Elokuva-arvio ja kirjan lukeminen
Opettaja voi perehtyä Helsingin Sanomien Tuomo Yrttiahon kirjoittamaan elokuva-arvosteluun (11.8.2022): Tuittupää-Zlatan tahtoo eroon enon miesystävästä lastenelokuvassa – Kulttuuri | HS.fi
Oppilaan tehtävänä on kirjoittaa oma elokuva-arvostelu elokuvasta.
Tehtävän tekemistä voi helpottaa apukysymyksillä, joihin oppilasta pyydetään vastaamaan:
- Kerro, ketkä olivat elokuvan tärkeimmät henkilöt.
- Mitä elokuvassa tapahtui? Kerro kolmella virkkeellä.
- Mitä mieltä olit elokuvasta? Miksi? (Oliko elokuva hyvä vai huono? Perustele.)
Tehtävää voi myös helpottaa siten, että oppilasta pyydetään jatkamaan virkkeitä eteenpäin.
Elokuvan päähenkilö on nimeltään…
Minun mielestäni Ella on…
Hänelle kaikista tärkein ihminen on…
Minun mielestäni Tommy on…
Ella tulee mustasukkaiseksi, koska…
Ellan luokkakaveri Otto…
Steven lähtee pois, mutta…
Elokuvan loppukohtaus oli mielestäni…
Minun mielestäni elokuva oli ____________________, koska…
Minun mielestäni elokuva oli ____________________, koska…
Avuksi voidaan antaa myös sopivia adjektiiveja: hauska, naurettava, kiva, tylsä, typerä, mielenkiintoinen, pitkä, sopiva, lyhyt, jännittävä, ikävä, mukava, kiinnostava
Adjektiivilistauksen lisäksi apuna kannattaa käyttää kuvatukea, jotta oppilas voi helpommin valita omaa katselukokemustaan vastaavat sanat.
Kuvatukea löytyy mm. osoitteesta https://papunet.net/.
Elokuva kirjan taustalla: Pikku-Litti ja lempparieno
Elokuva perustuu Pija Lindenbaumin kirjaan Pikku-Litti ja lempparieno vuodelta 2007. 8-vuotias Fanny Hallberg on kirjoittanut siitä Helsingin Sanomiin kirja-arvostelun (27.6.2008): https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004579775.html
Opettaja lukee kirjan Pikku-Litti ja lempparieno ääneen luokassa, jonka jälkeen kirjan tapahtumista keskustellaan yhdessä. Keskustelussa kannattaa nostaa esiin eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia.