Kuntoilua
4. Kaikki kuntopiiriin vaan
a. Keskustelkaa luokassanne mitä eri liikuntalajeja luokassanne harrastetaan ja kuinka usein. Pohtikaa myös, millaista hyöty- eli arkiliikuntaa teette päivittäin.
Esim. koulu-ja harrastusmatkat kävellen tai pyöräillen, hissin sijasta valitaan portaat, siivous, koiran ulkoilutus, lumityöt, haravointi.
b. Laulussa kaikki kuntopiiriin vaan lauletaan, että ”veltto lihas vie ihmisen kauheaan turmioon ja että lihas ei laiskaa elämää siedä.”
Mitä sillä tarkoitetaan? Miksi lihasten pitää olla kunnossa? Miten pysytään hyvässä kunnossa? Mitä muuta tarvitaan säännöllisen liikunnan lisäksi?
Hyvä ravinto, lepo ja terveet elämäntavat.
c. Kuntopiiri on tehokas ja hauska sykkeen kohottaja. Tässä kaksi versioita liikuntasaliin tehtäväksi. Liikkumista voi vauhdittaa reipastahtisella musiikilla.
- Muodostakaa suuri piiri, jokainen käy vuorollaan piirin keskellä näyttämässä jonkun liikkeen, jonka toiset tekevät perässä piirin kehällä.
- Merkitkää liikuntasaliin erilaisia tehtäväpisteitä. 2-3 lasta on kerrallaan yhdessä pisteessä noin yhden minuutin ajan. Tutkikaa ensin yhdessä kaikkien pisteiden tehtävät ja sopikaa oikea kiertojärjestys ja vaihdon ilmoittava merkki. Tehtäväehdotuksia pisteisiin: esim. naruhyppely, puolapuille kiipeily, pallon heittoa seinään, renkaissa roikkuminen ja keinuminen, hulavanteen pyörittäminen, vatsalihasliikkeiden tekeminen selinmakuulla polvet koukussa, jumppapenkin yli loikkiminen penkistä käsin kiinni pitäen, jne.
d. Asettakaa luokallenne oma kuntoilutavoite esim. yhden kuukauden ajalle. Mitä kukin aikoo tehdä päivittäin entä viikottain? Haastakaa mukaan vanhemmat ja naapuriluokka. Sopikaa itsellenne myös kannustinpalkinto, jos tavoite saavutetaan.
5. Pyöräileminen
a. Pohtikaa yhdessä, miten pyöräileminen liittyy elokuvaan.
Elokuvan juoni rakentuu pyörän varastamisen aiheuttaman väärinkäsityksen ympärille. Riston ja Nellin kesäloman viettoon liittyy oleellisesti pyöräily. ”Tuunatut” pyörät.
b. Keskustelkaa pyöräilyyn liittyvistä välineistä, liikenneturvallisuudesta ja pyörien tuunauksesta.
Pyörä kannattaa huoltaa ja tarkastaa ennen pyöräilykauden alkua.Tarkastettavat asiat: jarrut ovat kunnossa ja ketjut öljyttynä, renkaat kunnossa niin, että niissä on ilmaa, satulan ja ohjaustangon korkeus oikea ja ne ovat kunnolla kiinnitettynä. Heijastimet paikoillaan ja soittokello toimivana.
- Miten Riston pyörä poikkeaa tavallisesta pyörästä? Suunnitelkaa, miten pyörää voisi ”tuunata” oman tyyliseksi?
- Miten estätte pyörän varastamisen?
c. Seuraavassa osoitteessa on ohjeita, miten oppilaita voi kannustaa pyöräilemään ja suorittamaan pyöräilymerkin uimamaisterimerkin tapaan. Materiaali sisältää erilaisia leikkejä ja tehtäviä. Siinä ohjataan myös turvalliseen liikenteessä liikkumiseen. http://www.poljin.fi/pyorailymerkki
d. Pyöräilijän pieni tietovisa
- Kaveria saa / ei saa kyydittää pyörällä.
Ks. vastaus Liikenneturvan Kysyttyä-sivulta
- Kypärää käytetään
a. Piristämään pukeutumistyyliä?
b. Vain, jos poliisi, opettaja tai vanhemmat ovat näköpiirissä?
c. Oman turvallisuuden vuoksi?
- Pyörässä pimeällä ajettaessa
valoja ei tarvita / valot ovat pakolliset.
- Yli 12-vuotiaat
saavat / eivät saa pyöräillä jalkakäytävällä.
- Pyörässä takavaloa kutsutaan
a. Haukansilmäksi.
b. Kissansilmäksi.
c. Mustaksi silmäksi.
d. Silmäasemaksi.
- Heijastimia käytetään koska
a. Ne ovat niin kivan näköisiä.
b. Ne ovat pakollisia.
c. Ne auttavat pyörää ja pyöräilijää erottumaan paremmin pimeässä.
- Pyörän soittokelloa käytetään
a. Muiden säikyttelemiseksi.
b. Rytmittämään menoa.
c. Varoittamaan erilaisissa tilanteissa.
d. Ilahduttamaan kanssakulkijoita.
- Pyöräilyä kannattaa harjoitella
a. Rauhallisella paikalla.
b. Moottoritiellä.
c. Ajotiellä.
d. Koirapuistossa.
e. Millainen on turvallinen pyöräilykypärä?Oikea koko ja se on säädetty oikein eikä se heilu päässä. Hyvin otsaa suojaava muoto.
- Millainen kypärän kuviointi ja väritys miellyttää eniten? Suunnitelkaa ja piirtäkää oma pyöräilykypäränne. Tehkää luokan kypäränäyttely. Voitte liittää omaan kypäräänne myös oman nimikirjain tunnuksenne.