keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

4. Kaikki kuntopiiriin vaan

a. Keskustelkaa luokassanne mitä eri liikun­talajeja luokassanne harrastetaan ja kuinka usein. Pohtikaa myös, millaista hyöty- eli arkiliikuntaa teette päivittäin.

Esim. koulu-ja harrastusmatkat kävellen tai pyö­räillen, hissin sijasta valitaan portaat, siivous, koiran ulkoilutus, lumityöt, haravointi.

 

b. Laulussa kaikki kuntopiiriin vaan lauletaan, että ”veltto lihas vie ihmisen kauheaan turmi­oon ja että lihas ei laiskaa elämää siedä.”

Mitä sillä tarkoitetaan? Miksi lihasten pitää olla kunnossa? Miten pysytään hyvässä kun­nossa? Mitä muuta tarvitaan säännöllisen liikunnan lisäksi?

Hyvä ravinto, lepo ja terveet elämäntavat.

 

c. Kuntopiiri on tehokas ja hauska sykkeen kohottaja. Tässä kaksi versioita liikuntasaliin tehtäväksi. Liikkumista voi vauhdittaa reipas­tahtisella musiikilla.

  • Muodostakaa suuri piiri, jokainen käy vuo­rollaan piirin keskellä näyttämässä jonkun liikkeen, jonka toiset tekevät perässä piirin kehällä.
  • Merkitkää liikuntasaliin erilaisia tehtäväpisteitä. 2-3 lasta on kerrallaan yhdessä pisteessä noin yhden minuutin ajan. Tutkikaa ensin yhdessä kaikkien pisteiden tehtävät ja sopikaa oikea kier­tojärjestys ja vaihdon ilmoittava merkki. Tehtäväehdotuksia pisteisiin: esim. naruhyp­pely, puolapuille kiipeily, pallon heittoa sei­nään, renkaissa roikkuminen ja keinuminen, hulavanteen pyörittäminen, vatsalihasliikkei­den tekeminen selinmakuulla polvet koukussa, jumppapenkin yli loikkiminen penkistä käsin kiinni pitäen, jne.

d. Asettakaa luokallenne oma kuntoilutavoite esim. yhden kuukauden ajalle. Mitä kukin aikoo tehdä päivittäin entä viikottain? Haas­takaa mukaan vanhemmat ja naapuriluokka. Sopikaa itsellenne myös kannustinpalkinto, jos tavoite saavutetaan.

 

5. Pyöräileminen

a. Pohtikaa yhdessä, miten pyöräileminen liittyy elokuvaan.

Elokuvan juoni rakentuu pyörän varastamisen aiheuttaman väärinkäsityksen ympärille. Riston ja Nellin kesäloman viettoon liittyy oleellisesti pyöräily. ”Tuunatut” pyörät.

b. Keskustelkaa pyöräilyyn liittyvistä väli­neistä, liikenneturvallisuudesta ja pyörien tuunauksesta.

Pyörä kannattaa huoltaa ja tarkastaa ennen pyö­räilykauden alkua.Tarkastettavat asiat: jarrut ovat kunnossa ja ketjut öljyttynä, renkaat kunnossa niin, että niissä on ilmaa, satulan ja ohjaustangon korkeus oikea ja ne ovat kunnolla kiinnitettynä. Heijastimet paikoillaan ja soittokello toimivana.

  • Miten Riston pyörä poikkeaa tavallisesta pyö­rästä? Suunnitelkaa, miten pyörää voisi ”tuunata” oman tyyliseksi?
  • Miten estätte pyörän varastamisen?

c. Seuraavassa osoitteessa on ohjeita, miten oppilaita voi kannustaa pyöräilemään ja suo­rittamaan pyöräilymerkin uimamaisterimerkin tapaan. Materiaali sisältää erilaisia leikkejä ja tehtäviä. Siinä ohjataan myös turvalliseen liikenteessä liikkumiseen. http://www.poljin.fi/pyorailymerkki

d. Pyöräilijän pieni tietovisa

  • Kaveria saa  /  ei saa kyydittää pyörällä.

Ks. vastaus Liikenneturvan Kysyttyä-sivulta

 

  • Kypärää käytetään

a. Piristämään pukeutumistyyliä?

b. Vain, jos poliisi, opettaja tai vanhemmat ovat näköpiirissä?

c. Oman turvallisuuden vuoksi?

 

  • Pyörässä pimeällä ajettaessa

valoja ei tarvita  /  valot ovat pakolliset.

  • Yli 12-vuotiaat

saavat  / eivät saa  pyöräillä jalkakäytävällä.

 

  • Pyörässä takavaloa kutsutaan

a. Haukansilmäksi.

b. Kissansilmäksi.

c. Mustaksi silmäksi.

d. Silmäasemaksi.

 

  • Heijastimia käytetään koska

a. Ne ovat niin kivan näköisiä.

b. Ne ovat pakollisia.

c. Ne auttavat pyörää ja pyöräilijää erottu­maan paremmin pimeässä.

 

  • Pyörän soittokelloa käytetään

a. Muiden säikyttelemiseksi.

b. Rytmittämään menoa.

c. Varoittamaan erilaisissa tilanteissa.

d. Ilahduttamaan kanssakulkijoita.

 

  • Pyöräilyä kannattaa harjoitella

a. Rauhallisella paikalla.

b. Moottoritiellä.

c. Ajotiellä.

d. Koirapuistossa.

e. Millainen on turvallinen pyöräilykypärä?Oikea koko ja se on säädetty oikein eikä se heilu päässä. Hyvin otsaa suojaava muoto.

 

 

  • Millainen kypärän kuviointi ja väritys miellyt­tää eniten? Suunnitelkaa ja piirtäkää oma pyöräilykypäränne. Tehkää luokan kypärä­näyttely. Voitte liittää omaan kypäräänne myös oman nimikirjain tunnuksenne.