Sivuhenkilöt ja katsojan tietämys vs. elokuvan henkilöhahmon tietämys
Leessä on useita sivuhenkilöitä, kuten Lee Millerin aviomies, hänen kanssaan työskentelevä sotareportteri David Scherman ja Voguen toimitus, jossa toisesta henkilöhahmosta luodaan Leen tukija ja toisesta antagonisti luomaan konfliktia elokuvaan.
Elokuvan alussa näkyy Leen ranskalainen ystäväkaarti, joihin hän menettää sodan alkaessa yhteyden. Lee löytää kuitenkin joitakin heistä ja kuulee toisten liittyneen Saksan miehitystä vastustaneeseen maanalaiseen vastarintaliikkeeseen. Osa on kadonnut. Heidän maininneen nousseen junaan ja hävinneen. Näissä kohtauksissa liikutaan tasolla, joissa katsoja tietää enemmän kadonneiden kohtalosta kuin Lee tai muut elokuvan henkilöt. Historiaa tunteva katsoja arvaa heidän päätyneen keskitysleireille tai pakkotyölaitoksiin. Leelle kadonneiden ystävien lopullinen kohtalo selviää ehkä vasta, kun hän menee Dachaun keskitysleiriin kuvaamaan.
- Tuleeko mieleesi muita elokuvia, joissa katsoja historiaa tuntevana tietää enemmän kuin elokuvan henkilöt heidän tulevasta kohtalostaan?
Esimerkiksi Quo Vadis Aida (2020) kuvaa Jugoslavian hajoamissodissa YKn tulkkina toimivaa naista Screbrenican kansanmurhan äärellä. Jugoslavian tapahtumat tietävinä arvaamme, että elokuvan henkilöillä on traaginen loppu.