keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Ennen elokuvaa: käsitteet tutuksi

Tavoite: Oppilaat selvittävät, mistä ihmiskaupasta ja lapsikaappauksista on kyse, ja miten niihin puututaan suomalaisessa yhteiskunnassa. 

Ohjeet opettajalle: Jaa oppilaat pareiksi, joista toinen on A ja toinen B.  

Vaihe 1 – tiedonhaku.* A etsii Internetistä tietoa ihmiskaupasta ja B lapsikaappauksista. 

Vaihe 2 – tiedonjako. Ensin A esittelee tekemänsä muistiinpanot B:lle, joka esittää ainakin yhden kysymyksen ja kommentin. Sitten B esittelee tekemänsä muistiinpanot A:lle, joka myös esittää ainakin yhden kysymyksen ja kommentin. 

*Tiedonhaun tukena voidaan hyödyntää alla olevia verkkosivustoja ja kysymyksiä.  

Oppilas A: ihmiskauppa 

  • Vastaa noin 5-10 virkkeellä seuraaviin kysymyksiin: Mitä ihmiskauppa tarkoittaa? Miten se voi vaikuttaa rikoksen tekijän ja uhrin elämään? Miten uhria voidaan auttaa? 
  • Kirjoita Yle Uutisten hakuvalikkoon (https://haku.yle.fi/) ”ihmiskauppa” ja tutustu artikkeleihin, jotka käsittelevät Suomessa tapahtunutta ihmiskauppaa. Valitse kaksi eri tapausta, lue kyseiset artikkelit ja kirjoita niistä lyhyt tiivistelmä. 
  • Pohdi noin 5-10 virkkeellä: Miten ihmiskauppaa voisi ennaltaehkäistä, ja miten niihin tulisi puuttua?  

Oppilas B: lapsikaappaus 

  • Vastaa noin 5-10 virkkeellä seuraaviin kysymyksiin: Mitä lapsikaappaus tarkoittaa? Miten se voi vaikuttaa rikoksen tekijän ja uhrin elämään? Miten uhria voidaan auttaa? 
  • Kirjoita Yle uutisten hakuvalikkoon (https://haku.yle.fi/) ”lapsikaappaus” ja tutustu artikkeleihin, jotka käsittelevät Suomessa tapahtuneita lapsikaappauksia. Valitse kaksi eri tapausta, lue kyseiset artikkelit ja kirjoita niistä lyhyt tiivistelmä. 
  • Pohdi noin 5-10 virkkeellä: Miten lapsikaappauksia voisi ennaltaehkäistä, ja miten niihin tulisi puuttua?