Lumeton joulu (Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa)
Maa: Norja Vuosi: 2013 Ohjaaja: Rasmus A. Sivertsen
Käsikirjoitus: Karsten Fullu Suomalaiset ääninäyttelijät: Antti-harakka–Sari Mällinen, Teuvo-siili–Jarmo Koski, Eero Välkky–Veikko Honkanen, toimittaja Veikko Pulkkinen–Juha Varis, Mikko Sampinen–Jukka Voutilainen, Kertoja–Markku Huhtamo, Pressirobo–Samuli Niittymäki, muut äänet: Juha Muje, Mia Renwall, Pasi Piispanen |
Genre: stop-motion,animaatio Oppimateriaalin teemoja: animaatio, elokuvan roolihahmot, juonen rakenne, keksinnöt, luotettava tieto, rohkeus, pelko, luonnonsuojelu, lumi Kesto: 77 min. Ikäraja: S Oppimateriaalin tehtävät on suunniteltu 1.-4. -luokkalaisille. Oppimateriaalin on laatinut luokanopettaja Tuula Niiniranta. Oppimateriaalin on tuottanut Koulukino.
|
Synopsis:
Viime vuosina Suomessa on ollut lähes koko ajan sama harmaa vuodenaika, jopa jouluna. Mutta Pilvikallion kylässä tilanne on vakava. Kylässä odotetaan joulua, mutta lumesta ei ole tietoakaan. Paikallislehdessä lunta alvariinsa luvannut päätoimittaja pyytää apua kylän keksijänerolta, Akseli Pelliseltä. Monimutkaisista härveleistään tuttu Akseli keksiikin vahingossa lumitykin, mutta keksinnöllä on sivuvaikutuksensa, minkä jälkeen koko kylä on pian vaarassa. Hauskasti kuvitetun animaation veitikkamaisille eläinhahmoille sattuu ja tapahtuu, ja toimintaa hämmentää koomiset henkilöhahmot.
1. Animaatioelokuva
a. Termi animaatio tulee latinan kielen sanasta animatio, elävöittäminen. Latinan sana anima tarkoittaa sielua. Animaation idean voikin liittää myös animismiin eli uskoon, jonka mukaan kaikilla luonnon esineillä ja ilmiöillä on sielu. Animaatiotekniikoita ovat mm. esineanimaatio, flash-animaatio, nukkeanimaatio, perinteinen piirrosanimaatio, pala-animaatio, piksillaatio, tietokoneanimaatio, vaha-animaatio, legoanimaatio, 3D-animaatio sekä stop motion -animaatio, jota on myös käytetty paljon elokuvissa erikoistehostetekniikkana.
Mitä animaatioelokuvia osaatte luetella? Mikä animaatioelokuva on suosikkinne? Millä animaatiotekniikalla suosikkielokuvanne on tehty?
b. Elokuva Lumeton joulu on toteutettu stop motion -animaatiotekniikalla, jossa staattiset, ei-piirretyt esineet, kuten nukkehahmot, saadaan liikkumaan ja elämään elokuvissa. Nukkeihin kiinnitetään pieniä vipuja ja metallitankoja hahmojen liikuttelua varten. Sitten niitä liikutellaan hieman kerrallaan ja jokainen vaihe kuvataan videolle tai valokuvataan. Kun kuvattu filmi näytetään normaalinopeudella, peräkkäin nopeasti vaihtuvat kuvat luovat illuusion liikkeestä.
- Keskustelkaa, miten animaation tekeminen on muuttunut tai kehittynyt sen alkuajoista nykypäivään?
Kaikki elokuvassa Lumeton joulu on käsintehtyä, ja elokuva on valmistunut perinteisellä tavalla, kuva kuvalta. Vain lumihiutaleet on tehty tietokone-animaationa. Jokainen elokuvan kohtaus on vaatinut paljon työtä. Nukkehahmojen lisäksi on täytynyt rakentaa mm. lavastus, kylä katuineen ja taloineen sekä koti sisätiloineen. Valaistuksella on saatu aikaan erilaisia tunnelmia, milloin jännittäviä, milloin rauhallisia.
