keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Elokuvan syntyhistoria juontaa juurensa vuoteen 1872, kun amerikkalainen Edward Muybridge kehitti sähkölaukaisimen avulla tekniikan, jolla hän pystyi ottamaan peräkkäin 24 kuvaa juoksevasta hevosesta. Näyttäessään yksittäiset kuvat nopeasti peräkkäin, hän huomasi niiden toistavan juoksevan hevosen liikkeen. Muybridge loi ns. liikkeen illuusion, joka syntyy aivoissamme kun näemme tarpeeksi nopeasti näytettyjä yksittäisiä kuvia peräkkäin. Tämä sama periaate on myös animaatioelokuvien taustalla.

Boksitrollit on luonut animaatiostudio Laika Animation Studios. Laikan animaatioelokuvat ovat yhdistelmä perinteistä nukeilla tehtävää stop motion –animaatiota ja tietokoneella toteutettavaa CG-animaatiota (Computer Graphics). Vierailkaa yhdessä Laikan nettisivuilla (englanniksi), ja tutustukaa siellä studion animaatioiden tekemiseen ja studion käyttämään tekniikkaan.

1. Keskustelkaa mitä eri työvaiheita Boksitrollien luomisessa on. Kuinka animaatio kuvataan? Kuvailkaa animaattorin työpistettä ja sieltä löytyviä työkaluja, teknisiä laitteita ja materiaaleja. Kuinka hahmot on tehty? Kuinka kauan luulette menevän valmiissa elokuvassa esiintyvän viiden sekunnin tekemiseen?

2. Tutustuminen stop-motion animaatioon
Stop motion on animaatiotekniikka, jossa nimensä mukaisesti pysäytetään liikettä, askel kerrallaan. Tekniikkaa käyttämällä nuket, esineet tai muovaillut hahmot saadaan liikkumaan ja heräämään eloon elokuvissa. Tekniikasssa hahmoa liikutetaan vähän kerrallaan ja jokainen vaihe kuvataan. Ennen animointia hahmon liikeradat on sunniteltava huolella, ja erilaisten ihmisen liikkeiden tunteminen on tärkeää animaattorille. Esimerkiksi juokseminen näyttää todella jähmeältä jos pelkät jalat liikkuvat. Kun kaikki kuvatut kuvat näytetään nopeudella 24 kuvaa sekunnissa, hahmojen liike näyttää luonnolliselta ja aidolta. Peräkkäin nopeasti vaihtuvat kuvat luovat illuusion liikkeestä.

Boksitrolleja ja muita Studio Laikan animaatioita, kuten Coraline ja toinen todellisuus ja ParaNorman, kehutaan usein eläviksi, sillä niitä ei ole tehty ainoastaan tietokoneella. Käsintehtyinä animaatioina niissä on elävyyttä, jota tietokoneella ei ole vielä ollut mahdollista saavuttaa. Laika Studios yhdistää käsityöhön pohjautuvaan tekniikkaan kuitenkin teknologian ja tietokoneen tarjoamia mahdollisuuksia.

Laikan animointityö lähtee liikkeelle nukesta, jonka sisällä on metallirunko. Rungon avulla nukke pysyy siinä asennossa, mihin se on väännetty kutakin liikkeen vaihetta varten. Runko mahdollistaa nuken liikuttelun vaivattomasti. Myös nukkejen luomisessa on käytetty apuna tietokonetekniikka: nukkejen eri osia kuten käsiä, jalkoja ja päitä on 3D-tulostettu useita erilaisia kappaleita. Kolmiulotteinen tulostaminen tarkoittaa tietokoneella luodun mallin tulostamista kolmiulotteiseksi esineeksi. Esimerkiksi Egu-hahmon kädestä tai päästä on tuhansia eri versioita. Animaattorit yhdistävät näitä eri osia jokaisen eri liikkeen ja tapahtuman tarpeen mukaan.

Laika Studiosin johtava animaattori Travis Knight kertoo ilmeiden määrästä elokuvassa:

”Tekemällä hahmojen kasvojen eri vaiheita kolmiulotteisen tulostamisen avulla, saamme tehtyä hahmoista ilmeikkäämpiä. Mallinnamme erilaisia ilmeitä kasvoista tietokoneen avulla, ja tulostamme ne kolmiulotteisena varsinaista stop-motion animointia varten. Tekniikka mahdollistaa hienovaraisia ilmeen ja liikkeen vaiheita. Edellisessä elokuvassamme päähenkilöllä oli 200 000 eri ilmettä. Boksitrollien Egulla on 1,4 miljoonaa eri ilmettä – enemmän kuin yhdelläkään ihmisellä! Tämä tekee hahmoista todella eläväisiä valokankaalla.”

Käsityönä tehty stop-motion animaatio on aikaa vievää, ja esimerkiksi Boksitrolleja tehdessä käytettävää materiaalia syntyi 4-5 sekuntia viikossa. Elokuva on 90min pitkä, joten voi vain miettiä kuinka pitkään koko elokuvan tekeminen on vienyt.

3. Tietokoneanimaation käyttö

Tietokoneiden tarjoamaa teknologiaa on käytetty Boksitrollien hahmojen luomiseen, ja myöskin sen lopullisen animaation maailman aikaansaamiseksi.

Tutkikaa kuvasarjaa yhden yksittäisen Boksitrollien kuvan muodostumisesta. Kuvasarja näyttää, kuinka animaatio syntyy kerros kerrokselta tietokoneen ruudulla.

  • Ensimmäisessä kuvassa näkyy kuva nukeista, joita animaattorit liikuttelevat. Tässä kuvassa hahmot ovat keskellä juoksua. Hahmojen yläpuolella voi nähdä telineitä, jotka auttavat pitämään nuket paikoillaan dynaamisen liikkeen eri vaiheissa. Tausta on vihreä, eli ns. green screen, jotta se olisi kirkkaan värinsä ansiosta helppo erottaa hahmoista seuraavissa työvaiheissa
  • Tämä raakakuva siirretään tietokoneelle, missä vihreästä taustasta luodaan maski. Maski näkyy kuvissa punaisena. Maski aktivoi vain tietyn osan koko ruudusta, joten kun tälle alueelle lisätään jokin elementti, esimerkiksi taivas, se ei tule hahmojen päälle. Taustan rakennukset on myös rakennettuja pienoismalleja, ne on kuvattu erikseen vihreää taustaa vasten ja leikattu ja siirretty varsinaiseen kuvaan tietokoneella maskin avulla.
  • Tietokoneella lisätään myös animaation tunnelmaa ja tyyliä tuovia elementtejä kuten usvaa ja valotehosteita. Näiden lisäämisessä käytetään myös punaista maskia ja erilaisia ohjelmissa luotuja tehosteita
  • Sama prosessi toistetaan jokaiselle yksittäiselle ruudulle – muista että yksi sekunti valmista animaatiota tarvitsee 24 ruutua.

 

Lähteet: