keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Elokuvan keskeisessä roolissa on luonto, erityisesti eri merialueet. Elokuvan aikana päästään ihailemaan useaan otteeseen vedenalaista maailmaa sen kaikessa monimuotoisuudessaan. Jacques rakastaa merta ja hän on intohimoinen tutkimusmatkailija mutta elokuvan loppua kohden hänen suhteensa luontoon muuttuu, osin hänen poikansa Philippen innoittamana.

  • Minkälainen on elokuvan välittämä luontokuva? Esitetäänkö luonto ainutlaatuisena ja elämän edellytyksenä vai onko lähestymistapa arkinen ja käytännöllinen? Entä näytetäänkö luonto villinä ja vaarallisena vai jonakin, jota ihminen voi hallita?
  • Minkälainen on elokuvan eri henkilöiden suhde luontoon: Jacquesin, Simonen, perheen lapsien ja Calypson miehistön? Muuttuuko heidän luontosuhteensa elokuvan aikana, ja miten?
  • Mikä on se tapahtuma tai käännekohta, mikä saa Jacquesin kiinnittämään huomiota luonnon tilaan sen valloittamisen sijaan?
  • Minkälainen on oma suhteesi luontoon, liittyi se sitten metsään, vesistöihin tai eläimiin? Käytkö usein luonnossa, esimerkiksi metsässä retkeilemässä tai merellä veneilemässä? Huomioitko luontoa ulkona ollessasi, mm. pitämällä paikat siistinä?
  • Pohtikaa luonnon merkitystä ihmiselle ja itsellenne. Esimerkiksi monet tykkäävät käydä metsäkävelyllä, sillä se rauhoittaa ja virkistää mieltä. Toiset pitävät taas luonnon äänistä ja hiljaisuudesta. Yhteinen luontoaiheinen harrastus voi taas tuoda elämään sisältöä ja kaivattua sosiaalista kanssakäymistä.

Luonnonsuojelu

Elokuvassa Jacquesin poika Philippe alkaa ensimmäisenä kiinnittää huomiota meren tilaan roskaamisen myötä. Paikka, joka on tuonut niin hänelle kuin koko perheelle sisältöä ja iloa elämään, on nyt pilaantumassa. Philippe liittyy luonnonsuojelijoiden joukkoon, jotka ajavat asiaa luonnon monimuotoisuuden puolesta, jotta maapallo olisi hyvä paikka elää tulevillekin sukupolville.

  • Muistelkaa, mitä asioita ja tahoja elokuvassa nostetaan esille luonnonsuojeluun liittyen. Missä kaikkialla Jacques ja Michel käyvät puhumassa, kenelle he pitävät puheensa? Mitä konkreettista he saavat teoillaan aikaan?
  • Ottakaa selvää, mitkä tahot Suomessa huomioivat luonnonsuojelun ja puhuvat luonnon monimuotoisuuden puolesta. Tutustukaa eri tahojen verkkosivuihin ja muihin mahdollisiin julkaisuihin. Esitelkää nämä sitten koko ryhmälle. Mitkä tahot nousevat esille? Mitä asiaa he ajavat, minkä asian puolesta he puhuvat? Ovatko tahot huomioineet lapset ja nuoret jollain tavalla? Tarjoavatko tahot mahdollisuuden osallistua heidän toimintaansa esimerkiksi lahjoituksen tai vapaaehtoistyön kautta?

Itämeri

Itämeri on maapallon nuorin meri, se on myös Suomen lähin ja ainoa merialue. Pienestä koostaan huolimatta se on maapallon toiseksi suurin murtovesiallas, jossa makea vesi ja suolainen vesi sekoittuvat ja luovat ainutlaatuisen ekosysteemin. Itämeri on yksi maailman herkimmistä ja saastuneimmista meristä. Ongelmia aiheuttavat esimerkiksi rehevöityminen, öljykuljetukset, lisääntyvä laivaliikenne ja ilmastonmuutos. (Lähde: WWF)

  • Pohtikaa pareittain tai pienryhmissä mitä tiedätte Itämerestä entuudestaan. Huomioikaa niin Itämeren eri osat, eläimistö kuin ympäristön vaikutukset alueeseen.
  • Ottakaa sitten selvää Itämerestä ja sen toiminnasta. Miten Itämeri on muuttunut vuosien saatossa? Mitkä asiat ovat vaikuttaneet muutokseen? Milloin Itämerta on alettu suojella, ja millä toimilla?

Avuksi:

WWF: ”Itämeri”

Wikipedia: “Itämeri”

Peda.net: ”Itämeri”

Yle Oppiminen: “Itämeri ei voi hyvin”

Edu.fi: ”Ihmisen toiminta uhkaa Itämerta”
 

  • Tutustukaa vielä Itämereen liittyvään uutisointiin esimerkiksi Ylen ja Helsingin Sanomien sivuilla. Minkälaiset asiat nousevat esille? Kuka kirjoittaa uutisista ja mistä lähtökohdista käsin? Mikä on uutisoinnin sanoma, entä mitä uutisella halutaan saavuttaa?