- Maalatkaa Luppalaakson yhteinen luminen vuoristomaisema rakennuksineen isolle paperille. Jokainen voi piirtää ja maalata oman talonsa, joka leikataan irti ja liimataan yhteiseen vuoriston kylämaisemaan. Kylän raitille voi piirtää myös elokuvasta tuttuja hahmoja käyskentelemään.
c. Animaatioelokuvan äänet täytyy luoda erikseen. Näyttelijöiden esittämien nukkehahmojen vuorosanojen lisäksi täytyy elokuvaan äänittää erilaisia luonnon ääniä, kuten esimerkiksi tuulen ääntä, sateen ropinaa ja puron solinaa. Hahmojen liikkumiseen tarvitaan mm. askelten ääniä, vaatteiden kahinaa, ovien kolahduksia yms. Lumeton joulu -elokuvaan on lisätty myös erilaisia kaupungin ääniä, joita on luotu vanhojen koneiden ja traktorin moottoreiden avulla. Lumikoneen äänimaailmaan on saatu lisäväriä vanhan auton käynnistysäänillä ja torvisoittimella.
- Valitkaa sopiva animaatioelokuva, johon voitte valmistaa uudet äänet valitsemaanne kohtaukseen. Keksikää, millä tavoin voi saada aikaan sopivia ääniä. Käyttäkää soittimia ja tehkää ääniä käsillä, jaloilla, suulla, eri esineillä, jne.
d. Kirjoittakaa pieniä kertomuksia ja kokeilkaa tehdä niistä omia pieniä elokuvia, joita kuvaatte video- tai kännykkäkameroilla. Näyttelijöinä voivat olla esimerkiksi legohahmot, pehmolelut, keppinuket tms.
Lähteet ja lisätietoa:
Wikipedia, Gartz, Juho 1978. Animaatioelokuvat. Helsinki: Suomen Elokuvasäätiö. Julkaisusarja N:o 6.
"Animoitu aikamatka” – Tampereen luova historia animaationa. Petri Viippola 2008.
“Myrtillus” Stop motion -nukkeanimaation tuotantoprosessi. Raisa Laukkanen 2006.
2. Elokuvan roolihahmojen tarkastelua
a. Elokuvan roolihahmot antavat tarinalle hengen. Roolihahmojen tulee olla toiminnaltaan ja tavoitteiltaan riittävän selkeitä, jotta ne pystyvät kantamaan elokuvan tarinaa eteenpäin. Elokuvien erilaisista roolihahmoista löydät tietoa täältä.
-
Muistelkaa yhdessä, mitä eri roolihahmoja Lumeton joulu -elokuvassa on. Minkä nimisiä hahmot ovat? Miettikää, ovatko hahmot hyviä vai pahoja. Mitkä hahmot ovat eläimiä, ketkä ihmisiä? Kuka on suosikkihahmonne?
-
Miettikää yhdessä, kuka elokuvan roolihahmoista on mielestänne päähenkilö. Ketkä ovat tarinan sivurooleissa? Ketkä muodostavat tarinan vastaparin eli ovat pahis ja sankari? Huomatkaa, että jokaiseen kohtaan voidaan perustellen mainita yksi tai useampi nimi.
- Miten eri sivuroolihahmot liittyvät päähenkilön tarinaan. Ketkä toimivat tavallaan auttajina entä ketkä vaikeuttavat päähenkilön tehtävää, matkaa tai elämää?
c. Millaisia asioita osaatte elokuvan perusteella kertoa Eero Välkystä, Antista tai Teuvosta? Miltä he näyttävät, mitä he osaavat? Miten henkilöiden luonne näkyy heidän toiminnassaan? Voiko heidän ulkomuodostaan päätellä, millaisia he ovat luonteeltaan?
