Ihmissuhteet

Kesäkirjassa ei tapahdu suuria, mutta kaikki kolme päähenkilöä käyvät läpi omia kriisejään. Sophian äiti on kuollut. Isä suree sitä. Sophia väittää, ettei isä rakasta häntä enää. Onko se totta?
- Miksi isoäiti vie alussa aurinkohatun piiloon kuistin kamariin?
- Minkä tapahtumien kautta isä ja tytär löytävät taas yhteyden?
Kun isä ja Sophia ovat taas läheisiä, oppii Sophia sukeltamaan oikein. Kyseessä on tyypillinen elokuvallinen tapahtuma, jossa sisäinen psykologinen oivalllus kuvallistetaan jollakin konkreettisella tavalla, tässä tapauksessa sillä itseluottamuksella, jolla Sophia sukeltaa veteen.
- Miksi isoäidille on tärkeää saada isä ja tytär yhteen? Millaisia keinoja ja sanoja hän käyttää saadakseen nämä kaksi näkemään toisensa?
Sophia on alakouluikäinen tyttö, jolle tulee kasvukaudelle tyypillisiä uhmakohtauksia ja suutahtamisia.
- Mitä Sophia tekee, kun hän suuttuu aikuisille? Muistuttaako Sophian reagointi omaa reagointiasi aikuisiin?
- Millainen on isoäidin ja Sophian suhde? Onko se tyypillinen lapsen ja aikuisen suhde?
Sivuhenkilöt

Elokuvan kolmen päähenkilön lisäksi ei saaristossa näyttäydy montaa ihmistä. Yhden jakson muodostaa tapaaminen Malanderin perheen kanssa.
- Millaisin tavoin elokuvassa näytetään, että isoäiti ja Sophia, jotka viettävät kesät omassa porukassa, eivät osaa seurustella uusien naapurien kanssa, vaikka isoäiti teroittaakin sosialisoinnin tärkeyttä?
- Millä tavoin Malanderit ovat erilaisia kuin kolme päähenkilöä?
Juhannuksen pääjännitykseksi muodostuu se, tuleeko Eriksson kylään. Kaikki kolme päähenkilöä tuntuvat olevan kiinnostuneita Erikssonista. Sophia odottaa häntä innokkaasti juhannuksenviettoon, ja isä kysyy Sophialta, kyselikö Eriksson hänestä mitään. Miksi Eriksson on tärkeä huomionkohde päähenkilöille? Mitä odotuksia heillä on Erikssonin suhteen?
Eriksson antaa perheelle Mappe-kissan. Kissan kautta Sophia oppii yhden elämänvisauden: mitä enemmän hän rakastaa Mappea, sitä enemmän se pakenee pois.