keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Je´vida 2023. (c) Iikka Jaakola / Oktober Oy

Elokuvassa Idan aikuinen siskontytär Sanna kysyy Iidalta, mitä hänen pitäisi kysyä, jotta saisi vastauksia: “Keitä me ollaan?” vai “Mistä me tullaan?” vai sittenkin “Keitä te olette?”

  1. Sannan kysymykset liittyvät sekä identiteettiin että kulttuuriin. Tutustutaan tarkemmin kulttuuri-identiteetin käsitteeseen. Hakekaa ryhmissä vastauksia kysymykseen, mitä on kulttuuri-identiteetti. Käydään lopuksi määritelmät yhdessä keskustellen läpi.
    – Millaisia määritelmiä löysitte?
    – Ovatko määritelmät keskenään ristiriitaisia vai täydentävätkö ne toisiaan?
    – Hahmotelkaa yhteinen määritelmänne kulttuuri-identiteetille hakemanne tiedon pohjalta.

    Vinkki! Kulttuuri-identiteettiä on käsitelty myös Koulukinon Saamelaisveri-elokuvan oppimateriaalissa.

  2. Pohtikaa ryhmissä, millainen kulttuuri-identiteetti Je’vidalla/Idalla on elokuvassa eri ikäisenä. Puretaan pohdinnat lopuksi yhdessä.
    – Mikä Je’vidalle lapsena on tärkeää hänen kulttuuri-identiteetissään?
    – Mikä aikuiselle Idalle on tärkeää hänen kulttuuri-identiteetissään?
    – Mitkä asiat ovat vaikuttaneet Je’vidan/Idan kulttuuri-identiteettiin eri aikoina?

  3. Pohditaan omaa kulttuuri-identiteettiä itsenäisesti paperilla ja sen jälkeen yhdessä parin kanssa.
    – Jokainen piirtää paperille suuren ympyrän. Ympyrän sisälle kirjoitetaan tai piirretään asioita, jotka kuuluvat omaan kulttuuri-identiteettiin, esimerkiksi katsomus, sukujuuret, faniyhteisöön kuuluminen tai pukeutumistyyli.
    – Kun ympyrän sisältö on valmis, keskustellaan parin kanssa omasta kulttuuri-identiteetistä. Omasta identiteetistä tai ympyräkuviosta voi kertoa juuri sen verran kuin tuntuu sopivalta, yksityiskohtia ei tarvitse jakaa.

Vinkki! Koulukinon Máhccan – Kotiinpaluu -dokumenttielokuvan oppimateriaalista löytyy tehtävä kolttasaamelaisen naisen päähineestä