keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Hiljaisuus ja keskittyminen

Olkaa luokassa aivan hiljaa kaksi minuuttia. Mitä ääniä kuului? Miltä hiljaisuus kuulosti? Voiko hiljaisuus kuulostaa miltään?

Tämän jälkeen tehkää keskittymisharjoitus. Kaikilla on silmät kiinni. Kun on aivan hiljaista, opettaja aloittaa sanomalla luvun ”yksi”. Jokainen voi yhden kerran sanoa yhden luvun ääneen. Opettajan jälkeen kuka vain voi sanoa luvun ”kaksi”. Seuraavaksi kuka vain voi sanoa luvun ”kolme”. Ne, jotka ovat jo käyttäneet oman vuoronsa, pysyvät vaiti. Jos kaksi tai useampi oppilas sanoo luvun ääneen samaan aikaan, leikki alkaa alusta ja opettaja aloittaa hiljaisuudesta sanomalla luvun ”yksi”. Keskittymisharjoituksesta voi ottaa luokassa tavan ja yrittää ennätystä. Pääsevätkö oppilaat harjoituksen loppuun asti, jolloin jokainen on sanonut yhden kerran luvun?

Äänimaisema

Elokuva oli täynnä satumaisia ja mitä mielikuvituksellisimpia ääniä. Kun ovi aukaistiin, kuului jännittävää ääntä. Kun pihalla hiippaili joku, kuului ääntä. Kun Onneli ja Anneli soittivat kelloja, kuului ääniä. Kun elokuvassa tapahtui uusia asioita, kuului ääniä.

  • Mitä ääniä muistat elokuvasta?
  • Minkälainen tunne sinulle syntyi elokuvan äänistä?
  • Oliko elokuvassa sellaisia ääniä, mitä ei oikeassa elämässä kuule?
  • Mikä ääni oli mielestäsi paras?

Seuraavaksi yrittäkää tunnistaa toistenne tekemiä ääniä. Voit valita valmiin soittimen tai erilaisia esineitä, joista saat äänen kuuluviin. Voit myös käyttää äänen tekemisessä omaa kehoasi apuna. Muut yrittävät arvata mistä ääni tulee. Kun ääni on arvattu oikein, pohtikaa yhdessä mihin elokuvan kohtaukseen tai tilanteeseen ääni voisi sopia.

Kun olette tehneet erilaisia ääniä, pohtikaa, minkälainen äänimaisema voisi olla

  1. Iltaisella lumisella Ruusukujalla
  2. Tingelstiinan ja Tangelstiinan kotona kahvipöydässä
  3. Outolassa.

Valitkaa yksi yllä olevista vaihtoehdoista ja tehkää siitä äänimaisema. Äänimaisema on ihmisten, musiikin, luonnon ja rakennetun ympäristön äänien yhteinen kokonaisuus. Aluksi erotelkaa kaikki erilaiset pienet äänet, mitä maisemassa kuuluu. Sen jälkeen pohtikaa, mistä ääni saadaan synnytettyä ja kuinka usein ääni kuuluu. Jakakaa ryhmässä tehtävät jokaiselle. Harjoitelkaa äänimaiseman tekemistä muutaman kerran.

Tunnuskappale ja elokuvan sanoma

Onnelin ja Annelin talvi -elokuvassa kuullaan elokuvan tunnuskappale “Pidä huolta”. Kappaleen esittää upeaääninen Diandra. Kappale on uudelleensovitus Pave Maijasen klassikkohitistä vuodelta 1981. Tunnuskappaleen musiikkivideon voi käydä katsomassa täältä.

Lukekaa laulun sanat yhdessä tai opettaja lukee sanat ääneen:

Pidä huolta itsestäs ja niistä jotka kärsii. Anna almu sille, joka elääkseen sen tarvii. Muista siellä rakentaa, missä koti maahan sortuu. Koeta niitä rohkaista, jotka päätöksissään horjuu. Sillä jokainen, joka apua saa, sitä joskus tajuu myös antaa. Tajuu myös antaa. Tajuu myös antaa.

Pidä huolta luonnosta, se susta huolen pitää. Pidä kii päätöksistä, niistä voima itää. Muista, vanhukset ei kuulu vanhainkotiin. Toimi niin ettei nuorukaiset, joudu uusiin sotiin.

Laittakaa laulun sanat dokumenttikameran avulla näkyville tai heijastakaa ne taululle tietokoneelta. Pohtikaa yhdessä miksi kappale oli valittu elokuvan tunnuskappaleeksi? Mitkä laulun sanat sopivat elokuvan tapahtumiin? Korostakaa tussein tai muulla tavalla kohdat, jotka kertovat elokuvan tapahtumista.