keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

1. Setä Riukuliinia pelottaa

a. Miksi setä Riukuliini ei uskaltanut tulla katsomaan elokuvia? Mitä hän pelkää elokuvassa?Kummituksia

Aikuinen asettuu hattu päässä setä Riukuliinin rooliin esittäen pelokasta, välillä kurkistaen vain toisella silmällä. Lapset saavat rohkaista vuorollaan setä Riukuliinia.

Mitä te sanoisitte sedälle, jotta hän uskaltautuisi katsomaan elokuvia eikä häntä enää pelottaisi?

b. Keskustelkaa myös omasta elokuvakokemuksestanne. Miltä tuntui olla elokuvateatterissa. Mikä oli mukavinta entä jännittävintä? Pelottiko katsoa elokuvaa? Millaisia pelottavia elokuvia tai pelottavia kohtauksia olette nähneet muissa elokuvissa?

Pelottaako tai jännittääkö teitä joskus? Millaiset asiat ovat pelottavia? Pelottaako aikuisia? Missä ja miltä pelkääminen tuntuu? Onko joku nähnyt painajaisia? Miten pelon voi voittaa? Kuka on rohkea? Onko helppoa olla rohkea?

c. Piirtäkää kuvia pelottavista hahmoista liiduilla. Piirtäkää pahoja peikkoja tai mönkiviä mörköjä liiduilla tai hiilellä. Antakaa omalle piirroshahmolle nimi.

d. Pitäkää mörköjen- ja peikkojen päivä tai vaikkapa tanssiaiset.

Hyväksi peikkotanssiksi soveltuu jännnittävä, Edvard Griegin säveltämä ‘Vuorenkuninkaanluolassa’ (näytelmästä Peer Gynt). Tanssikaa hurjasti niin, että pahat peikot luikkivat karkuun!

e. Jatkaa lausetta-tehtäviä:

Minua pelottaa, kun…

Äitiä pelottaa, kun

Pelon väri on…

Yöllä pelkään…

Päivällä pelottaa, jos…

Minua ei pelota kun, …

Kummitusta pelottaa, jos…

Olen rohkea, kun…

Aavetta naurattaa, jos…

2. Kummitus nimeltä Lapanen

Millaisia kummitukset ovat? Onko kummituksia ja aaveita olemassa? Millainen kummitus Lapanen on? Kummituslapsi, joka pelkää pimeää ja joulupukkia.

Onko Pikku Kummitus Lapasella ystäviä?

Tehkää oma Pikku Kummitus Lapanen-nukke esim. huovasta. Keksikää pieniä tarinoita ja esittäkää niitä toisillenne.

b. Keitä Lapasen perheeseen kuuluu?

Leikatkaa valkoisesta kartongista neljä kummitushahmoa. Laittakaa niille silmät ja suut. Hahmoihin voi myös liimata kepin liikuttelua varten. Nimetkää hahmot Lapasen perheen jäsenten mukaan.

Leikkikää elokuvan tapahtumia kummituspahvinukeilla; esimerkiksi, kuinka Lapasen perheen kookospullien kävi?

c. Osaako joku kummitusvitsejä?

Keksikää yhteinen pelottava tarina. Tarinaan kannattaa liittää myös vitsikkäitä ja hassuja tapahtumia, niin pelottavat asiat eivät ala pelottaa oikeasti.

d. Leikkikää Kim-leikkiä esineillä, jotka liittyvät elokuvan tarinoihin. Esineinä leikissä voi olla esim. Pieni kruunu, kuva kummitus Lapasesta, taskulamppu, leikkihämähäkki, …

3. Pimeäkin voi pelottaa

a. Muistatteko, kuinka ensimmäisessä elokuvassa pöllö laittaa taskulampun kasvojensa alle pelotellakseen leikisti. Kokeilkaa tekin tehdä pelottavia ilmeitä taskulampun kanssa. Katsokaa peilistä, miten hurjalta voi näyttää oma naama. Kuvatkaa ilmeet kameralla ilman salamaa. Kootkaa seinälle pelottavien ilmeiden näyttely.

b. Pikku Kummitus Lapanen on pelokas.Voivatko kummitukset pelätä pimeää? MIkä pimeässä voi pelottaa? Pelottaako teitä pimeässä?

Käykää yhdessä seikkailuretkellä tutkimassa pimeitä paikkoja, kuten vinttiä tai kellaria. Ottakaa taskulamput mukaan.

Leikkikää leikkiä ‘Kuka pelkää mustaa miestä’ sanoin ‘Kuka pelkää pimeää’? Johon leikkijät vastaavat:  ‘En ainakaan minä’! lähtiessään juoksemaan.

c. Elokuvassa ystävykset ovat retkellä ja nukkuvat teltassa. Yöllä varjot heijastuvat teltan seinään ja näyttävät pelottavilta.

Arvaamistehtäviä: Tehkää varjokuvia eri kehon osilla tai esineitä verhon takana, niin että varjo heijastuu verhoon. Toiset saavat arvata, mistä on kyse.

d. Mllaista on turvallisuuden tunne? Setä Riukuliinitarvitsee yömyssyn päähänsä, joku toinen haluaa aina unilelun. Mistä teille tulee turvallinen olo?

MIssä tai kenen kanssa teillä on turvallista olla? Miettikää yhdessä, millainen on turvallinen paikka. Kertokaa, millaiselta tuntuu olla turvallisessa paikassa?

Rakentakaa pieneen pahvilaatikkoon kuvitteellinen turvapaikka itsellenne, jollekin eläimelle tai satuolennolle. Maalatkaa laatikot sisältä ja ulkoa.  Sisutukseen voi käyttää myös luonnonmateriaaleja. Kertokaa lopuksi muille, millainen turvapaikkanne on ja kuka sinne voi mennä turvaan.