Kulttuuri-identiteetti
Elokuvassa Idan aikuinen siskontytär Sanna kysyy Iidalta, mitä hänen pitäisi kysyä, jotta saisi vastauksia: “Keitä me ollaan?” vai “Mistä me tullaan?” vai sittenkin “Keitä te olette?”
- Sannan kysymykset liittyvät sekä identiteettiin että kulttuuriin. Tutustutaan tarkemmin kulttuuri-identiteetin käsitteeseen. Hakekaa ryhmissä vastauksia kysymykseen, mitä on kulttuuri-identiteetti. Käydään lopuksi määritelmät yhdessä keskustellen läpi.
– Millaisia määritelmiä löysitte?
– Ovatko määritelmät keskenään ristiriitaisia vai täydentävätkö ne toisiaan?
– Hahmotelkaa yhteinen määritelmänne kulttuuri-identiteetille hakemanne tiedon pohjalta.
Vinkki! Kulttuuri-identiteettiä on käsitelty myös Koulukinon Saamelaisveri-elokuvan oppimateriaalissa. - Pohtikaa ryhmissä, millainen kulttuuri-identiteetti Je’vidalla/Idalla on elokuvassa eri ikäisenä. Puretaan pohdinnat lopuksi yhdessä.
– Mikä Je’vidalle lapsena on tärkeää hänen kulttuuri-identiteetissään?
– Mikä aikuiselle Idalle on tärkeää hänen kulttuuri-identiteetissään?
– Mitkä asiat ovat vaikuttaneet Je’vidan/Idan kulttuuri-identiteettiin eri aikoina? - Pohditaan omaa kulttuuri-identiteettiä itsenäisesti paperilla ja sen jälkeen yhdessä parin kanssa.
– Jokainen piirtää paperille suuren ympyrän. Ympyrän sisälle kirjoitetaan tai piirretään asioita, jotka kuuluvat omaan kulttuuri-identiteettiin, esimerkiksi katsomus, sukujuuret, faniyhteisöön kuuluminen tai pukeutumistyyli.
– Kun ympyrän sisältö on valmis, keskustellaan parin kanssa omasta kulttuuri-identiteetistä. Omasta identiteetistä tai ympyräkuviosta voi kertoa juuri sen verran kuin tuntuu sopivalta, yksityiskohtia ei tarvitse jakaa.
Vinkki! Koulukinon Máhccan – Kotiinpaluu -dokumenttielokuvan oppimateriaalista löytyy tehtävä kolttasaamelaisen naisen päähineestä
© Koulukino 2024