keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
  • Elokuva on tunteiden taidetta ja Kouluvuosi Japanissa kuljettaa katsojan tunteita taitavasti. Elokuvan herättämien tunnevaikutusten purkuun kannattaakin varata aikaa. Tunnevaikutuksen ja elokuvallisten keinojen havainnoinnin kautta päästään luontevasti kiinni myös sisältöteemoihin.
  • Ehdotetuista teemoista voi poimia kuhunkin tilaisuuteen ja kullekin ryhmälle sopivimmat. Teemat ja keskustelunaiheet on tarkoitettu keskustelun virittämiseksi ja keskustelun moderoijan työn helpottamiseksi. Teemoja ja aiheita saa ja on suotavaakin muokata omiin tarpeisiin.

Kuri

• Opettaja Watanabe kertoo taiteilevansa päivittäin vapauden ja rajoitusten välillä, opettaja Endo taas pohtii, onko liian ankara. Kuri on moniulotteinen teema, joka näkyy elokuvassa eri tavoin. Kuri voidaan esimerkiksi nähdä tapana luoda struktuuria, joka on tärkeä elementti oppilaille turvallisen koulunkäynnin takaamisessa. Kuri näyttäytyy myös oppilaisiin kohdistuvina vaatimuksina, mutta myös tukena. Millaisena japanilainen koulukuri näyttäytyy elokuvassa kuvattuna verrattuna suomalaiseen? Millaisia positiivisia ja millaisia negatiivisia puolia japanilaisen koulun kurinpidossa voi olla?

• Millaisia palautteenantoprosesseja elokuvassa nähtiin?

Kunnioitus

• Ihmisten keskinäinen kunnioitus näyttäytyy elokuvassa keskeisenä osana japanilaista yhteisöllisyyttä. Oma paikka ryhmässä riippuu toisaalta siitä, miten yksilö kunnioittaa toisia. Myös ryhmän kunnioitus ansaitaan kunnioittavalla käytöksellä. Millaisia esimerkkejä yhteisöä ylläpitävästä kunnioituksesta elokuvassa nähtiin? Mitä japanilaisen koulun kunnioituksen kulttuurista voisi oppia?

• Kunnioitukseen liittyy myös yhteisvastuullisuus, joka ilmenee mm. siinä, miten oppilaat pitävät huolta yhteisistä tiloista. Oppilaat kasvavat yhteisön jäseniksi osallistumalla yhteiseen toimintaan ja yhteisistä asioista huolehtimiseen. Miten suomalaisessa koulussa voisi paremmin tukea yhteisön jäseneksi kasvamista?

• Koulutuksen arvostus ja asenne koulua kohtaan vaikuttaa myös koulumotivaatioon ja kouluun kiinnittymiseen. Elokuvassa nähdään mm. erilaisia tapoja juhlistaa kouluvuoden eri vaiheita, myös koulun aloitusta. Millainen rooli huoltajilla elokuvan mukaan on oppilaiden koulumotivaatiolle? Olisiko Suomessa tarvetta lisätä arvostusta koulua ja koulutusta kohtaan? Mitä keinoja tähän voisi olla?

Yhteisön merkitys

• Yhteisöllisyys on moniulotteinen teema, josta erottuu toisaalta yksilö kannattelevan tuen merkitys, mutta toisaalta ulossulkevuus joukkoon sopimattomien kohdalla. Millaisia esimerkkejä yhteisöllisyyden eri puolista elokuvasta piirtyy esille?

• Elokuvassa opettajien muodostama yhteisö ja toisilleen antama kollegiaalinen tuki näyttäytyi tärkeänä voimavarana. Miten opettaja Endon ammatillinen kriisi ja siitä selviytyminen kuvattiin? Millaisena kuvattiin hänen suhteensa muihin opettajiin ja oppilaisiin?

Yhdenvertaisuus ja inklusiivisuus

• Elokuvassa japanilainen koulu näyttäytyy hyvin homogeenisenä. Miten yhdenmukaisuus ja sen vaatimus näkyy elokuvassa? Suomalaisessa koulussa moninaisuus on osa kouluarkea rikastuttavaa todellisuutta, miten inklusiivisuutta voisi lisätä ja tukea? Millainen koulun tulisi olla, jotta erilaisuudelle olisi tilaa?

•  Millaisena koulun tehtävä oppilaiden kasvattamisessa demokraattisen yhteiskunnan jäseneksi näyttäytyy elokuvassa?

• Koulu on elokuvassa kuin pienoisyhteiskunta, jossa jokaisella on omat vastuunsa ja velvollisuutensa. Millaisena tämä toiminta näyttäytyy elokuvassa? Mikä merkitys yhteisvastuullisuutta luovalla struktuurilla voi olla inkluusiolle?               

Onko elokuvalla roolia yhteiskunnallisessa muutoksessa ja millainen tämä rooli on tai voisi olla?