keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Kahden auringonlaskun välissä (Ljósbrot, 2024). Kuva: Cinemanse Oy

Elokuvassa on neljä keskeistä henkilöä: Una, Diddi, Gunni ja Klara. Näistä Unaa voidaan pitää elokuvan päähenkilönä, sillä hän esiintyy elokuvan jokaisessa kohtauksessa yhtä lukuunottamatta. Diddin henkilöhahmon näemme ainoastaan elokuvan alussa, mutta hänen voidaan ajatella kulkevan mukana kaikissa muissakin elokuvan kohtauksissa, sillä elokuva keskittyy kuvaamaan muiden henkilöhahmojen reaktioita hänen menehtymiseensä. 

Ihmissuhdekartta elokuvan henkilöistä 

Tehkää ryhmissä ihmissuhdekartat elokuvan henkilöhahmoista. Merkitkää karttaan henkilöiden väliset suhteet valitsemienne symbolien avulla. Kirjoittakaa kunkin henkilön viereen keskeisimmät asiat, joita katsoja saa heistä tietää. Lisätkää karttaan myös elokuvan sivuhenkilöt niin tarkasti kuin muistatte. Keskustelkaa karttaa tehdessänne myös seuraavista kysymyksistä: 

  • Minkälainen mielikuva Diddin henkilöhahmosta muodostuu elokuvan alun perusteella? Mitä saamme tietää hänestä myöhemmin? Muuttuuko käsityksenne Diddistä tämän myötä? 
  • Millainen on Unan ja Klaran ensikohtaaminen elokuvassa? Miten suhde sittemmin muuttuu? Mitä he vaikuttavat tuntevan toisiaan kohtaan elokuvan lopussa? 

Elokuvan henkilöhahmot ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus 

Elokuvassa Unan ja Klaran hahmot muodostavat eräänlaisen vastinparin: toisaalta he kilpailevat asemasta Diddin seurustelukumppanina, toisaalta etsivät toisistaan tukea ja lohtua Diddin menehtymisen jälkeen. Elokuvaan sisältyy myös kohtaus, jossa Unan ja Klaran kasvot sekoittuvat toisiinsa heidän katsellessaan toisiaan ikkunan lävitse. Rakkaus Diddiin on Unaa ja Klaraa yhdistävä tekijä, mutta muutoin he vaikuttavat keskenään hyvin erilaisilta. Unan olemus ja ulkonäkö haastavat perinteisiä feminiinisyyden normeja, ja eräässä kohtauksessa hän kertoo olevansa panseksuaali. Klaran seksuaalisesta suuntautumisesta ei puhuta elokuvassa erikseen, mutta ystäväpiirissä hänen ja Diddin suhdetta hehkutetaan täydellisenä. Suhde noudattelee ulospäin ihanteellisen heteroseksuaalisen parisuhteen kaavaa, mutta katsoja tietää alusta saakka suhteessa olevan perustavanlaatuisia ongelmia. Loppua kohden Unan ja Klaran suhde näyttää lähentyvän niin henkisesti kuin fyysisestikin heidän tukiessaan toisiaan surun keskellä. Elokuvan loppu jättää paljon avoimeksi – myös sen, millainen Unan ja Klaran suhteesta lopulta muodostuu. 

Kerratkaa sukupuolen moninaisuuteen ja seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvää sanastoa esimerkiksi Setan sateenkaarisanaston avulla. Myös Jenny Kangasvuon artikkeli ”Bi vai pan, mitä väliä?” voi toimia hyvänä lähteenä. Etsikää tietoa ja pohtikaa vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: 

  • Mitä panseksuaalisuus tarkoittaa? Miten se eroaa biseksuaalisuudesta? 
  • Mitä Klara oletti Unan seksuaalisesta suuntautumisesta elokuvassa? Miksi? 
  • Miksi arvelette Unan määrittelevän itsensä elokuvassa nimenomaan panseksuaaliksi? 
  • Mitä Gunnin seksuaalisesta suuntautumisesta kerrotaan elokuvassa? 
  • Millainen kuva Diddin seksuaalisesta suuntautumisesta välittyy? 
  • Millaiseksi tulkitsette Unan ja Klaran välisen suhteen elokuvan lopussa? Voisiko heidän välilleen syntyä rakkaussuhde? Millä perusteella? 

Kirjalliset muotokuvat elokuvan henkilöistä 

Valitkaa kukin yksi elokuvan henkilö, ja tehkää hänestä kirjallinen muotokuva täydentämällä alla olevat virkkeet. Huolehtikaa, että kaikista neljästä henkilöhahmosta syntyy muotokuvia. Päättäkää, ajatteletteko henkilöhahmoa onnettomuutta ennen vai sen jälkeen. 

  • Haluan vain… 
  • Pelkään, että… 
  • Haaveilen siitä, että… 
  • Pohjimmiltani olen… 
  • Pahinta mitä tiedän, on… 
  • Yksin ollessani tunnen… 
  • Toisten seurassa ollessani tunnen… 
  • Kadun sitä, että… 
  • Olen hämmentynyt siitä, että… 
  • Toivon, että… 

Tutustukaa toistenne kirjoittamiin muotokuviin ja keskustelkaa sen jälkeen yhdessä: 

  • Millaisia jännitteitä elokuvan henkilöhahmojen välille syntyy?  
  • Entä millaisia yhteisiä päämääriä heillä on?  
  • Miten elokuva muuttuisi, jos joku näistä neljästä hahmosta puuttuisi?