Elokuvan jälkeen: Apua on tarjolla
Tavoite: Oppilaat tutustuvat ihmiskaupan tunnusmerkkeihin ja avun eri muotoihin. He pohtivat, mitä periaatteita ja toimintatapoja on tärkeää huomioida uhrin kohtaamisessa.
Ohjeet opettajalle:
Jaa oppilaat 3-4 hengen pienryhmiin. Ohjaa heidät toteuttamaan yhteistyössä seuraavat tehtävät.
Vaihe 1 – ihmiskaupan tunnistaminen. Lukekaa listaus ihmiskaupalle tyypillisistä tunnusmerkeistä. Mitä samoja tunnusmerkkejä tunnistatte elokuvan kohtauksista? Miten listausta voisi täydentää elokuvan kohtausten perusteella?
- Ei tietoa omista oikeuksista tai mahdollisuuksista saada apua
- Pelko ja epäluulot viranomaisia kohtaan
- Työskentely ilman palkkaa tai liian vähällä palkalla
- Takavarikoitu passi ja muut matkustusasiakirjat
- Alaikäisellä henkilöllä on omia lapsia
- Ei mahdollisuutta poistua asunnosta tai liikkua yksin ilman saattajaa
- Kiristetty tai pakotettu rikollisiin tekoihin
- Pankkitili toisen henkilön hallinnassa
- Jäljet fyysisestä väkivallasta
- Rajoitettu mahdollisuus pitää yhteyttä läheisiin ja toisiin ihmisiin
- Ei pääsyä terveydenhoitoon tai raskaudenseurantaan
- Jäljet seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kuten toistuvat seksitaudit
- Puutteet henkilökohtaisessa hygieniassa
Vaihe 2 – ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä. Suomessa viranomainen auttaa ja tukee ihmiskaupan uhriksi joutuneita. Tarjolla on monenlaista apua. Auttamisjärjestelmään pääsee kahdella eri tavalla: joko uhri ottaa itse yhteyttä tai hän tulee toisen henkilön ohjaamana (esim. sosiaalityöntekijä, järjestötyöntekijä, seurakunnan työntekijä tai poliisi). Lisää tietoa: https://ihmiskauppa.fi/
Millaisia avun muotoja tunnistatte elokuvasta Nasrin’s voice? Pohtikaa konkreettisia esimerkkejä.
- Neuvonta- ja ohjauspalvelut
- Terveyspalvelut
- Sosiaalipalvelut, kuten turvallinen majoitus ja lastensuojelu
- Toimeentulotuki tai vastaanottoraha
- Oikeusapu
- Tukihenkilö
- Tulkkaus- ja käännöspalvelut
- Mitä muuta?
Vaihe 3 – ihmiskaupan uhrin kohtaaminen. Pienetkin kohtaamiset voivat olla todella merkityksellisiä ihmiskaupan uhrille. Elokuvassa Nasrin muisteli lämmöllä entistä opettajaansa: ”Laura oli mun suomen kielen opettaja. Hän oli kaikista paras. Pystyin puhumaan Lauran kanssa ihan mistä vaan – jopa omista henkilökohtaisista asioista. Hän oli niin ystävällinen ja auttoi tosi paljon. Hän oli niin kärsivällinen mun kanssa, vaikka olin tosi vaikea opiskelija.”
Katsokaa Pro-tukipisteen julkaisema lyhyt YouTube-video, jossa kerrotaan käytännön vinkkejä ihmiskaupan uhrin kohtaamiseen:
Lukekaa myös ihmiskauppa.fi-sivuston neuvot henkilölle, joka kohtaa ihmiskaupan uhrin: LINKKI.
Lopuksi valitkaa kolme kohtaamisen periaatetta tai toimintatapaa, jotka ovat mielestänne erityisen tärkeitä. Perustelkaa valintanne.
Vaihe 4 – järjestöjen tarjoama tuki. Ryhmän jokainen jäsen valitsee alla olevasta listauksesta yhden järjestön, jonka toimintaan tutustuu. (Yhteensä siis valitaan 3-4 eri järjestöä.)
- Rikosuhripäivystys https://www.riku.fi/
- Pro-tukipiste https://protukipiste.fi/
- Monika-naiset https://monikanaiset.fi/
- Pakolaisneuvonta https://www.pakolaisneuvonta.fi/
- Global Clinic https://globalclinic.fi/
Millaisia tukipalveluita järjestö tarjoaa ja kenelle? Missä päin Suomea järjestön toimintaan voi päästä mukaan?
Etsikää vastaukset kysymyksiin ja esitelkää järjestöt toisillenne.
Elokuvan tuotantoyhtiön kokoamia linkkejä kunniaväkivallasta