keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Johdatus ympäristöopin teemaan: maailma

Elokuva toimii erinomaisena johdatuksena ympäristöopin jaksoon, jossa tutkitaan maailman maantiedettä ja kulttuureja. Frost piirtää kuljettua reittiä viivalla karttoihin, jotka vilahtavat elokuvassa useampia kertoja. Jokaisen vieraillun alueen pinnanmuodot ja kasvillisuus on kuvattu uskollisesti.

Lontoosta Frost kulkee ensin laivalla New Yorkiin ja siitä mantereen yli Washingtonin osavaltioon. Ensimmäisessä Pohjois-Amerikan kartassa näkyy, että nykyinen Kanada kuuluu vielä Britannialle. Frost suuntaa Linkin kanssa etelään kohti Kaliforniaa, josta he jälleen ylittävän mantereen ja matkustavat höyrylaivalla kohti Lontoota – joskin päättäen matkansa soutuveneessä Ranskan rannikolle. Ranskan etelärannikolta he nousevat laivaan kohti Intiaa. Suezin kanava on jo olemassa, sillä laiva ei joudu kiertämään koko Afrikkaa! Intiasta he suuntaavat Himalajalle ja ilmeisesti tiibetiläiselle alueelle.

1. Vanhat kartat

Netistä löytyy helposti vanhoja karttoja esimerkiksi Suomesta. Suomi näyttää kuitenkin kartoissa kovin erimuotoiselta kuin nykyään. Pohtikaa, mistä tämä johtuu.

Osalle oppilaista tulee luultavasti yllätyksenä, etteivät maiden ja alueiden rajat ole koskaan olleet pysyviä. Sen takia saattaa olla hyvä käydä läpi, miten esimerkiksi Euroopan kartta on aikojen saatossa muuttunut. Voi myös pohtia, tuleeko muutoksia tulevaisuudessa ja millaisia ne saattaisivat olla. Esimerkkeinä voi pohtia vaikkapa Pohjois-Irlannin rajaa, Kataloniaa ja saamelaisalueita.

Esimerkiksi tämä englanninkielinen video näyttää viidessä minuutissa Euroopan rajojen muutokset vuodesta 3000 eaa. Vuoteen 2013 jaa.

  • Piirtäkää kartta jostakin tutusta paikasta, esim. koulun pihasta, kotimatkasta tai omasta huoneesta. Miettikää, miten siitä saa vanhan näköisen ja toteuttakaa se.

2. Frostin reitti

Seuratkaa Frostin reittiä Google Earthissa. Kun käytätte satelliittikuvaa, näette myös maaston ja kasvuston.

  • Näyttääkö reitti vielä nykyään samalta?  
  • Millaisia kulkuneuvoja Frost käytti ja mitä käytettäisiin nykyään?    
  • Kuinka kauan ajattelette Frostilta kuluneen matkaan? Kuinka kauan siihen kuluisi nyt?

3. Kulttuurit

Frost vierailee useammassa maailman kolkassa. Joka paikassa ihmiset elävät eri tavoin. Tätä kutsutaan kulttuuriksi.

  • Millaista elämä oli Lontoossa, Pohjois-Amerikan villissä lännessä, Kaliforniassa, Intiassa, Himalajalla?
  • Miten ihmiset pukeutuivat, miten he asuivat, mitä he söivät ja joivat? Oliko heillä muita meille vieraita tapoja?
  • Missä eri kulttuureissa oppilaat ovat käyneet? Mikä on tuntunut hienolta, mikä hassulta ja mikä vain kummalliselta?
  • Onko jollakin oppilaalla erityinen suhde johonkin toiseen kulttuuriin vaikkapa oman taustan takia?
  • Miksi ihmisten kulttuuri on eri paikoissa erilaista?
  • Miltä tuntuu, jos joku ei kunnioita omaa kulttuuria?

Jos mahdollista, tuokaa kouluun maisteltavaksi eri kulttuurien herkkuja. Voitte samalla pohtia, miksei kaikkialla syödä samanlaista ruokaa.

Kulttuureista on myös hauskaa tehdä julisteita, joihin kokoaa valituista kulttuureista erilaisia kuvia.

4. Musiikki

Elokuva kunnostautuu siinä, että taustamusiikki vaihtelee sen mukaan missä päin maailmaa sankarit kulloinkin seikkailevat. Esitehtävissä oli tarkoituksena seurata musiikin vaihtelua. Tutkikaa, millaista musiikkia milläkin alueella tuotetaan ja harjoitelkaa jokin tyypillinen kappale kultakin alueelta.