keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

 

On pouta taikka sadesää, niin ystävyys on tärkeää, elokuvassa lauletaan. Ujolla, yksinäisellä Albert-kanilla ei ollut ystäviä. Hän juttelee äitinsä kanssa siitä, miten ystäviä saadaan. 
 
a) Miten ystäviä saadaan? Miten tutustutaan muihin? Voiko itse ehdottaa, että pääsisikö leikkiin mukaan? Mitä ystävän kanssa voi tehdä? Milloin on mukavinta olla yksin? Milloin tarvitaan enemmän kuin yksi ystävä? 
 
b) Keskustelkaa, millainen on hyvä ystävä. Kootkaa taululle yhteiseen listaan ystävän ominaisuuksia. Miettikää, onko teissä hyvän ystävän ominaisuuksia.
 
c) Lotta leikki Brunon kanssa hippaa, sokkoa, hyppi ruutua, kävi uimassa, nauroi, yms. Lotta loruili: Ensimmäinen etana, toinen tolvana, kolmas… Keksikää oma vastaavanlainen loru. 
 
d) Usein leikki aloitetaan laskemalla jonkun lorun avulla esim. leikin aloittaja, etsijä jne. Millaisia leikkilukuja tunnette? Esim. Ulle, dulle doff.., pallo meni sillan alle.., maalari maalasi taloa, sinistä ja punaista… Opetelkaa uusia leikkilukuja. 
 
e) Temppurata 
Lotan kotona oli monenlaisia vekottimia. Hänellä oli myös hauska reitti alakertaan. Millainen olisi teidän unelmien reitti kodista kouluun tai päiväkotiin? Vintille, alakertaan, kaverin luo, yms.? Jakaantukaa kahteen ryhmään. Suunnitelkaa ja rakentakaa yhdessä yllätyspolku ulos tai sisälle toiselle ryhmälle. Reitillä voisi olla esim. hyppyjä, loikkimista, roikkumista, kiipeilyä, kuperkeikkoja. Toista reittiä voisi kulkea hitaasti silmät sidottuna, turvallisesti kaverin taluttamana. Reitin varrelle suunnitellaan erilaisia tunnustelutehtäviä, pehmeitä tai kovia materiaaleja, joiden läpi tai päällä täytyy kulkea, jääkylmiä vesivateja, joihin täytyy astua paljain varpain yms.