keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Ohjaaja Jean-Pierre Jeunet

Tausta

Jean-Pierre Jeunet (s. 1953 Roanne, Loire, Ranska) on itseoppinut ohjaaja-käsikirjoittaja, joka aloitti elokuvauransa animaatioilla ja lyhytelokuvilla. Yhdessä suunnittelija ja sarjakuvataiteilija Marc Caron kanssa tehty ensimmäinen pitkä elokuva Delicatessen – herkuttelijoiden yö  (1991) oli mustalla huumorilla ryyditetty komedia. Parivaljakon yhteistyö jatkui seuraavassa elokuvassa, tummasävyisessä fantasiassa Kadonneiden lasten kaupunki (La Cité des enfants perdus, 1995). Elokuvien menestyksen myötä Jeunet kutsuttiin Hollywoodiin  työstämään neljättä Alien-elokuvaa.  Alien – ylösnousemus  (Alien: Resurrection, 1997), joka keräsi kriitikoiden moitteista huolimatta hyvät katsojaluvut, antoi Jeunet´lle taloudellisen vapauden seuraavaan elokuvaan. Nuoren naisen onnenetsintää kuvaavasta Améliesta (Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, 2001) tuli kansainvälinen suurmenestys. Améliessa hurmannut Audrey Tautou nähtiin pääosassa myös Pitkissä kihlajaisissa (Un long dimanche de fiançailles, 2004), joka sijoittui ensimmäiseen maailmansotaan.

Moninkertaisesti uransa varrella palkitulla miehellä on ansioluettelossaan niin ikään mainoksia ja musiikkivideoita. Hänen vakiokasvojaan ovat mm. näyttelijät Dominique Pinon, Yolande Moreau ja Ron Perlman.

Jeunet on elokuviensa luova johtaja. Ohjauksen ja käsikirjoituksen lisäksi hän kantaa päävastuun elokuvien visuaalisesta ilmeestä ja osallistuu esimerkiksi lavastuksen suunnitteluun. Häntä voisikin kutsua populaariksi auteuriksi.

 

Työskentelytavat

Jeunet kertoo elokuvaprosessin etenevän käsikirjoittajaparinsa Guillaume Laurant’n kanssa siten, että kumpikin täyttää tahollaan idealaatikkoa. Laatikkoon laitetaan ajatuksia hahmoista, kohtauksista ja dialoginpätkistä. Lisäksi molemmat kirjoittavat ylös mielipaikkojaan, muistoja lapsuudestaan sekä sananparsia ja lavasteita, joista ovat pitäneet. Täydestä laatikosta he ammentavat hahmot, tarinan ja käsikirjoituksen.

Jeunet haastatteli Micmacsia varten aseteollisuudessa työskennelleitä henkilöitä. Aseteollisuutta koskevat kommentit (mm. ”Emme työskentele hyökkäystä vaan puolustusta varten”) ovat aitoja otteita haastatteluista.

 

Tehtäviä

  • Tehkää ryhmissä idealaatikot, johon kukin heittelee vapaasti paperille kirjoitettuja ajatuksia Jeunet’n ja Laurant’n mallin mukaan. Kaikki ryhmän jäsenet kirjoittavat ylös ainakin yhden paikan, muiston ja hahmon. Kun laatikossa on paljon aineistoa, purkakaa sisältö. Miettikää, millaisen elokuvan materiaalista voisi rakentaa. Miltä elokuva näyttäisi, mihin se sijoittuisi, millaisia henkilöitä siinä olisi? Miten tarina muotoutuisi: mikä olisi pääjuoni, mitkä sivujuonia? Mitä lajityyppiä elokuva edustaisi: olisiko se rikoselokuva, komedia, draama, etsivätarina, henkilökuva, pukudraama…? Millaista vuoropuhelua elokuvassa olisi, millaisissa kohtauksissa laatikkoon heitettyjä ehdotuksia voisi käyttää?
  • Haastattele esimerkiksi perheenjäsentä tai koulun henkilökunnan jäsentä tämän ammatista. Mieti millaisen elokuvan saisit kirjoitettua hänen tyypillisen työpäivänsä ympärille. Elokuva voi sisältää mitä tahansa tavallisuudesta poikkeavaa supersankareista gangstereihin ja voit sijoittaa sen vapaasti valitsemaasi paikkaan.