Päiväkirja ja luova kirjoittaminen
- Roiskis ja Migrén Junior ovat järjestyksen ystäviä ja pitävät päiväkirjaa merkitsemällä muistiin mielestään tärkeät asiat. Miten hammaslanka liittyy elokuvassa päiväkirjaan?
Mitä Roiskiksen päiväkirjalle tapahtuu elokuvassa? - Kirjoittaako joku luokkanne oppilas päivittäin tai melko säännöllisesti päiväkirjaa?
Keskustelkaa yhdessä, millaisia asioita päiväkirjaan voisi kirjoittaa. - Päiväkirjaa voi pitää monella tyylillä. Jotkut kirjoittavat asioista, joista he tulevat iloisiksi ja joista he ovat kiitollisia, mutta joskus voi tuntua hyvältä kirjoittaa asioista, jotka painavat mieltä tai tuntuvat surullisilta. Usein päiväkirjaan merkitään myös säähavaintoja tai muita luontoon liittyviä asioita.
Kokeilkaa kirjoittaa esimerkiksi viikon ajan päiväkirjaa.
Kirjoittamista voi harjoitella seuraavien pienten tehtävien avulla:
a. Kirjoittakaa kymmenen minuuttia aamutouhuistanne, koulumatkastanne tai välitunnistanne. Kirjoittaessa voi miettiä esimerkiksi seuraavia asioita: mitä kuulitte, mitä näitte, ketä tapasitte, mitä teitte, millainen oli sää yms. Keksikää kirjoitukseenne jokin yllättävä, pelottava tai huvittava kohtaaminen tai tapahtuma.
b. Jatka opettajan antamaa virkettä.
Opettaja antaa aluksi yhden virkkeen, josta aloitetaan kirjoittaminen.
Seuraavaan virkkeeseen pitää sisällyttää yksi aloitusvirkkeen sanoista ja aina seuraavaan virkkeeseen yksi edeltävän virkkeen sanoista. Kirjoittakaa joka päivä jonkun oppitunnin aluksi 10 minuuttia viikon ajan. Opettaja antaa aina uuden aloitusvirkkeen.
c. Jatka kirjan virkettä.
Valitkaa kirja, josta valitsette kokonaisen virkkeen, vaikkapa riviltä 8 siltä sivulta, miltä satutte avaamaan kirjanne. Jatkakaa kirjoittamista virkkeen perusteella. Saa kirjoittaa, mitä mieleen juolahtaa. Tekstinne ei tarvitse liittyä kirjan tarinaan.
d. Vanha päiväkirja -leikki: Kuka tai mikä tekee? Mitä tekee? Miten tekee? Missä tekee? Milloin tekee?
– Tulostakaa täältä tehtäväpohja viidelle eri väriselle paperille.
– Leikatkaa väripapereista valmiiksi pieniä lappuja kullekin, aluksi viisi lappua kutakin väriä.
– Lapuille kirjoitetaan sanoja alla olevan ohjeen mukaan. Saa keksiä hauskoja ja hassuja sanoja!
Kuka tai mikä tekee: Sinisille lapuille keksitään henkilö tai olento
Mitä tekee: Punaisille lapuille kirjoitetaan joku tekeminen.
Miten tekee: Oransseille lapuille kirjoitetaan, kuinka jotain tehdään.
Missä tekee: Keltaisille lapuille kirjoitetaan paikkojen nimiä.
Milloin tekee: Vihreille lapuille keksitään aikaa ilmaisevia sanoja.
– Ensin kirjoitetaan siniset laput ja viedään ne yhteiseen kasaan opettajalle.
Näin jatketaan väri kerrallaan, kunnes kaikki laput ovat valmiina väreittäin omissa pinoissaan.
– Seuraavaksi oppilaat hakevat viisi lappua, yhden jokaisesta pinosta, ja muodostavat niistä virkkeen. – Kertokaa, millaisia virkkeitä muodostui.
– Lopuksi voitte valita mielestänne hauskimpia virkkeitä ja liimata niitä yhteiselle isolle alustalle, jonka ripustatte seinälle.
© Koulukino 2024