Eero Välkky korjailee polkupyöriä ja pitää puuhailusta työpajassaan, sillä hän on neuvokas keksijä. Hänellä on seuranaan kaksi kaveria. Antti-harakka ja Teuvo-siili.
Antti on aamuvirkku, huoleton olento. Hän on ikuinen optimisti, joka nauttii hyvästä seurasta ja on valmis kokeilemaan kaikkea, paitsi veroilmoituksen tekoa ja tipatonta. Töissä hän on sahalla, jos jaksaa saapua paikalle.
Teuvo on aina pessimistinen, siis Antin vastakohta. Hän on kammoaa kaikkia vieraita ja pelkää muutoksia ja pimeää; keskellä päivääkin. Hän on mennyt läpi jään ja iltakoulun sekä kaikkien lastentautien.
- Tarkastelkaa hahmojen ulkonäköä. Millaiset vaatteet heillä on? Piirtäkää ja maalatkaa ystävyksistä kuvia. Voitte etsiä muistinvirkistykseksi Googlen kuvahaun avulla kuvia hahmoista nimellä Solan og Ludvig.
d. Miten kuvailisitte itseänne? Millaisia asioita haluaisitte kertoa itsestänne?
-
Tehkää itsestänne ja omasta luokastanne esittelylehti. Valokuvatkaa toisenne ja kirjoittakaa itsestänne esittelyteksti. Jokaiselle voi omistaa lehdestä yhden aukeaman, johon kukin saa piirtää kuvia, ottaa valokuvia ja kirjoitella omia juttujaan.
- Voitte myös tehdä luokan yhteisen ystäväkirjan kokoamalla yhteen kaikkien ystäväsivut.
3. Elokuvan juonen rakenne
Elokuvan juonta kannattaa käsitellä pienten oppilaiden kanssa yksinkertaisen juonikaavan avulla: ALKU – KESKIKOHTA – LOPPU.
ALKU: Elokuvan alussa esitellään elokuvan päähenkilöt ja tapahtumapaikka. Tapahtumat sysätään liikkeelle. Elokuvan alussa ilmenee jokin ongelma tai ristiriita liittyen tarinan päähenkilöön.
Miten Lumeton joulu alkaa? Keitä henkilöitä alkukohtauksessa esitellään? Mitä elokuvan alussa kerrotaan tapahtumapaikasta? Mikä ongelma kylässä on?
KESKIKOHTA: Tarinan keskikohdassa kertomus etenee kohti tarinan huippukohtaa, jossa tapahtuu yllättäviä asioita.
Mikä on mielestänne Lumeton joulu -elokuvan tarinassa huippukohta? Millaisia yllättäviä asioita Eerolle, Antille ja Teuvolle tapahtuu elokuvassa tai heidän yrittäessään pelastaa kylää.
LOPPU: Päähenkilön asiat ratkeavat ja tarina saatetaan päätökseen. Hyvä voittaa ja paha saa palkkansa.
Mitä osaatte kertoa elokuvan ratkaisusta? Tuleeko alussa esitetty ongelma ratkaistua? Onnistuvatko ystävykset ja pelastamaan kylän? Saako paha palkkansa?
Laittakaa esille lapuilla juonen eri vaiheet; alku, keskikohta ja loppu ja kiinnittäkää laput näkyville. Kertokaa lappujen avulla, mitä “Lumeton joulu” -elokuvan alussa tapahtuu. Mitä tapahtuu elokuvan keskikohdassa tai lopussa?
4. Luppalaakson sanomat
a. Luppalaaksossa on oma lehti, Luppalaakson sanomat, jota toimittavat yhdessä päätoimittaja Veikko Pulkkinen ja hänen "oikea kätensä" Mikko Sampinen, jolla on krooninen työallergia. Millaisia hahmoja nämä toimittajat ovat? Joskus näillä toimittajilla on apunaan toimelias pressirobo, millainen tyyppi se on?
b. Mitä kyläläiset pitävät kylänsä sanomista? Millaisia uutisia Pulkkinen ja Sampinen kirjoittavat? Kirjoittavatko Luppalaakson sanomien toimittajat rehellisesti uutisista ja tapahtumista lehteensä?
