keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Päätöksen tekeminen ja oman mielipiteen ilmaisu

FOMO
Äiti kysyi Lassen siskolta, tietääkö hän mikä Lassea vaivaa. Siihen sisko vastasi ”FOMO”. Tiedätkö mitä ilmaisu tarkoittaa?
FOMO on lyhenne englanninkielen sanoista Fear of Missing Out. Käsitteellä tarkoitetaan pelkoa siitä, että jää jostain paitsi, jos itse ei ole paikan päällä kokemassa tai näkemässä. Oletko sinä kärsinyt joskus FOMO:sta? Keksikää esimerkkejä, milloin ihminen voi kokea pelkäävänsä sitä, että jää jostain paitsi (esimerkiksi kipeänä ei pääse ystävänsä syntymäpäiville).

Piru ja enkeli
Listataan aluksi ylös elokuvasta tilanteita, joissa Lasse oli valinnanvaikeuden tai ristiriitaisen tilanteen edessä. Valitaan oppilaiden joukosta Lasse ja hänen toiselle puolelleen ”piru” ja toiselle puolelle ”enkeli”. Molemmat antavat tilanteeseen sopivia ratkaisuehdotuksia, mutta esimerkiksi toisen ehdotukset eivät ole kovin rakentavia vaan satuttavat muita tai Lassea.

Elokuvassa Lasse teki aika usein päätöksiä, joista lopulta koitui harmia ja mielipahaa muille. Lasse yritti olla satuttamatta Sophiaa ja isoisäänsä, mutta valintojen vaikeuden edessä päätyi lopulta satuttamaan molempia. Pohtikaa valintatilanteiden yhteydessä, mitä Lassen olisi kannattanut tehdä ja valita.

Opettajalle avuksi, mikäli oppilaille ei tule mieleen valintatilanteita:

  1. Meneekö Lasse bussilla vai vanhempiensa autokyydillä kouluun?
  2. Lähteekö Lasse luokkaretkelle vai isoisänsä häihin?
  3. Meneekö Lasse kertomaan Sophialle luokkaan, ettei pääse lähtemään retkelle?
  4. Toteuttaako Lasse pakomatkansa vai lähteekö Lasse bussilla luokkaretkelle vai jääkö hän isoisänsä luokse?
  5. Kertooko Lasse isoisälleen, miksi hän ei haluaisi olla bestman häissä?
  6. Näyttääkö Lasse saamansa viestin Ingeristä isoisälleen vai ei?
  7. Karkaako Lasse luokkaretkellä veneestä ottaen riskin, että Sophia pahastuu?

Päänsisäiset ajatukset
Tässä harjoituksessa yksi oppilaista asettuu luokan eteen tuoliin Lasseksi. Muut oppilaat pääsevät vuorollaan ”Lassen” viereen kertomaan ääneen Lassen päänsisäisiä ajatuksia. Mitä Lasse ajattelee? Miltä Lassesta tuntuu? Hahmoja voidaan myös vaihtaa ja kuvitella esimerkiksi Håkanin, isoisän, Rudolfin tai äidin ajatuksia. Lassen päänsisäiset ajatukset voivat paljastaa esimerkiksi, mitä hän ajatteli seuraavissa tilanteissa:

  • Kun Lasse kuuli, mikä vaihtoehto voitti luokkaretkiehdotuksen
  • Kun Lassen olisi pitänyt päättää ja kertoa äidilleen, lähteekö hän häihin vai luokkaretkelle
  • Kun Lassen olisi pitänyt mennä kertomaan Sophialle, ettei pääse mukaan retkelle
  • Kun Håkan roikkui ikkunassa ja isoisä tuli juttelemaan Lasselle
  • Kun äiti suuttui Lasselle ja huusi vihaisena, että olisi parempi, että Lasse lähtisi
  • Kun pakomatkalla autosta loppui bensiini
  • Kun isoisä ajoi autolla hitaasti
  • Kun Lasse ja isoisä huomasivat autossa toisensa säikähtäneinä
  • Kun isoisä antoi surullisena sormuksen kaiverrusliikkeestä tultuaan
  • Kun luokkaretkibussi kaartoi pihasta pois
  • Kun Lasse hyppäsi luokkaretkiveneestä pois
  • Kun hän sahasi moottorisahalla isoisänsä kanssa juhlapaikan seinän irti

Päätöksien tekeminen omassa elämässä

  1. Mistä lasta koskevista asioista huoltajat päättävät kotona tai opettajat koulussa? (silti lapsen huomioon ottaminen parhaalla mahdollisella tavalla päätöksenteossa)
  2. Mistä asioista päätetään yhdessä?
  3. Mistä asioista oppilas saa itse päättää kotona tai koulussa?

Esimerkki vastauksien listaamisesta:

A

B

C

Kotiintuloajat

Mitä tehdään lomalla

Oman huoneen järjestys

Missä asutaan

Luokkaretkikohde

Mitä pukee kouluun päälle

Viikkoraha

Elokuvan valitseminen

Mihin käyttää viikkorahansa

Lemmikkieläimen hankkiminen

Mitä syödään viikonloppuna

Mitä kirjaa haluaa vapaa-ajalla lukea

Istumajärjestys

 

Kenen kaveri on

Lasten mielipide ja toiveet on kuultava lasta koskevassa päätöksenteossa, myös Suomen laki velvoittaa tähän. Lasta kuullaan hänen ikätasonsa mukaisesti ja tietyt asiat aikuiset joutuvat kuitenkin viime kädessä päättämään mahdollisimman hyvin lapsen edun mukaan.

