keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Pan’s Labyrinth

Oppimateriaalin teemoja: Espanjan sisällissota, satuperinteet

Synopsis: Vuosi 1944. Raskaana oleva nainen ja kirjoja kainalossaan puristava tyttö kiitävät Espanjan vuorilla armeijan autokaravaanin kyydissä. Äidin on päästävä lapsen isän, yltiöagressiivisen everstin luo. Tyttö pakenee yhä syvemmälle fantasian labyrinttiin. Sadistisena riehuvan sissisodan kuolinkouristukset rinnastuvat Ofelian mielikuvitusmaailmaan. Vanhan myllyn uumenissa avautuu labyrintti. Sen outoa logiikkaa noudattava isäntä Pan ajaa Ofelian yhä merkillisimpiin tehtäviin ja kohtaamisiin.

Antiikin kreikkalaisten sorkkakoipi Pan – jolle roomalaiset antoivat nimen Fauni – edustaa luonnon kokonaisuutta. Se ei tee eroa hyvän ja pahan välillä. Sen intohimojen tyydyttämiseen sopivat yhtälailla nymfit ja jumalatteret, eikä Pan pane pahakseen edes satunnaista painia satyyrin kanssa. Del Toron maailmankuva on samanhenkinen. Surrealistinen on läsnä arjessa. Satumaisuus lumoaa herkästi. Heti perään seuraa sadistinen veriteko. Keijujen lento ei ole niin kepeää, kun hurme hulmahtaa siiville tuon tuosta. Del Toron ihmiset ovat inhimillisiä, uljaita ja uhrautuvaisia. (Cinema Mondo)

Oppimateriaali on suunnattu lukioon.

Oppimateriaalin on laatinut FM Marjo Kovanen.

Oppimateriaalin on tuottanut Koulukino.

Kirjallisuutta saduista: 
  • Apo, Satu 1986: Ihmesadun rakenne. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 
  • Bettelheim, Bruno 1992. Satujen lumous. Helsinki: WSOY. 
  • Lüthi, Max 1976. Once upon a time. On the Nature of Fairy Tales. Bloomington: Indiana. 
  • Lüthi, Max 1984. The Fairytale as Art Form and Portrait of Man. Bloomington: Indiana. 
  • Sadun avara maailma 1980. Toim. Sinikka Ojanen, Irja Lappalainen, Marjatta Kurenniemi. Helsinki: Otava. 
  • Tatar, Maria 1986: The Hard Facts of the Grimms´ Fairy Tales. New Jersey: Princeton. 
  • Wienker-Piepho, Sabine 2004: ”Kansantarinat ja folklore fantasian maaperänä”. Teoksessa Fantasian monet maailmat. Helsinki BTJ Kirjastopalvelu. 
  • Ylönen, Hilkka 2000: Loihditut linnut. Satujen merkitys lapselle. Helsinki: Tammi. 
Tietoa myyteistä: 

Materiaali on julkaistu vuonna 2007. Linkit on tarkistettu 16.7.2014.

Oppimateriaaliin liittyvät elokuvat

Pan´s Labyrinth

Guillermo del Toro on fantasian ihmelapsi. Esikoiselokuva Cronos kohautti kautta maailman, myös Rakkautta & Anarkiaa -juhlilla. Del Toro sukkuloi sujuvasti espanjankielisten projektien (Almodovarien tuottama Paholaisen selkäranka) ja suurisuuntaisten studiotuotantojen (Blade II, Hellboy) välillä. Pan´s Labyrinth on del Toron huumaavan fantasiauran kohokohta.

Vuosi 1944. Raskaana oleva nainen ja kirjoja kainalossaan puristava tyttö kiitävät Espanjan vuorilla armeijan autokaravaanin kyydissä. Äidin on päästävä lapsen isän, yltiöagressiivisen everstin luo. Tyttö pakenee yhä syvemmälle fantasian labyrinttiin. Sadistisena riehuvan sissisodan kuolinkouristukset rinnastuvat Ofelian mielikuvitusmaailmaan. Vanhan myllyn uumenissa avautuu labyrintti. Sen outoa logiikkaa noudattava isäntä Pan ajaa Ofelian yhä merkillisimpiin tehtäviin ja kohtaamisiin.

Antiikin kreikkalaisten sorkkakoipi Pan – jolle roomalaiset antoivat nimen Fauni – edustaa luonnon kokonaisuutta. Se ei tee eroa hyvän ja pahan välillä. Sen intohimojen tyydyttämiseen sopivat yhtälailla nymfit ja jumalatteret, eikä Pan pane pahakseen edes satunnaista painia satyyrin kanssa. Del Toron maailmankuva on samanhenkinen. Surrealistinen on läsnä arjessa. Satumaisuus lumoaa herkästi. Heti perään seuraa sadistinen veriteko. Keijujen lento ei ole niin kepeää, kun hurme hulmahtaa siiville tuon tuosta. Del Toron ihmiset ovat inhimillisiä, uljaita ja uhrautuvaisia.

Alkuperäinen nimi:
Pan´s Labyrinth
Julkaisuvuosi:
2006
Pituus:
120 min.
Genre(t):
Levittäjä:
Cinema Mondo
Tuotantomaa(t):
USA
Ohjaus:
Guillermo del Toro
Käsikirjoitus:
Näyttelijät:
Sergi Lopez, Maribel Verdu, Ivana Baguero, Doug Jones
Nimi ruotsiksi:
Pans labyrint
Guillermo del Toro är fantasyns underbarn. Debutfilmen Cronos blev rosad av hela världen, även på Rakautta & Anarkiaa –filmfestivalen. Del Toro dyker bekymmerslöst mellan såväl spanskspråkiga projekt som stora studioproduktioner. Pans Labyrint är del Toros höjdpunkt i fantasykarriären. Året är 1944. En gravid och läsglad flicka åker fram genom se spanska bergen tillsammans med arméns bilkarava. Flickan är på väg till barnets far, en överaggressiv överste. Flickan flyr allt djupare in I fantasins labrint. Kriget som härjar speglas också i Ofelias fantasivärld. I djupet av en gammal kvarn öppnas labyrinten. Dess herre Pan för Ofelia in i de märkligaste möten och uppgifter. Antikens Greklands Pan – som romarna kallade Faun – representerar naturens helhet. Den gör ingen skillnad mellan gott och ont. Såväl nymfer som gudinnor passer för att stilla dens beggar, och Pan sager inte heller nej till en brottningsmatch med en satyr. Del Toros värld är likadan. Surrealismen är närvarande I det vardagliga. Sagolikheten fängslar. Snabbt därefter följer ett sadistiskt blodsdåd. Del Toros människor är mänskliga, modiga och uppoffrande.