keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Pertsa ja Kilu/Nelonen Media
  1. Palataan havainnointitehtävään: Ryhmät A ja B kertovat havaintonsa Pertsan ja Kilun kodeista. Näyttävätkö poikien
    kodit erilaisilta? Millä tavalla? Mistä uskot, että tämä johtuu?

  2. Pohditaan yhdessä lavastamisen ja puvustamisen merkitystä elokuvassa. Tutkitaan yhdessä Elokuvapolku-palvelun Lavastus ja kuvauspaikat -osiota ja pohditaan sen pohjalta Pertsan ja Kilun lavastusta: millaisissa paikoissa elokuvaa oli kuvattu? Millaisia lavasteita elokuvaa varten oli mahdollisesti rakennettu?

  3. Pohditaan elokuvan luomaa maailmaa ja elokuvan esittämää aikaa esimerkiksi
    seuraavien kysymysten avulla:
    – Näyttävätkö poikien kodit tai muut elokuvan paikat nykyaikaisilta?
    – Elokuva perustuu Pertsa ja Kilu -kirjoihin, jotka on kirjoitettu 1950-luvulla. Mille vuosikymmenelle uskot Pertsan ja Kilun seikkailujen elokuvassa sijoittuvan?
    – Mitä nykyaikaan viittaavia esineitä, vaatteita tai kulkuneuvoja elokuvassa oli? Entä menneisyyteen?
    – Helsingin Sanomien arvostelussa Pertsasta ja Kilusta sanotaan: “Monet nykypäivän kotimaiset lastenelokuvat on sijoitettu maailmaan, joka on eräänlainen idealisoitu sekoitus mennyttä maailmaa ja nykyaikaa.” Miettikää luokassa yhdessä, mitä tämä tarkoittaa, ja miten aikakausien sekoittaminen näkyi elokuvassa.

  4. Millaisen elokuvan sinä haluaisit lavastaa? Keksi kuvitteelliselle elokuvalle lajityyppi sekä tapahtumapaikka- ja aika. Piirrä tai maalaa lavastussuunnitelma elokuvaasi varten.