-
Pohtikaa, mistä tietää, ovatko lehdessä kirjoitetut uutiset totta tai ovatko lehtien ne luotettavaa tietoa? Perustelkaa väitteenne.
- Mitä tarkoittaa lähdekritiikki? Täältä löydät ohjeita siitä, miten kannattaa tarkastella lehdistä tai internetistä etsityn tiedon luotettavuutta.
5. Luonnon peukaloiminen on vaarallista
a. Pulkkinen on itsekäs ja hänen halunsa olla julkkis ajaa hänet tekemään kaikkien aikojen lumitempaukseen, joka uhkaa lopulta kylää ja koko luontoa. Mitä tarkoittaa sanonta “luonnon kanssa leikkimisellä on seurauksensa”? Miten selittäisitte Pulkkiselle, että luonnon peukaloiminen voi olla vaarallista?
b. Kertokaa, millaiset asiat teille ovat tärkeitä luonnossa. Miten luontoa voi suojella? Miten te pidätte huolta luonnosta?
c. Kirjoittakaa uutinen Luppalaakson tapahtumista kuvitteelliseen lehteen tai jakaantukaa 3-4 hengen ryhmiin ja suunnitelkaa ja kirjoittakaa omat uutiset ja esittäkää uutislähetykset toisillenne.
5. Erilaisia keksintöjä
a. Tiedättekö, mitä yhteistä on astiankuivauskaapilla, xylitolilla, Afrikantähti-pelillä tai ilmaisella kouluruokailulla?
(Ne ovat kaikki suomalaisia keksintöjä. Muita suomalaisia keksintöjä.)
b. Eero Välkky on etevä keksijä. Hänen kuuluisimpia keksintöjään kerrotaan olevan kaukoputkinuija, joka auttaa näkemään tähtiä, hiuksia halkova mekaaninen parturi, kaksitahtinen lypsykone, lusikka äänenvaimentimella ja veronkiertäjän ilmaisin. Käykää ihastelemassa ja ihmettelemässä erilaisia keksintöjä: Historia-lehti, Vivas.
Keksintöjä eri vuosisadoilta, suomalaisia keksintöjä.
Arkipäivän keksintöjä on julkaistu Pirkkalehdessä vuodesta 1974 lähtien jo yli 5000 kpl. Niksologi Anssi Orrenmaa johtaa Niksologian Tutkimuskeskusta Seinäjoella.
c. Mikä on mielestänne maailman paras keksintö? Tuumailkaa, mitä te haluaisitte keksiä? Millaisia asioita tästä maailmasta puuttuu?
- Onko teillä mielessänne joku mielenkiintoinen oma keksintöidea? Piirtäkää kuva keksinnöstänne ja suunnitelkaa sille käyttöohjeet.
d. Kirjoittakaa yksin tai parityönä tarina jostakin uudesta, merkittävästä mielikuvituskeksinnöstä. Suunnitelkaa ja ideoikaa aluksi esimerkiksi miellekartan avulla tarinallenne raamit. Millaisesta keksinnöstä haluaisitte kirjoittaa, ja onko tarinanne huumorikertomus vai jännitystarina tai haluaisitteko kenties punoa aiheesta pienen pätkän runoa?
6. Mikä pelottaa tai jännittää
a. Elokuvassa Teuvo on hyvin arka, jopa pelokas. Muistatteko elokuvasta kohtauksia, joissa häntä pelottaa tai jännittää?
