Ennen elokuvaa: käsitteet tutuksi
Tavoite: Oppilaat selvittävät, mistä ihmiskaupasta ja lapsikaappauksista on kyse, ja miten niihin puututaan suomalaisessa yhteiskunnassa.
Ohjeet opettajalle: Jaa oppilaat pareiksi, joista toinen on A ja toinen B.
Vaihe 1 – tiedonhaku.* A etsii Internetistä tietoa ihmiskaupasta ja B lapsikaappauksista.
Vaihe 2 – tiedonjako. Ensin A esittelee tekemänsä muistiinpanot B:lle, joka esittää ainakin yhden kysymyksen ja kommentin. Sitten B esittelee tekemänsä muistiinpanot A:lle, joka myös esittää ainakin yhden kysymyksen ja kommentin.
*Tiedonhaun tukena voidaan hyödyntää alla olevia verkkosivustoja ja kysymyksiä.
Oppilas A: ihmiskauppa
- https://ihmiskauppa.fi/ihmiskauppa/
- https://yhdenvertaisuusvaltuutettu.fi/ihmiskauppa
- https://poliisi.fi/ihmiskauppa
- Vastaa noin 5-10 virkkeellä seuraaviin kysymyksiin: Mitä ihmiskauppa tarkoittaa? Miten se voi vaikuttaa rikoksen tekijän ja uhrin elämään? Miten uhria voidaan auttaa?
- Kirjoita Yle Uutisten hakuvalikkoon (https://haku.yle.fi/) ”ihmiskauppa” ja tutustu artikkeleihin, jotka käsittelevät Suomessa tapahtunutta ihmiskauppaa. Valitse kaksi eri tapausta, lue kyseiset artikkelit ja kirjoita niistä lyhyt tiivistelmä.
- Pohdi noin 5-10 virkkeellä: Miten ihmiskauppaa voisi ennaltaehkäistä, ja miten niihin tulisi puuttua?
Oppilas B: lapsikaappaus
- https://ensijaturvakotienliitto.fi/kaapatutlapset/tietoa/
- https://oikeusministerio.fi/lapsikaappaus
- https://um.fi/lapsikaappaus
- Vastaa noin 5-10 virkkeellä seuraaviin kysymyksiin: Mitä lapsikaappaus tarkoittaa? Miten se voi vaikuttaa rikoksen tekijän ja uhrin elämään? Miten uhria voidaan auttaa?
- Kirjoita Yle uutisten hakuvalikkoon (https://haku.yle.fi/) ”lapsikaappaus” ja tutustu artikkeleihin, jotka käsittelevät Suomessa tapahtuneita lapsikaappauksia. Valitse kaksi eri tapausta, lue kyseiset artikkelit ja kirjoita niistä lyhyt tiivistelmä.
- Pohdi noin 5-10 virkkeellä: Miten lapsikaappauksia voisi ennaltaehkäistä, ja miten niihin tulisi puuttua?