Onko toinen vapaampi kuin toinen?
Cow-elokuvan suurin anti on ehkä se, miten se tarkastelee lehmän näkökulmasta vapauden käsitettä. Otokset, joissa lehmät nähdään laitumella kuun valossa syömässä heinää ovat idyllisiä. Värit ovat sekä kirkkaita ja puhtaita että utuisia ja pastellinsävyisiä. Näissä otoksissa lehmät nähdään myös puhtaan hohtavina. Otokset lehmistä tuotantolaitoksessa ovat hyvin toisenlaisia. Niissä korostuvat tummat värit ja likaisuus – sekä lehmissä että lattioissa. Siinä missä rauhallinen kameranliike ja pitkät otokset tallentavat lehmien vapautta laitumella, tuotantotiloissa kamera on levottomasti heiluva ja hermostunut. Kun työntekijä nähdään yhdessä otoksessa tonttulakki päässä ohjailemassa lehmiä oikeisiin loosseihin, ei voi olla ajattelematta muuta kuin: onko eläimen kuolema edellytys ihmisen juhlalle. Jälleen kerran, Arnold ei sano tätä ääneen, mutta kuvien rinnastaminen ja tarinan rakentuminen yksittäisten otosten yhteissummasta, herättää muun muassa tällaisen kysymyksen.
Kun lehmät nähdään vapaina laitumella, Arnold kuvaa laitumen yli lentävää lintuparvea. Kun katsoja katsoo lintuparven vapaata lentoa, hän samanaikaisesti tietää, mitä seuraava kohtaus tulee näyttämään: lehmien paluuta suljettuihin pieniin loosseihin, josta ei ole ulospääsyä.
Pohdittavaksi
- Mitä sinä ajattelet: miten elokuva ottaa kantaa eläinten elämän arvokkuuteen tai sen puuttumiseen?
- Mieti näkemiäsi elokuvia: kuvataanko jokin eläinlaji usein toisia arvokkaampana?
- Mikä on sinun mielipiteesi: minkälaisena sinun mielestäsi Arnold esittelee juuri tämän karjatilan? Ottaako se laajemmin kantaa lehmien kohteluun englantilaisilla karjatiloilla? Perustele vastauksesi.