keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

1. Jokaisella meillä on sellaista osaamista, mitä muilla ei ole. Ja jokainen meistä voi aina oppia uutta ja auttaa toisia kehittymään! Suunnitelkaa ja toteuttakaa yhdessä luokan kanssa oppifestarit. Festareilla päätähtinä olette te ja osallistujina esimerkiksi rinnakkaisluokka tai koko koulun muut oppilaat. Vaihtoehtoisesti voitte jakaa luokan puoliksi ja pitää festarit kahtena päivänä.

Festarin ajatuksena on opettaa toisille jotain sinulle tärkeää asiaa, jonka osaat hyvin. Opetettava asia voi olla vaikka keppariesteratsastusta, tietty skeittiliike, herkkuruoan kokkaaminen, kalanruotoletin tekeminen, jonkun pelin pelaaminen, hienon perhon värkkääminen, koodaaminen, vloggaaminen, taikatemppu… Ihan mitä tahansa keksit ja haluat opettaa eteenpäin! Voit myös toimia opettajan yhdessä kaverin kanssa.

a. Kerätkää aiheita, joista voitte toisianne oppifestareilla opettaa ja joista voitte suunnitella toisillenne pienimuotoisen työpajan.

b. Miettikää, kuinka kauan minkäkin aiheen paja kestää, esimerkiksi 15 vai 30 minuuttia?

c. Onko pajaan osallistujien määrä rajattu?

d. Mieti, millaisessa paikassa pystyisit pajasi toteuttamaan? Kartoittakaa yhdessä opettajan kanssa koululta pajoille sopivia tiloja.

e. Kerätkää ilmoittautumiset pajoihin. Sopikaa, kuinka moneen pajaan jokainen voi ilmoittautua (esimerkiksi yksi 30 min. paja tai kaksi 15 min. pajaa). Kirjoittakaa kaikki pajojen aiheet esimerkiksi fläppipapereille tai vaikka Google Docsiin. Jokainen ilmoittautuu haluamaansa pajaan kirjoittamalla nimensä haluamansa pajan / pajojen kohdalle.

f. Toteuttakaa festarit sovittuna ajankohtana. Nauttikaa oppimisen ja opettamisen ilosta!

g. Festareiden lopuksi jaetaan kaikille yksi lappu yhtä suoritettua pajaa kohti. Lapuille kirjoitetaan positiivista palautetta pajojen pitäjille, kullekin omaan lappuunsa. Kirjoitetut laput palautetaan pajan pitäjälle.

h. Lopuksi jaetaan vielä yhteisesti kokemuksia siitä, mitä uutta opittiin.

2. Lukekaa Helsingin Sanomien Nyt-liitteen juttu "Nämä asiat voisimme oppia keppihevosia harrastavilta tytöiltä, jotka tsemppaavat toisiaan ja taistelevat latistamista vastaan, psykologi kertoo".
a. Pohtikaa jutun pohjalta onko omissa harrastuksissanne samoja elementtejä kuin keppariharrastuksessa.
b. Jakakaa jutussa eritellyt kolmetoista kohtaa luokan kesken niin, että jokainen pienryhmä saa oman kohdan. Miettikää sitten omissa ryhmissänne miten käsittelemänne kohtaa näkyy omissa harrastuksissanne tai elämässänne yleensä.