Aineeton ja aineellinen kulttuuriperintö
1. Kulttuuriperintö voi olla aineellista kuten esineet ja rakennukset. Se voi olla myös aineetonta, kuten musiikki, erilaiset taidot, tavat ja tarinankerronta.
- Mitä esimerkkejä aineellisesta kulttuuriperinnöstä löydät elokuvasta?
- Mitä esimerkkejä aineettomasta kulttuuriperinnöstä löydät elokuvasta?
- Mitkä tavat, taidot tai ilmiöt omassa elämässäsi ovat aineetonta kulttuuriperintöä?
- Mikä kulttuuriperinnössä on sinulle tärkeää?
2. Elokuvan henkilöt kuvailevat ja kokevat monenlaisia tunteita, kun he käsittelevät kulttuuriperinnön palauttamista. Mietitään hetki elokuvassa näkyviä tunteita. Voitte valita jonkin tietyn hetken elokuvasta tai pohtia elokuvaa kokonaisuutena.
- Millaisia tunteita henkilöt kokivat tai kuvailivat?
- Mistä heidän kokemansa tunne saattoi johtua?
- Mitä henkilöiden reaktiot kertovat kulttuuriperinnön merkityksestä heille?
3. Valitse jokin esine, josta kirjoitat lyhyen tarinan. Voit kirjoittaa joko esineen näkökulmasta tai ulkopuolisen tarkastelijan näkökulmasta. Kirjoitelmassa voit pohtia esimerkiksi seuraavia asioita:
- Mitä esine on kokenut?
- Kuka sitä on käyttänyt?
- Onko esine ehjä?
- Onko sitä korjattu?
- Mitä tunteita esineeseen liittyy?
- Millaisia muutoksia ympäristössään esine on todistanut?
- Onko esine yhä käytössä?