keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Miten korjata maailma -elokuvan kuvausryhmä kuvaamassa Elokapinan mielenosoitusta kesäkuussa 2021. Kuvaaja Marita Hällforsista oikealle äänittäjä Lou Strömberg ja ohjaaja Jouko Aaltonen. Kuva: Timo Korhonen. Illume Oy

Suora toiminta vastustaa ja haastaa erilaisin tavoin valtajärjestelmää ja erityisesti oikeistolaista valtajärjestelmää. Siksi pääosin valtajärjestelmän ja erityisesti (omistussuhteista johtuen) oikeistolaisen valtajärjestelmän etua ajava media enimmäkseen vastustaa suoraa toimintaa. Helpoin esimerkki lienee lakkojen uutisointi, joka keskittyy kertomaan miten lakko haittaa lukijan elämää sen sijaan että keskittyisi esimerkiksi lakon syihin: näin yleistä mielipidettä ohjaamalla pyritään painostamaan lakkoilevaa työntekijätahoa.

Uutismedioiden keinoista vastustaa suoran toiminnan liikkeitä jopa uutisoinnin sävyä ja näkökulmia yleisempi on yksinkertaisesti uutisoimatta jättäminen. Näkyvyys on kuitenkin usein tärkeä osa suoran toiminnan liikkeiden taktiikoita ja aktivistit osaavat myös pelata mediapeliä. Esimerkiksi Elokapinan näkyvästä toiminnasta suuri osa on suunniteltu niin, että sitä on joko vaikea jättää uutisoimatta – kuten kadunvaltausmuotoiset mielenilmaukset – tai se on erityisen houkuttelevaa uutismateriaalia – kuten veriprikaatin kaltaiset performanssit.

Suoran toiminnan keinoista uutismedioiden ja julkisen keskustelun suhtautuminen rikkomiseen (sabotaasi) on erityisen kiinnostava: ne tekevät kaikkensa jättääkseen huomiotta kuinka rikkominen voi olla sekä harkittu, että toimiva keino saavuttaa tavoitteita. Yksittäiset rikotut ikkunat saavat paljon huomiota, mutta rikotut työkoneet eivät, koska jälkimmäinen on vaikeampi maalata tarkoituksettomaksi riehumiseksi.

Tehtävä 1

Pohtikaa Elokapinan toimintaan liittyvää uutisointia ja julkista keskustelua. Millaisia näkökulmia löydätte? Millaiset näkökulmat saavat eniten tilaa esimerkiksi uutismedioissa? Millaisia ovat nuorten omat näkökulmat ja missä niitä edustavaa keskustelua käydään?

  • Elokapinan toiminta on muodoiltaan lopulta melko kilttiä kansalaistottelemattomuutta, mihin nähden siitä negatiivisissa näkökulmissa käytetty kieli ja ilmaukset ovat aivan liioiteltuja.
  • Elokapinasta puhutaan negatiivisissa näkökulmissa usein anarkisteina, vaikka liike itse ei sanaa käytä ja sen keskeisiä on vaikuttaa parlamentaariseen päätöksentekoon (saada hallitukset julistamaan ilmastohätätila). Anarkistia käytetäänkin tässä sanaan liittyvien negatiivisten – ja väärien- mielikuvien vuoksi, ei kuvaamaan liikkeen poliittista identiteettiä. Samojen mielikuvien vuoksi anarkismi saattaa myös jäädä mainitsematta jos jokin liike halutaan esittää positiivisessa valossa, esimerkiksi queer-anarkistisiin pinkkimustiin liikkeisiin viitatessa uutisointi on toisinaan jättänyt anarkismin mainitsematta.

Tehtävä 2

Keskustelkaa suoran toiminnan- ja laittomista keinoista fiktioelokuvissa. Millä tavoin, ja millä ehdoin, fiktion suhtautuminen voi erota tosimaailmasta? Millä tavoin ei? Voitte myös pohtia miten elokuvan valmistumisajan ja -maan poliittinen ilmapiiri vaikuttaa tähän.

  • Seikkailuelokuvissa (vaikkapa Star Wars -elokuvissa tai Robin Hood -filmatisoinneissa) sankarit kuuluvat usein jonkinlaisiin vastarintaliikkeisiin, jollaisia oma yhteiskuntamme pitäisi pahiksina. Toisaalta nettikeskusteluissa on hieman huvittuneestikin huomattu, että Marvel-universumin viimeaikaisissa tarinoissa (Black Panther 2018, The Falcon and the Winter Soldier 2021) vastarintaa edustavat pahikset ovat vaikuttaneet olevan oikeassa ja oikealla asialla, joten heidän on pitänyt tehdä jokin tarinallisesti älytön kiistattoman pahuuden teko, jotta he pysyvät pahiksina.

Tehtävä 3

Keskustelkaa Miten korjata maailma -elokuvan näkökulmista suoraan toimintaan ja suoran toiminnan keinoihin. Miltä osin elokuvassa toimintaa muistelevat aktivistit muodostavat yhtenäisen näkökulman ja toisaalta millaisia erilaisia näkökulmia heidän ajatuksistaan muodostuu? Entä miten elokuva itse asemoituu suhteessa aiheeseensa?

  • Tuotantoyhtiön kuvauksen mukaan kyseessä on yksipuolinen ja röyhkeä, aktivistien kokemusta avaava elokuva. Lause viittaa koeyleisöltä saatuun palautteeseen, jossa elokuvaa syytettiin yksipuolisuudesta ja ääneen olisi ilmeisesti haluttu myös jonkinlainen “vastapuoli”. Tällainen reaktio dokumenttielokuvissa tavanomaiseen rajaukseen osoittaa kuinka yksipuolisen negatiivisia näkökulmia suoraan toimintaan olemme tottuneet julkisuudessa kohtaamaan.