Elokuvan näkökulma Suomeen ja turismiin
Turismi on osa sekä elokuvan Suomi-kuvaa, että geopoliittista teemaa. Ivan työskentelee taksikuskina Mustanmeren rannalla sijaitsevassa turistikohteessa,* joka on mm. suomalaisten suosiossa koska se on halpa eurooppalainen rantakohde.
Ivan säästää rahaa voidakseen palata Suomeen toiveenaan korjata välit entiseen vaimoon ja lapseen. Suomi vilahtelee elokuvassa puheiden, puheluiden ja lomakohteen suomalaisten turistien muodossa. Ja lopulta Ivan pääsee myös palaamaan Suomeen.
*Turistikohde on joissain elokuvan kuvauksissa Goldens Sands ja joissain (useimmiten suomalaisissa) Sunny Beach.
Keskustelutehtäviä
- Millainen elokuvan Suomi-kuva on. Voitte myös pohtia elokuvan oletuskatsojaa tai oletuskatsojia, eli kenelle elokuva ja sen Suomi-kuva on suunnattu?
- Bulgariasta Suomeen siirryttäessä elokuvan tapahtumapaikkojen tunnelmassa ja visuaalisessa ilmeessä tapahtuu muutos. Millaisia kuvauspaikkoja Suomesta on valittu ja miten ne eroavat Bulgarian kuvauspaikoista?
- Kun elokuvan suomalaiset laulavat humalassa Ihanaa leijonat, Ihanaa! tai Aikuinen nainen kaltaisia suomalaisen humalassa laulamisen klassikoita, millaisia ajatuksia se herättää esimerkiksi eri ikäisissä (suomalaisissa) katsojissa?
2. Miten turistit suhtautuvat Ivaniin ja elokuvan kahteen muuhun palveluammatissa työskentelevään hahmoon?
- Millaisia valta-asetelmia Ivanin ja turistien välillä on? Valta-asetelmat liittyvät toki myös luokkaan ja yhteiskunnallisiin rakenteisiin: elokuva viittaa mm. poliisin valtaan ja sen väärinkäyttöön.