Jack ja käkikellosydän (Jack et la mécanique du coeur)
Maa: Ranska, Belgia 2013 Ohjaaja: Stéphane Berla & Mathias Malzieu
Kesto: 89min
Kieli: ranska / suomenkielinen tekstitys
|
Oppimateriaalin on tuottanut Koulukino. Oppimateriaali on suunnattu 6.-9. luokille
Ikäraja: K 7 (ahdistus, väkivalta)
|
Synopsis: Jack syntyy Skotlannissa 1800-luvun kylmimpänä päivänä, jolloin jäätyneitä lintuja sataa taivaalta. Pelastaakseen pojan joutuu kätilö korvaamaan tämän jäätyneen sydämen mekaanisella käkikellolla. Tästä syystä Jack ei saa koskaan hermostua tai rakastua, suuret tunteet tietävät hänelle kuolemaa. Onkin väistämätöntä, että poikanen kohtaa kauniin laulajattaren ja hänen käkikellonsa vallan hullaantuu. Kun kaunotar katoaa, lähtee Jack seuraamaan tytön jälkiä läpi Euroopan. Mielikuvituksellinen, älykäs, hauska ja traaginen rakkauselokuva on animoitu upeasti.
1. ANIMAATION TYYLI
Jokaisesta elokuvasta voidaan erottaa sisältö ja muoto. Sisältö tarkoittaa elokuvan tapahtumia, dialogia, roolihahmojen ominaisuuksia ja teemoja. Muoto taas tarkoittaa elokuvan ilmettä, visuaalista tyyliä ja ulkonäköä. Elokuvan muoto vaikuttaa sen hahmoihin, ympäristöihin, väreihin, kaikkeen mitä näemme valkokankaalla. Ne luovat siis animaation yhtenäisen maailman, ja luovat sen tunnelman joka välittyy elokuvan katsojille.
Kysymyksiä ja tehtäviä
-
Minkälaisilla sanoilla kuvailisit elokuvan Jack ja käkikellosydän tyyliä? Miltä sen maailma näyttää, ja kenties myös tuntuu? Miettikää erityisesti sanoja jotka kuvailevat elokuvan muotoa eli värejä, valoja, rakennusten tyyliä, hahmojen liikkumistapaa…
-
Elokuvan Jack ja käkikellosydän tapahtumapaikat ovat keskenään hyvin erilaisia. Elokuvassa tapahtumapaikat heijastavat hahmojen kokemuksia ja tunteita.
– Minkälaisia ovat Edinburg, Madeleinen koti, Jackin koulu ja Extraordinarium? Kuvailkaa niiden värejä, valoa, ympäristön rakennuksia ja muita elementtejä. (Esim. koulun teräksensininen ja harmaus, korpit)
– Valitkaa pareittain yksi tapahtumapaikka. Tehkää A4 paperille kollaasi, johon keräätte kuvia jotka mukailevat paikan visuallista tyyliä ja värejä. Asettakaa eri paikoista tehdyt kollaasit vierekkäin ja tutkikaa kuinka erilaisia värejä paikkoihin on käytetty.
- Elokuvan tyyliin ovat vaikuttaneet monet eri suuntaukset ja vaikutteet. Yksi näistä on elokuvan sijoittuminen 1800-lukua muistuttavaan aikakauteen. Tätä aikaa ihannoivaa tyyliä kutsutaan steampunkiksi. Kuinka ajanjakso vaikuttaa elokuvan ilmeeseen? Mitkä asiat elokuvassa, hahmoissa tai paikoissa muistuttaa näistä tyylisuunnista?
Steampunk yhdistää höyrykoneiden aikakautta nykyaikaan: uudet teknologiset keksinnöt toimivat vanhanaikaisesti höyryllä, mikä tarjoaa mahdollisuuden luoda tyylillisesti 1800-luvulle sijoittuvan elokuvan. Tyyli yhdistetään erityisesti Britannian 1800-luvun viktoriaaniseen aikaan. Steampunk ei pyri realistisuuteen, ja monet sen kuvaamat kojeet ja laitteet eivät toimisi todellisuudessa. Stempunk on kehittynyt alakulttuuriksi, ja sen ympärille on syntynyt myös esim. pukeutumistyylejä.
Romantiikka on 1700-luvun lopussa kukoistanut taiteen suuntaus, joka keskittyy tunteisiin, mielikuvitukseen ja vapauteen. Sitä pidetään järkiperäisen ja loogisen ajattelun vastakohtana.
2. FANTASIAN TUNTOMERKIT
Jack ja käskikellosydän voidaan luokitella fantasiaelokuvaksi. Fantasiaelokuvat sisältävät fantastisia teemoja ja useimmiten mukana on taikuutta, myyttejä, ihmeitä, yliluonnollisia tapahtumia, keksittyjä olentoja, tai eksoottisia ja epätodellisia fantasiamaailmoja. Fantasiaelokuvan genre pidetään erillään tieteiselokuvasta ja kauhuelokuvasta, vaikka tyylilajit ovatkin osittain päällekkäisiä.
Kysymyksiä ja tehtäviä
-
Mitä fantasiaelokuvan tuntomerkkejä löydätte elokuvasta Jack ja käkikellosydän?
-
Mitä muita fantasiaelokuvia tunnette? Miettikää myös erityisesti muita fantasia-animaatioita. Onko jack ja käkikellosydän fantasiaelokuva näihin verrattuna?
-
Yksi fantasiaelokuvan edelläkävijöistä on Georges Méliès, joka tunnetaan esimerkiksi elokuvastaan Matka kuuhun (1902). Elokuva löytyy YouTubesta (12min).
