keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU
Sisupussi (Scrapper, 2023). Cinema Mondo.

Mentimeter 

Opettaja tekee Mentimeterillä interaktiivisen kyselyn, johon oppilaat vastaavat pienemmissä ryhmissä. Vastaavanlainen kysely voidaan toteuttaa myös Flinga-sivustolla. Seuraavat kysymykset on suunniteltu käytettäväksi Mentimeter-pohjalla. 

Open Ended: Mitkä elokuvan kohtauksista jäivät sinulle erityisesti mieleen? Millaiset elokuvat ovat mielestäsi hauskoja? Mihin huumoria tarvitaan? 

Word Cloud: Mitä sinulla tulee mieleen sanasta huumori? 

Multiple choice: Mitkä seuraavista asioista naurattavat sinua yleensä?: vitsit, mokailu, hassut eläimet, komediaelokuvat, kaverit, hauskat kirjat, videot, meemit 

Scales: Anna elokuvan hauskuudelle arvosana yhdestä viiteen. 

Q&A: Mietityttikö sinua jokin elokuvassa? Haluaisitko kysyä jotain? Kysy ja pohditaan yhdessä! 

Ranking: Laita järjestykseen sen mukaan, mistä pidit eniten elokuvassa: a. Kun Georgie juoksi isänsä kanssa yhdessä karkuun b. Kun hämähäkit juttelivat keskenään c. Kun kaupan myyjä auttoi Georgieta nauhoittamaan ääniviestejä d. Kun Ali tanssi Georgien kanssa äidilleen 

Truth or Lie: Vastaa seuraaviin väittämiin sen mukaan, mitä mieltä olet niistä. Voiko olla olemassa huonoa huumoria? Voiko jonkun huumorintaju olla liian vakava? Huumori on tärkeää. Voiko itselleen nauraa? 

Vuoropuhelu dubattuna 

Tämä tehtävä rohkaisee oppilaita yhteistyöhön, itseilmaisuun ja luovuuteen. Tehtävän tekemisellä on usein vaikutus positiivisen ilmapiirin syntymiseen luokassa! 

Georgie ja hänen isänsä Jason näkevät juna-asemalla vastakkaisella laiturilla pariskunnan ja keksivät pariskunnalle oman vuoropuhelun. Tehdään sama luokassa! Luokan eteen voidaan ottaa kaksi vapaaehtoista esiintymään ja kaksi vapaaehtoista dubbaamaan näyttelijöiden keskustelun. Yleisö voi antaa ideoita vuoropuhelun keksijöille ja näyttelijöille; keitä he ovat ovat, missä he ovat ja mistä he juttelevat.  

Tehtävä voidaan toteuttaa myös kuuden hengen ryhmissä, jossa kaksi katsojaa saa ideoida aiheen ja keskustelun, kaksi näyttelee ja kaksi duppaa vuoropuhelun. Esitykset voidaan myös videoida ryhmissä ja katsoa myöhemmin koko luokan kanssa yhdessä. 

Esitysten jälkeen keskustellaan siitä, mikä esityksessä nauratti ja miksi se oli hauska. Mikä sai katsojat nauramaan? 

Kohtaus elokuvasta tunteen vallassa 

Kirjoitetaan taululle erilaisia tunteita.  

Tämän jälkeen lämmitellään. Taustalle voidaan laittaa soimaan vauhdikasta musiikkia. Valitaan taululta yksi tunne kerrallaan ja liikutan luokassa tunteen vallassa. Miten ihminen liikkuu esimerkiksi surullisena? Minkälaisia ilmeitä on vihaisella? Minkälainen on iloinen äänensävy? Mitä pelokkaan kädet tekevät? 

Lämmittelyosuuden jälkeen valitaan kohtaus elokuvasta ja pyydetään siihen vapaaehtoiset näyttelemään kohtausta. Mikäli kohtauksen valitseminen tuntuu vaikealta, tehtävään voidaan valita myös esimerkiksi klassikkosatu ja siitä kohtaus, jonka näyttelijät varmasti tietävät. Tehtävässä voidaan myös sopia yhteinen tilanne, jonka näyttelijät näyttelevät esimerkiksi “Lapsi menee kaupan kassalle ja ostaa mandariineja. Kassalla hän huomaa, että lompakko on unohtunut kotiin.” Näyttelijät sopivat keskenään taululta tunteen, jonka vallassa hänen roolihahmonsa on koko näyttelemisen ajan. Tunteita ei paljasteta katsojille. 

Tehtävän jälkeen arvataan näyttelijöiden tunteet. Keskustellaan vielä siitä, mistä eleistä, ilmeistä, puhetyylistä ja asennoista huomasi näyttelijöiden tunteet. 

Hassut naurut 

Tässä leikissä oppilas keksii itselleen erikoisen tai omalaatuisen naurutyylin. Oppilas kulkee ympäriinsä luokassa, kun oppilas pysähtyy toisen oppilaan kohdalle, hän esittää oman naurutyylinsä toiselle ja toinen vastaa omalla tyylillään takaisin. Tämän jälkeen oppilas ottaa itselleen omaksi naurutyylikseen kuulemansa naurun ja jatkaa seuraavan oppilaan luokse, jota ei ole vielä kohdannut. Leikki voidaan toteuttaa siten, että opettaja soittaa musiikkia ja, kun musiikki taukoaa, oppilas hakeutuu uuden oppilaan luokse. Musiikin soidessa kävely luokkatilassa jatkuu. Leikissä syntyy paljon meteliä ja ääntä, joten leikki voidaan toteuttaa hyvin myös liikuntasalissa tai ulkona. 

Naurattaja 

Jakaannutaan kolmen hengen ryhmiin. Tässä yksi oppilaista koittaa pitää kasvonsa peruslukemilla eli niin sanotun pokan. Toinen oppilaista koittaa naurattaa toista oppilasta. Kolmas oppilas toimii ajanottajana. Jokaiselle kaksintaisteluparille annetaan aikaan yksi minuutti. Tässä leikittä naurattajan kannattaa ilveillä, hassutella, muuttaa ääntään ja heittäytyä vaikka erikoisiin asentoihin.  

Yksi leikkijä istuu tuolilla selkä muihin leikkijöihin päin. Aikuinen valitsee yhden leikkijöistä, joka saa käydä hiljaa koputtamassa tuolilla istujaa selkään. Koputtaja kysyy: “Arvaa, kuka koputtaa?” Kysyjän täytyy yrittää muuttaa omaa ääntään mahdollisimman paljon. Jos tuolilla istuja arvaa, kuka kysyjä on, saa hän jatkaa arvaajana, jos ei, niin vuoro vaihtuu.  

Vitsit 

Osaatko ulkoa tai muistatko erilaisia vitsejä? Oletko joskus lukenut esimerkiksi Kevätpörriäisen vitsipalstaa? Etsi internetistä vitsi, joka on mielestäsi todella hauska. Tämän jälkeen esitetään vitsit toisille. Vitsikierroksen jälkeen kokeillaan itse kirjoittaa tai kertoa itse keksitty vitsi. Se onkin yllättävän vaikeaa!