keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Juha Mäki-Jussila: Roikku

Juha Mäki-Jussila: Häng (2005, längd 2:15)

Häng är en off the road-film, som utspelar sig i de finska skogarna. I verket får man följa den mållösa färden av en ensam vandrare, som hänger i ett Tarzan-rep. På färden blir han tvungen att möta både den hårda naturen och sig själv.

Juha Mäki-Jussila har i sitt verk använt green/blue screen-teknik. Mannen som hänger i repet har filmats mot en grön eller blå bakgrund. På dator har man skilt mannen från bakgrunden och placerat honom i nya omgivningar.

Uppgifter: 

1. Diskussionsväckare

Man kan belysa Häng genom att fundera till exempel på följande saker:

Hurdan är denna vandrare jämfört med Tarzan, djungelns konung?

Varför är mannen klädd endast i kalsonger, och i vilka situationer är man oftast klädd på det viset?

Varför vill mannen i filmen vara som Tarzan?

Hur har konstnären uttryckt tidens gång?

Varför tror du konstnären funnit det viktigt att uttrycka tidens gång?

Hur skulle det kännas att vara Tarzan, som för evigt hänger i lianer?

Vad tycker du att verket handlar om? Vad vill konstnären uttrycka med det?

En hurdan filmroll skulle du vilja ge din egen mamma eller pappa?

2. Superhjälte?

Spela in en film där huvudpersonen gör otroliga konster.

Personen kan till exempel springa baklänges i trapporna eller hoppa baklänges i en gunga som är i rörelse. Man kan vara en slags superhjälte vars cape bara fladdrar då man parkourar längsmed staden eller byn. Du kan också tänka ut en räddningsuppgift eller något personen ska utföra. I planeringsskedet får man gärna använda sin fantasi!

För denna uppgift behövs ett redigeringsprogram på dator, pekplatta eller smartmobil. Konsterna fås mera imponerande genom att man bearbetar bilden i efterhand. Genom att spela bilden baklänges föds konster som utmanar tyngdkraften. Man kan även repetera, sakta ner eller försnabba rörelserna.

3. Drömfilm

Tänk på drömmar du drömt och spela in en scen ur någon av dem. I drömmar kan det hända nästan vad som helst. Fantasivärlden skiljer sig ofta mycket från den verkliga. Ifall det känns svårt att iscensätta och skådespela drömmen, lönar det sig att berätta den kanske lite besynnerliga historien till exempel genom att använda föremål, små figurer och ljud.

Man minns inte alltid händelserna i en dröm, endast enskilda bilder och stämningar. Dem kan man också rekonstruera och filma.

4. Rollbyte

Gör ett verk där ni byter roller; läraren är elev och eleven en lärare.

Tänk ut en scen där omkastningen kommer fram på ett lustigt sätt. Hur ser det ut ifall barnet lär läraren läsa eller räkna? Tänk om läraren åker sparkbräde i skolans korridor och eleven läxar up denne ordentligt?

Du kan filma en eller flere scener samt hitta på andra rollbyten.