– Verratkaa Jack ja käkikellosydän sekä Matka kuuhun elokuvan maailmaa ja tyyliä. Mitä samanlaista ja erilaista niissä on?
– Miten muuten fantasiaelokuvat ovat muuttuneet vuodesta 1902 nykyaikaan? Pohtikaa tarinoiden, maailmojen, hahmojen ja muodon kuten visuaalisten efektien eroja.
3. INTERTEKSTUAALISUUS
Intertekstuaalisuus eli tekstienvälisyys tarkoittaa sitä, että esimerkiksi elokuva sisältää viittauksia toisiin elokuviin. Intertekstuaaliset viitteet voivat olla ilmeisiä ja tarkoituksenmukaisia, tai huomaamattomia ja jopa vahingossa tehtyjä. Jack ja käkikellosydän -tarinassa on käytetty paljon viitteitä muihin kirjallisuuden tarinoihin ja elokuvataiteen tekijöihin. Nämä kuljettavat tarinaa eteenpäin ja ovat siksi tietoisesti tehtyjä ja tärkeitä juonen kannalta.
Kysymyksiä ja tehtäviä
-
Mitä intertekstuaalisia viittauksia tunnistitte elokuvasta? Tunnetteko niihin liittyvän alkuperäisen tarinan tai historian?
-
Mitä mieltä olette intertekstuaalisten viittausten käytöstä elokuvassa? Täytyykö elokuvan tarinan olla täysin alkuperäinen luomus, vai onko viittausten käyttö mielestäsi toimivaa?
-
Täällä on kerrottu lyhyesti neljästä intertekstuaalisesta viittauksesta elokuvassa. Lukekaa kuvaukset alkuperäisistä viitteistä ja vastatkaa seuraaviin kysymyksiin: Missä elokuvan kohdassa viittaus ilmenee?, Kuinka viittaus liittyy elokuvan tarinaan tai hahmoihin?, Mikä merkitys tällä viittauksella on tarinassa? (Esim. tehostaa tunnetta)
– Vaihtoehtoisesti voitte tehdä tiedonhakutehtävän. Jakaantukaa pieniin ryhmiin tai pareihin. Jokainen ryhmä saa yhden viittauksen tutkimuskohteeksi. Ryhmä tai pari kirjoittaa yhden sivun tekstin, johon on kirjoitettu intertekstuaalisen viittauksen alkuperä ja lisäksi vastaukset edellisen tehtävän kysymyksiin.
4. RAKKAUDESTA
Käsitys rakkaudesta, rakastumisesta ja oman rakkauden kohteen viettelemisestä vaihtelee kulttuureittain ja historian aikakausittain. Romanttisen rakkauden historia on pitkä ja mutkikas. Rakkaus on historian saatossa toisaalta nähty sukujen välisenä sopimuksena, unelmien ja toiveen täyttymyksenä ja toisaalta vaikeana ja vahingoittavana asiana.
Antiikin Kreikassa uskottiin, että jokainen ihminen on kahtia halkaistu olento, ja koko elämän ajan etsimme toista puolikastamme. Keski-ajalla rakkauden tunteiden näyttäminen julkisesti oli epäsiveellistä ja esimerkiksi julkista suudelmaa pidettiin avioliittolupauksena. Renessanssin aikana 1500-luvulla ihminen saattoi rakastua tietämättä kuka rakkauden kohde on. Romantiikan aikana 1700-luvun lopussa kehittynyt romanttinen rakkauskäsitys taas kuvailee rakkautta saavuttamattomana ja tuskallisena.
Lähde
Kysymyksiä ja tehtäviä
-
Erilaiset rakkaustarinat ovat yksi suosituimmista aiheista elokuvissa. Lukekaa oheiset kuvaukset erilaisista rakkauskäsityksistä. Tunnetteko elokuvia, kirjoja tai tv-sarjoja, joista voi tunnistaa eri rakkauskäsityksiä?
-
Minkälaisen kuvan rakastumisesta Jack ja käkikellosydän antaa? Onko se todenmukainen? Miksi, miksi ei? Pohtikaa, kuinka todenmukaisen kuvan rakastumisesta elokuvat yleensä antavat. Onko tosielämässä rakastuminen samanlaista?
-
Sekä rakkautta että muita tunteita kuvitetaan elokuvassa hyvin visuaalisesti. Kuinka elokuvassa kuvataan ja kuvitetaan ihastumisen, rakastumisen, suuttumuksen ja surun tunteita?
-
Jackin rakastuminen on elokuvan juonen punainen lanka. Elokuvassa Georges-hahmo kertoo Jackille, että rakkauteen kuuluu monta erilaista tunnetta. Tehkää aikajana Jackin rakkauden vaiheista ja siihen liittyvistä eri tunteista ja tapahtumista. Mitä esteitä ja vaikeuksia hän joutuu rakkautensa takia kohtaamaan? Huomioikaa esim. ihastuminen, kilpailija, tytön katoaminen, uneksiminen, rakkauden kohteen etsiminen, vaikutuksen tekeminen rakkauden kohteeseen.
-
Mitä ajatuksia väite “rakkaus on fantasiaa” herättää? Mitä tämä voisi tarkoittaa? Kuinka väite liittyy Jack ja käkikellosydän –elokuvaan?
-
Kirjoitelma
Kirjoittakaa fantasitarina, johon sisältyy rakkaustarina. Yleensä kiinnostavaksi rakkaustarinaksi ei riitä vain että kaksi ihmistä rakastuu. Tarinasta tekee mielenkiintoisen jos rakkauteen liittyy jokin voitettava haaste. Käytä tarinassasi jotakin kolmesta rakkaustarinan haasteesta: vaarallinen rakkaus, kolmiodraama, traaginen rakkaus tai saavuttamaton rakkaus.