  • Mistä asioista juuri sinun ikäisesi oppilaat yleensä saavat päättää itse ja mistä asioista yleensä aikuinen päättää viime kädessä?
  • Minkä takia aikuiset saavat päättää tietyistä asioista?
  • Kun olette tehneet yhteisen taulukon, oppilaat kuvittelevat itsensä yläkoulun viimeiselle luokalle eli noin viiden vuoden päähän. Mistä taulukkonne asioistaoppilaat tällöin saavat ehkäpä jo päättää? Miksi?

Valintatilanteita
Oppilaat kirjoittavat lapuille erilaisia valintatilanteita esimerkiksi:

  • Sinua pyydetään ystäväsi syntymäpäiville. Samaan aikaan kuitenkin serkkusi kutsuivat sinut kylpylään mukaan. Mitä teet?
  • Suklaa- vai mansikkajäätelö?
  • Näet parhaan kaverisi lunttaavan kokeessa. Kerrotko opettajalle?
  • Haluaisit säästää rahaa uuteen peliin, mutta haluaisit nyt perjantaina ostaa itsellesi irtokarkkeja. Mitä teet?
  • Kaverit pelaavat jalkapalloa välitunnilla. Näet kuitenkin luokkakaverin yksin kentän reunalla. Menetkö peliin vai kaverin luokse?

Jokainen oppilas nostaa yhden lapun itselleen ja kertoo, miten valitsisi tilanteessa ja koittaa mahdollisimman hyvin perustella oman valintansa. Valinta voi olla vaikea ja voi olla hankalaa löytää järkevää perustelua omalle valinnalleen.

Lopuksi keskustellaan yhdessä, miltä harjoituksen tekeminen tuntui.

Päätöksen teon hankaluus
On paljon asioita, joista jo 3-4.-luokkalaiset saavat päättää. Joskus kuitenkin päättäminen voi tuntua vaikealta, kuten elokuvassa ja edellisessä tehtävässä huomattiin.

Oppilaat jakautuvat pareittain ja keskustelevat seuraavista asioista:

  • Milloin viimeksi päätit jotain?
  • Milloin päätöksen tekeminen on ollut helppoa? Miksi se oli helppoa?
  • Milloin päätöksen tekeminen on tuntunut hankalalta ja vaikealta? Miksi se oli vaikeaa?
  • Mitä teit, jos et osannut päättää?

Alla on annettu erilaisia syitä sille, miksi päätöksenteko voi olla hankalaa. Asiaa kannattaa ensin kysyä oppilailta. Sen jälkeen voi näyttää alla olevan listan ja keksiä jokaiseen kohtaan esimerkin, missä tilanteissa kyseinen syy voisi olla päätöksen teon vaikeuden taustalla.

  • Halu miellyttää toisia on silti ristiriidassa sen kanssa, mitä itse haluaa
  • Muiden mielipiteiden pelkääminen
  • Molemmat vaihtoehdot ovat houkuttelevia
  • Ei voi tietää valinnan seurauksia, jos ei ole varma
  • Onko päätös oikein vai väärin?
  • Jos ei tiedä, miten päätös vaikuttaa itseensä
  • Jos ei tiedä, miten päätös vaikuttaa muiden elämään

Esimerkiksi ”halu miellyttää toisia on silti ristiriidassa sen kanssa, mitä itse haluaa” saattoi olla Lassen syy sille, miksi päätöksen teko häiden tai luokkaretken suhteen oli niin hankala. ”Onko päätös oikein vai väärin?” Jos ystävä on luntannut kokeessa, voi olla vaikeaa olla rehellinen ja kertoa siitä opettajalle, koska kuitenkin haluaisi olla luotettava ystävä ja noudattaa ystävyyden kirjoittamattomia sopimuksia lojaaliudesta.


Apukeinot päätöksen tekoon
Askarrelkaa yhdessä huoneentaulu siitä, mitä kannattaisi muistaa, jos päätöksen tekeminen tuntuu hankalalta. Mitä vinkkejä huoneentauluun voisi kirjoittaa?

Alla on valmiita esimerkkejä:

  • Ole rohkea ja kerro, mitä mieltä todella olet!
  • Onko muiden mielipiteellä väliä?
  • Älä pelkää!
  • Mieti vielä kerran, teetkö oikein.
  • Onko vaihtoehto paras sinun kannaltasi?
  • Onko vaihtoehto paras muiden kannalta?
  • Kun teet tämän päätöksen, oletko sen jälkeen tyytyväinen?
  • Mitä päätöksestäsi seuraa?
  • Punnitse kaikkia vaihtoehtoja!
  • Kysy apua kaverilta, vanhemmalta tai opettajalta.
  • Mitä päättäisit, jos ketään muuta ei kiinnostaisi päätöksesi lopputulos?
     
  • Huomasitko kaikki vaihtoehdot?
  • Anna itsellesi aikaa.
  • Mitä päätökseni näyttäisi kymmenen vuoden päästä?


Katumisen tunne
Joskus kuitenkin omat valinnat saattavat kaduttaa. Mitä kaduttaminen on? Mistä katumisen tunne johtuu? Onko katumisen tunteesta jotain hyötyä? Miettikää yhdessä, missä kohtaa kehoa katuminen tuntuu? Tuntuuko se varpaissa, hartioissa, rintakehässä, selässä, nenässä?

Muistakaa, ettei ole olemassa aina oikeita valintoja. Joskus valitaan väärin tai vähän pieleen, mutta elämä on sellaista. Kuitenkin jos on loukannut tai satuttanut toisia, kannattaa pyytää anteeksi ja korjata aiheuttamansa mielipaha.