Hahmot ja hierarkiat
1. Tee pika-analyysi heti elokuvan nähtyäsi. Voit käyttää apuna seuraavia kysymyksiä: Mitä elokuvassa tapahtui? Ketkä olivat päähenkilöitä? Mikä oli elokuvan tapahtumapaikka? Mikä kohtaus jäi sinulle parhaiten mieleen ja miksi?
Hahmot yksilöinä
2. a) Eden on tarina, joka käsittelee yhden tai kahden päähenkilön sijaan yhteisöä. Miettikää yhdessä, kuka tai ketkä olivat elokuvassa päähenkilöitä. Muistelkaa myös miten hahmot esiteltiin elokuvassa.
b) Valitkaa jokun seuraavista hahmoista ja tehkää syväluotaus valitsemaanne hahmoon.
- Jenna
- Sampo
- Aliisa
- Panu
- Vastavalmistunut nuori pappi Tiina
- Ohjaaja Juhani
Vastatkaa kysymyksiin: Miten kuvailisit elokuvan hahmoa? Millaisia adjektiiveja käyttäisit hänen kuvailuunsa? Perustele valintasi. Kuinka hahmo oli puvustettu ja maskeerattu? Mitä tietoa sait henkilön perhetaustasta?
Tehtävän voi tehdä yksin tai parin kanssa kirjallisesti tai esimerkiksi diaesityksenä. Voitte käyttää apuna ja muistin virkistyksenä ohjaaja Ulla Heikkilän ja Aliisan näyttelijän Aamu Milonoffin haastattelua Yle Areenassa.
3. Elokuvan ohjaaja ja käsikirjoittaja Ulla Heikkilä kertoo Imagen heinä-elokuun 2020 numeron haastattelussa elokuvan hahmoista näin:
”Tein jossain vaiheessa havainnon, että hahmot ovat teinileffan arkkityyppejä: äkäinen älykkö, luokan kaunein tyttö, herkkä poika. Mutta sitten ne kaikki menevät vähän eri tavalla kuin ne menisivät teinileffan kaaressa. Se tuntui hyvältä. En halunnut suhtautua myöskään sillä tavalla, että en nyt välitä näistä stereotypioista ollenkaan tai haluan todellakin eroon kaikista stereotypioista, koska ne perustuvat tunnistettaviin havaintoihin ja tunnistettaviin ihmistyyppeihin.”
Pohdi ja kirjoita:
- Mikä on stereotypia? Minkälainen olisi stereotyyppinen elokuvaesitys esimerkiksi luokan kauneimmasta tytöstä?
- Ovatko hahmot samaistuttavia ja uskottavia? Miksi?
Heikkilä jatkaa haastattelussa:
”Mutta millaisia tarinoita niillä ihmisillä kerrotaan tai mitä heille tapahtuu – siihen mulla on paljonkin valtaa, ja sitä pystyn muuttamaan totutusta.”
-
Toimivatko hahmot niin kuin odotit heidän toimivan ennakko-oletuksesi perusteella? Jos ei, niin miten hahmojen toiminta erosi oletetusta?
- Onko mielestänne väliä sillä, miten erilaisten hahmojen – älyköiden, nörttien jne. – tarinoita kerrotaan? Mitä on ohjaajan valta? Minkälaisista asioista käsikirjoittaja ja ohjaaja saa päättää?