keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

”Hiphop on ollut alkuajoistaan lähtien hyvin miesvaltainen, hypermaskuliininen genre, jossa on tuntunut olevan sijaa lähinnä vain cis-sukupuolisille heteromiehille.”

-Eveliina Mäntylä: ”Räpin uusi aika” (Helsingin Sanomat)-

Ei koskaa enää -dokumenttielokuvassa tulee esiin, minkälaisia asenteita ja vähättelyä naisräppäri voi kohdata Suomessa. Elokuva, samoin kuin Mercedes Bentson räp-lyriikat kuvaavat väkivallan kierrettä, jota vauhdittavat niin yhteiskunnallinen epätasa-arvo kuin sukupuolten väliset valta-asemat.

  1. Muistelkaa elokuvan kohtauksia, jotka kuvasivat vähättelevää suhtautumista Mercedes Bentsoon. Millaisia asenteita, ennakkoluuloja stereotypioita niissä tuli esiin?
  2. Katsokaa alla oleva kohtaus, jossa räppäreitä haastatellaan Radio Helsingin keskusteluohjelmassa. Minkälainen tunnelma paneelissa oli? Mikä hermostutti Mercedes Bentson?

3. Havainnointitehtävä
Elokuvassa seurataan kahden eri musiikkituottajan työskentelyä. Katso uudestaan kohtaukset, joissa tuottajat ohjaavat Mercedes Bentsoa ja antavat palautetta hänelle työstään. Katso ensin kohtaus, jossa Steen1 työskentelee Mercedes Bentson kanssa ja sitten kohtaus, jossa tuottajan roolissa ovat tukholmalaiset tuottajat.

  • Miten kohtausten tunnelmat eroavat toisistaan? Millaisia eroja tuottamistavoissa on?
  • Millaisia vuorovaikutustapoja eri kohtauksista löytyy?
  • Minkälaisia kulttuurisia eroja havaitset?
  • Kumpi tuottamistapa on mielestäsi parempi ja miksi?

4. Elokuva kuvaa toisaalta myös naisten ja muunsukupuolisten räppäreiden toisilleen antamaa vertaistukea. Katsokaa Yle Areenasta lyhytdokumentti Ei koskaan enää: Räppimimmit, jossa naisoletetut räppärit keskustelevat kokemuksistaan artisteina, feminismistä ja artistin vastuusta.

  • Minkälaisia asioita ja teemoja ohjelmassa nousee esiin?
  • Mistä alan mieskeskeisyys mielestänne voi johtua? Mitä syitä siihen on?
  • Miksi esimerkiksi mediassa käytetään termiä naisräppäri muttei miesräppäri?
  • Katso Ina Mikkolan ohjaama ja käsikirjoittama musiikkivideo ”Adikia – Koskematon (RMX) ft. Mon-Sala, Yas Lo, Sofa, Yeboyah, Nisa, Donatella, F” Millaisiin asioihin kappaleen sanoituksissa ja videon kuvauksissa otetaan kantaa?
  • Naisräppärit saavat osakseen paljon vihapuhetta. Tutustukaa MLL:n Vihapuhetta ja vastapuhetta -artikkeliin ja suunnitelkaa sen perusteella vastapuheenvuoro sukupuoleen liittyvälle vihapuheelle.