keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Sing-elokuvassa etsittiin uutta laulajatähteä. Televisiossa on jo monen vuoden ajan esitetty erilaisia tosi-tv-genreen kuuluvia kykykilpailuja. Kilpailujen kautta on haettu esimerkiksi laulajia (mm. Idols, X-Factor, The Voice), kaikenlaisia viihde-esiintyjiä (mm. Talent), malleja (mm. Huippumalli haussa), suunnittelijoita (mm. Muodin huipulle), liikemiehiä ja -naisia (mm. Diili) ja kokkeja (mm. Top Chef).

Kykykilpailut valtasivat televisioruudut 2000-luvulla, mutta niitä on esitetty aina 1940–luvulta lähtien, jolloin Amerikassa sai ensi-iltansa The Original Amateur Hour -ohjelma (1948), jossa osallistujat saivat esitellä monenlaisia kykyjään. Suomessa puolestaan etsittiin nuoria lahjakkaita laulajia Tenavatähti-ohjelmassa jo vuosina 1990-95. Nykymuotoisista laulukilpailusta ensimmäisenä pidetään vuonna 1999 Uudessa-Seelannissa alkanutta Popstars-ohjelmaa. Kykykilpailut äänestyksineen ovat suosittuja edelleen monessa maassa. Voit tutustua pitkään listaukseen kykykilpailuista täällä.

Kykykilpailuja on järjestetty myös lapsille (mm. the Voice Kids, Top Chef Kids). Jotkut asiantuntijat ovat ilmaisseet huolensa erityisesti lasten kykykilpailuista, vaikka heidän mielestään lasten onkin tärkeää näkyä televisiossa. He painottavat eroa erilaisten taitojen välillä. Esimerkiksi ruuanlaitolla on hyvä kilpailla, sen sijaan ulkonäöllä kilpaileminen ei sovi lapselle.

Kykykilpailuja yhdistävät monet eri piirteet. Tavoitteena on aina löytää erityisen taidon osaava tavallinen ihminen, oli tämä taito sitten laulu tai vaikka kokkaaminen. Itse kilpailuun pääsee mukaan monivaiheisen karsinnan jälkeen. Karsintavaiheessa kilpailijat joutuvat usein odottamaan omaa vuoroaan pitkään ja olemaan kovan paineen alla ja väsyneenä monta tuntia. Tuomariston, joka koostuu julkisuuden henkilöistä, eteen pääsee sekä erittäin taitavia että hieman lahjattomampia toiveikkaita, jotka tuovat ohjelmaan huumoria. Tuomarit itsessään ovat kykykilpailuissa myös tärkeässä roolissa. Usein he toimivat kilpailijoille opettajina antaen heille neuvoja ja uskoa omiin kykyihinsä. Kykykilpailuihin kuuluvat yleensä tuomarien välillä hyvinkin tylyt kommentit, joiden on tarkoitus tuoda ohjelmaan (kyseenalaista) viihdearvoa. Useimmiten kykykilpailussa finaalivaiheeseen pääsee vain pieni määrä kilpailijoita, jotka yksitellen tippuvat pois, kunnes voittaja on selvillä. Voittajan valitsevat tavallisesti katsojat.   

Suomessakin on televisio ollut pullollaan sekä monien eri maiden kykykilpailuja että Suomen omiakin tuotantoja. Viimeisin osoitus kykykilpailujen ilmiöitä luovasta voimasta oli Saara Aallon huikean Iso-Britannian X-Factor -menestyksen aikaansaama mediahuomio ja kansanjuhla Senaatintorilla.

Kysymyksiä:

  • Singissä on yhdistelty television monia eri kykykilpailuja. Mitä niille tyypillisiä tapahtumia tunnistit elokuvasta?
  • Oletko katsonut kykykilpailuja? Mistä niissä pidät? Mistä et pidä? Oliko Singissä näitä elementtejä?
  • Seurasitko Saara Aallon matkaa Britannian X-Factorissa? Miksi luulet hänen menestyneen?
  • Miksi kykykilpailut ovat suosittuja? Miksi niihin osallistutaan ja miksi niitä katsotaan?
  • Miksi elokuvan hahmot osallistuivat kilpailuun?
  • Rahapalkinto houkutteli alun perin osaa elokuvan hahmoista, lopulta he esiintyivät muista syistä. Mitä syitä esiintyä eri hamoilla oli?
  • Oletko haaveillut kykykilpailuun osallistumisesta? Miksi?
  • Oletko osallistunut kykykilpailuun? Millainen kokemus se oli? Vaikuttivatko elokuvan hahmojen kokemuksen samanlaisilta?
  • Elokuvan hahmot olivat kaikki hyviä laulamaan. Mitä muita taitoja heillä mielestäsi oli?
  • Minkälaisilla taidoilla televisiossa kannattaa kilpailla? Entä mistä ei kannata kilpailla?
  • Buster toimi elokuvassa tuomarin roolissa. Millaisia hänen neuvonsa olivat? Olivatko ne mielestäsi hyviä?

Järjestäkää oma kykykilpailu!

Mitä taitoja teillä on? Jakakaa luokka kykykilpailuun osallistujiin ja tuomareihin. Osallistujat esittelevät omaa kykyään, joka voi olla mitä vain laulusta ja tanssista runonlausuntaan tai yhdellä jalalla hyppimiseen. Tv:n kykykilpailusta tämä eroaa siinä, että osallistujia ei arvoteta eikä voittajia ole. Tuomariston tulee keskittyä positiivisen palautteen antamiseen.