- Keskustelkaa yhdessä, millaiset asiat teitä pelottavat ja jännittävät tai mitkä asiat pelottivat teitä pienempinä? Mikä lapsia yleensä pelottaa? Miten pelko näkyy ulospäin? Miltä tuntuu, kun pelottaa? Ottakaa mukaan keskusteluun pehmoleluja, jotka saavat auttavat teitä kertomaan ja keskustelemaan peloista.
b. Keksikää yhdessä, miten pelon voi voittaa. Miten rohkaisisitte sellaista henkilöä, jota pelottaa? Miltä tuntuu, kun joku taputtaa rohkaisevasti olkapäälle tai halaa lohduttavasti tai silittää päätä hellästi?
- Mitkä värit voisivat kuvata pelottavia asioita? Piirtäkää ja maalatkaa pelottavia hahmoja.
c. Mikä on pelon vastakohta? Teuvo oppi elokuvassa, että kaikki ei ole niin vaarallista kuin miltä näyttää. Teuvo osoitti olevansa myös rohkea. Mitä eroa on rohkeudella ja uhkarohkeudella tai hullunrohkeudella? Millaista on olla rohkea, ja milloin joku teistä on ollut tosi rohkea. Mitä silloin teitte? Kertokaa kirjoittaen tai piirtäkää, mitä keskustelustanne tulee mieleen.
- Mitkä sanat tarkoittavat samaa kuin rohkea?
d. Tunneleikki
Opettaja kirjoittaa lapuille ikäviä asioita, kuten "et pääse mukaan leikkiin", "sinulla on rumat sukat", "olet tylsä tyyppi" tai positiivisia asioita, kuten "onpa hauska nähdä sinua", "tule mukaan leikkiin", "sinä olet sitten kiva leikkikaveri, leikitäänkö yhdessä?"
Laput laitetaan hattuun ja nostetaan yksi kerrallaan luettavaksi. Leikkijät saavat näyttää ilmeillään, miltä heistä tuntuisi, jos joku sanoisi heille niin, mitä lapussa lukee. Kertokaa myös, mitä teille tulee mieleen, kun näette lapun tekstin.
e. Valokuvatkaa ilmeitä: suru, ilo, onni, pelko, hämmennys, pettymys, jne. Kaikki saavat esittää esim. neljä eri ilmettä. Tutkikaa kuvia ja päätelkää, mitä ilmeet kertovat. Liittäkää kuvien tunnetiloihin musiikkia ja muita ääniä.
f. Etsikää lehdistä tai kirjoista kuvia, joista voi selkeästi päätellä henkilön tunnetilan, kuten surullinen poika, naurava lapsi, itkevä aikuinen. Tutkikaa kuvia. Miettikää ja keksikää, miksi kuvan henkilö voisi olla surullinen tai iloinen, mitä hänelle on tapahtunut, mihin hän on matkalla, onko hänellä ystäviä, missä vanhemmat ovat, entä ystävät, mitä kuvan henkilö tekee seuraavaksi, mitä seuraavaksi tapahtuu, tapaako henkilö jonkun, mitä henkilön kanssa voisi jutella.
Voitte lopuksi keksiä ja kirjoittaa kuvasta tarinan yksin tai parin kanssa.
7. Lunta, lunta, lunta
a. Lumeton joulu -elokuvassa Pulkkisen käynnistämä lumikone tykittää lunta niin, että koko kylä uhkaa hukkua lumen alle. Ottakaa selville, miten lumi syntyy esimerkiksi täältä.
b. Saamelaisilla on lukuisia lunta tarkoittavia sanoja. Mitä suomenkielisiä tai suomen eri murteisiin kuuluvia lunta ja lumisadetta tarkoittavia sanoja te muistatte? Luettelo lunta tarkoittavista suomen kielen sanoista.
c. Mitä lumesta voi tehdä tai mitä lumessa voi leikkiä? Muodostakaa kolmen hengen ryhmiä ja keksikää viiden minuutin ajan mahdollisimman monta yhdyssanaa, jossa on lumi yhtenä osana.