keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Vinkkilista Lasselle
Lasse ajatteli tekevänsä vaikutuksen Sophiaan antamalla hänelle parhaan keräilykorttinsa. Tee Lasselle vinkkilista siitä, miten hän voisi parhaiten tehdä vaikutuksen Sophiaan ja näyttää Sophialle, että Sophia on hänelle tärkeä ystävä.

MINÄ!-juliste
Kun kouluun ilmestyi toinen Lasse, Lasse ei oikein enää tiennyt miten hänen tulisi olla, käyttäytyä tai mistä pitää. Lasse tuntui kadottavansa oman itsensä sitä enemmän, mitä enemmän hän pohti, miten hän voisi olla cool ja suosittu kavereidensa keskuudessa. Lasse ei enää arvostanut omia ajatuksiaan, ideoita ja asioita, joista pitää. Hän halusi vain tehdä vaikutuksen muihin. Jotta sinulle ei kävisi kuten Lasselle, laadi itsestäsi MINÄ!-juliste, johon kokoat:

• asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä
• asioita, joista pidät
• harrastuksiasi
• asioita, joita teet päivittäin
• perheenjäsenesi ja ystäväsi
• luonteenpiirteesi

Vahvuuskortit
Vahvuuskorttien avulla tunnistetaan ja tunnustetaan muiden hyviä puolia ja asioita, joissa itse on hyvä. Lasse oli elokuvassa kadottanut täysin sen, kuka hän oli ja mitkä olivat hänen hyviä puoliaan. Toisaalta uusi Lassekaan ei oikein tiennyt, miten uudessa koulussa saisi kavereita, vaan hän esitti muuta kuin oikeasti oli.

Vahvuuskorttien käyttämiseen löytyy internetistä runsaasti vinkkejä sekä valmiita vahvuuskorttipohjia, esimerkiksi Mielenterveysseuran sivuilta. Tässä muutamia ideoita vahvuuskorttien käyttämiseen:

• Kannattaa aloittaa käymällä läpi sanoja, esimerkiksi mitä tarkoitetaan sanallinen kiitollinen. Sanoihin tutustuminen voidaan toteuttaa Alias-pelin tavoin.
• Jokainen oppilas valitsee vuorollaan vahvuuskorteista itselleen sopivat kolme vahvuutta ja kertoo, miksi valitsi juuri ne kortit.
•Tehtävä voidaan toteuttaa myös siten, että luokasta valitaan tai arvotaan toinen oppilas valitsemaan toiselle yksi vahvuuskortti ja kertomaan, miksi hän ajattelee juuri niin toisesta oppilaasta. Oppilas voi antaa vaikka esimerkin, jossa vahvuus on tullut esiin.

Toteemieläimet
Mielenterveysseuran sivuilta voi tulostaa toteemieläimet, joita voi käyttää tässä harjoituksessa, jonka Mielenterveysseura on kehittänyt ja suunnitellut.

Käykää toteemieläimet huolellisesti läpi. Oppilas valitsee toteemieläimien joukosta 3-4 eläintä, jotka sopivat hänen persoonaansa. Oppilas leikkaa eläimet irti ja asettaa ne päällekkäin toteemipaaluksi tärkeimmästä vähiten tärkeään. Toteemipaalun viereen oppilas voi esimerkiksi laatia itsestään lyhyen esittelytekstin tai runon aineena ”Minä olen…”

Kateus
On olemassa tervettä ja hyvää ihailua ja on olemassa kateellisuutta, joka on vahingollista ihmiselle itselleen ja jopa toisille. Elokuvassa Lasse ja Lasse olivat keskenään kateellisia toisilleen tietämättään siitä. He muuttivat käytöstään, koska luulivat muiden pitävän heistä siten enemmän. Myös Lassen Karin-äiti oli kateellinen talosta, autosta ja vastuuvanhemman roolista.

• Minkälaista on hyvä ja terve ihailu? Antakaa toisillenne esimerkkejä.
• Miten Lassen ja Lassen kateus näkyi elokuvassa?
• Miksi Lasse oli kateellinen?
• Miten tilanne lopulta ratkesi?