keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Elina Patrakka ja Justus Hentula. Kuva: Vilja Harala, Tuffi Films

Luontokolo ja oma luontosuhde

Alfred on kiinnostunut luonnosta, sen eläimistä ja kasveista. Hän tietää monen eri eliön nimen. Hän viihtyy hyvin metsän laidalla, puistossa ja heinikossa. Joskus hän jopa kadottaa ajantajunsa luonnossa omaan muistikirjaan merkintöjä tehdessään.

  • Menkää yhdessä ulos nauttimaan luonnosta. Jokainen valitsee itselleen sopivan luontokolon. Luontokolossa istuudutaan hetki, vaikka 10-15 minuuttia ja tutkitaan, mitä kasveja, eliöitä ja asioita luonnosta löytyy. Luontokolossa ollessa käytetään kaikkia aisteja: Mitä ääniä kuuluu? Miltä luontokolossa tuoksuu? Mitä näet? Miltä kivet, kasvit, maa tuntuvat?
  • Luontokolosta voidaan tehdä aistiharjoituksen jälkeen myös tarkempia tutkimuksia. Pareittain voidaan valita itselleen neliömetrinkokoisen alueen ja tarkastella, mitä kaikkea neliömetrin alueelta löytyy. Neliömetrin sisältö kannattaa kirjata muistiinpanoina ylös.
  • Muistelkaa myös miten elokuvassa oli kuvattu luontoa, oliko siinä esim. lähikuvia kasveista tai hyönteisistä vai vaikkapa intuperspektiivistä kuvattua ympäristöä? Kuvatkaa sitten esim. kännykkäkameroilla luontoa ja sieltä löytämiänne yksityiskohtia. Miettikää millaisia erilaisia kuvakulmia ja kuvakokoja voisitte käyttää eri luontokohteisiin.

Kasvien hoitaminen ja lannoitteet

  • Lukekaa Ylen artikkeli kasvien hoitamisesta ja lannoitteista. Muistakaa silmäilevä lukutapa tietotekstiä lukiessa. Etsikää pareittain artikkelista vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    – Mitä lannoitteet eli ravinteet ovat?
    – Mitä lannoitteet yleensä sisältävät?
    – Milloin kasvit kannattaa lannoittaa?
    – Mitä typpi tekee kasville?
    – Anna yksi esimerkki, miten voi tehdä itse lannoitetta.
    – Mitkä hajottavat kompostiin laitettuja ruoantähteitä ja biojätettä?

Huonekasvit

Alfredin perhe on kiinnostunut kasvien hoitamisesta. Alfredin vanhemmat Riia ja Eerik tekevät töitä kasvien parissa pitämällä puutarhaa sekä tutkimalla kasvien kasvua.

  • Ota selvää, mitä huonekasveja teillä kotona on. Ota selvää 1-3 eri huonekasvista. Selvitä kasvista:
    – kasvin nimi suomeksi ja latinaksi
    – kasvin elinolosuhteet: tarve vedelle, valolle ja lannoitteille
    – muuta tietoa kasvista
    Ota kasveista valokuvat. Esittele huonekasvinne muille oppilaille.

Varoitusmerkinnät

  • Tutustukaa yhdessä Tukesin eli Turvallisuus- ja kemikaaliviraston uusimpiin varoitusmerkintöihin. Pohtikaa materiaalin avulla:
    – Miten kemikaalit tulee säilyttää?
    – Miten kemikaalit tulee hävittää käytön jälkeen?
    – Anna kaksi tärkeää neuvoa kemikaalien kanssa toimimiseen.
    – Minkälaisissa tuotteissa voi olla terveyshaitta-varoitusmerkintä? Miten sellaisia tuotteita kannattaa käsitellä?
    – Mitä syövyttävä kemikaali aiheuttaa?
    – Minkälaisen varoitusmerkin voi löytää kynsilakanpoistoaineesta?
    – Missä varoitusmerkissä on kuolleen kalan kuva? Entä pääkallo?
    – Mitä kemikaaleja ei yleensä ole tavallisesti kotona?

Myrkytys ja ensiapu

  • Tutustukaa myrkytyksen saaneen ihmisen ensiapuun Punaisen ristin materiaalin avulla.
  • Laatikaa yhdessä lyhyt muistilista, miten Alfredin kannattaisi toimia tässä tilanteessa:

    Alfred saapuu kotiin. Hän huomaa Sihjan makaamassa lattialla. Hän valittaa päänsärkyä, huimausta ja pahoinvointiaan. Alfred huomaa Sihjan kädessä punaista ihottumaa. Sihjan vieressä on siivouskomerosta otettu pullo, jonka etiketissä on varoitusmerkki terveyshaitasta ja muuta tekstiä. Keittiössä on ensiapukaappi, jossa Alfred tietää äidin säilyttävän laastaria, ihonpuhdistuslappuja, desinfiointiainetta, lääkehiiltä, saksia ja päänsärkylääkettä.

Kapinaa ilmassa

Lapset ja nuoret voivat vaikuttaa monilla tavoilla ympärillä tapahtuviin asioihin. Hyviä vaikuttamisen keinoja ovat esimerkiksi mielipidekirjoituksen kirjoittaminen, yhdistyksissä ja kerhoissa toimiminen, osallistuminen keskusteluun aikuisten kanssa, mielenosoitukseen osallistuminen tai vaikkapa itse esimerkkinä toimiminen omilla valinnoillaan.

Elokuvan lopussa Alfredin koulukaverit ovat järjestäytyneet tehtaan porttien taakse istumaan asfaltille pysäyttääkseen rekka-autojen kulkemisen. He vaikuttivat asioihin mielenilmauksella.

  • Mihin ympäristöön, eläimiin tai luontoon liittyvään asiaan sinä haluaisit vaikuttaa? Keksi yksi itsellesi tärkeä aihe ja valitse alla olevista vaihtoehdoista yksi:

    – Kirjoita mielipidekirjoitus aiheesta
    – Suunnittele ja askartele aiheeseen sopiva mielenosoituskyltti
    – Pidä aiheesta puhe ja yritä saada muut vakuuttuneeksi aiheesta