keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Kahden auringonlaskun välissä (Ljósbrot, 2024). Kuva: Cinemanse Oy

Elokuvan tunnelman rakentuminen 

1. Katsokaa elokuvan traileri. Miten kuvailisitte trailerin ja elokuvan tunnelmaa?

Analysoikaa seuraavaksi tunnelmaan vaikuttavia tekijöitä: 

  • Millainen taustamusiikki elokuvassa on? 
  • Millaisiin miljöihin elokuvan tapahtumat sijoittuvat? Mitkä ovat keskeisimmät tapahtumapaikat? 
  • Elokuvaan sisältyy runsaasti kohtauksia, joissa kuvataan päähenkilön kasvoja ja niskaa. Miten nämä kohtaukset vaikuttavat elokuvan tunnelmaan? Millaisia tunteita päähenkilön kasvoilla näkyy? Miltä tuntuu katsoa päähenkilöä niin pitkään ja läheltä? 

2. Elokuvassa on kaksi kohtausta, joissa kamera kuvaa yläviistosta alapuolista näkymää. Ensimmäisessä kohtauksessa elokuvan alkupuolella kuvataan öistä valtatietä juuri ennen onnettomuutta, jossa Diddi menehtyy. Elokuvan loppukohtauksessa puolestaan kuvataan merta, ja näkökulma vaikuttaa olevan laivan kannella seisovan ihmisen.

Miten nämä keskeiset kohtaukset vaikuttavat elokuvan tunnelmaan? Entä miten tulkitsette elokuvan loppukohtauksen: kuka tai ketkä ovat matkalla? Minne? 

Kuvataiteen tehtävä: oma elokuvakohtaus 

Kahden auringonlaskun välissä -elokuvassa tarinaa kuljetetaan eteenpäin ja tunnelmaa voimistetaan pitkillä otoilla, joissa päähenkilön kasvot ovat tiiviissä lähikuvassa. Toisaalta myös päähenkilön niskaa ja takaraivoa kuvataan paljon, jolloin katsoja näkee samanaikaisesti päähenkilön ja hänen näkökentässään olevat asiat.  

Eräs elokuvan keskeisiä kohtauksia on hetki, jolloin Una saa tiedon Diddin kuolemasta. Kohtaus on rakennettu siten, että kamera seuraa ensin Unaa takaviistosta tämän kävellessä kriisikeskuksen portaikossa. Sitten kamera kiertää hitaasti Unan sivulle ja lopulta suoraan tämän eteen. Lopulta kamera näyttää lähikuvassa Unan kasvot hänen kävellessään kohti ystäviään. Unan kasvojen muuttuvasta ilmeestä katsoja voi päätellä, että hänen toivonsa Diddin henkiin jäämisestä murenee silmän räpäyksessä. Seuraavaksi katsojalle näytetäänkin se, mitä Una katselee: itkeviä ja toisiaan halaavia ystäviään, joiden vieressä seisoo kriisityöntekijä. 

Suunnitelkaa ja kuvatkaa kolmen hengen ryhmissä elokuvakohtaus edellä kuvattua kohtausta mukaillen. Valitkaa jokin tunnetila alla olevasta listasta, ja päättäkää, mikä tunnetilan kohtauksessanne aiheuttaa. Päättäkää, millaiseen paikkaan kohtaus sijoittuu. Suunnitelkaa ja kuvatkaa sitten nelivaiheinen kohtaus, jossa  

  1. kamera kuvaa henkilöä takaviistosta kävelemässä kohti tapahtumapaikkaa 
  1. kamera kuvaa henkilöä sivusta ja kiertää tämän eteen hänen saapuessaan paikalle 
  1. kamera kuvaa tiiviissä lähikuvassa henkilön kasvoja, joilta välittyy valitsemanne tunnetila 
  1. kamera kuvaa näkymää, joka sai aikaan henkilön tunnetilan. 

Tunnetilan voi valita alla olevasta listasta tai keksiä itse! 

  • Kauhistunut 
  • Helpottunut 
  • Yllättynyt 
  • Vaivaantunut 
  • Pelästynyt 
  • Riemastunut