Turvallisempi tila
Elokuvan päähenkilö pyrkii rakentamaan luokkaansa turvallista ilmapiiriä. Mitä keinoja hän käyttää turvallisen ilmapiirin luomiseen?
- Millaiset tekijät rikkovat tai uhkaavat luokan turvallista ilmapiiriä elokuvassa? Entä tosielämän luokkahuoneissa?
- Onko sama luokkahuone tai opetusryhmä yhtä turvallinen kaikille sen jäsenille? Mitkä asiat tähän vaikuttavat?
Katsokaa Ylen Puoli seitsemän -juttu Turvallisemman tilan periaatteista.
- Mistä turvallisemman tilan periaatteissa on kysymys? Miksi sellaisia tarvitaan? Millaisia pelkoja turvallisemman tilan periaatteiden noudattamiseen voi liittyä?
Tutustukaa väestöliiton turvallisemman tilan periaatteisiin: https://www.vaestoliitto.fi/vaestoliitto/turvallisemman-tilan-periaatteet/
- Keskustelkaa periaatteista pienissä ryhmissä ja valitkaa niistä kolme yksittäistä asiaa, jotka mielestänne ovat tärkeimpiä. Vertailkaa vastauksianne ja kootkaa niiden pohjalta oman opetusryhmänne turvallisemman tilan periaatteet, joihin kaikki voivat sitoutua. Jos jotakin tärkeää puuttuu, lisätkää se periaatteisiin.
Vinkki! Koulukinon vinkit turvallisen tilan luomiseen elokuvan katselu- ja purkutilanteessa löydät täältä.
© Koulukino 2024