keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Elokuva koostuu lukuisista kohtauksista. Yksi kohtaus määrittyy ajan ja paikan mukaan, aina kun ne vaihtuvat siirrytään seuraavaan kohtaukseen. 
 
Yksi kohtaus rakentuu useimmiten monista kuvista, joskus kohtaus voi kuitenkin olla kuvattu vain yhdellä kuvalla. Yksi kuva on yksi kameralla yhtäjaksoisesti kuvattu otos. Sujuva kuvakerronta rakentuu keskenään eri kokoisista ja eri kuvakulmista kuvatuista kuvista. Eri kuvakulmien ja –kokojen käyttö helpottaa elokuvan leikkaamista. Usein silmä ei edes huomaa, että kuva vaihtuu. 
 
Kuvakoko ja kuvakulma viestivät katsojalle sen, mitä heidän halutaan havainnoivan. Esimerkiksi laaja yleiskuva esittelee tapahtumapaikan, kun taas henkilön kasvoista kuvattu lähikuva näyttää hänen sen hetkisen tunteensa. Kuva voi olla alakulmasta, jolloin kuvattu henkilö näyttää suuremmalta, silmän korkeudelta tai yläkulmasta, jolloin kuvattu henkilö näyttää puolestaa pienemmältä. Kuvakulma voi myös viestiä sitä, kuka tilannetta katsoo. 
 
Lue lisää Elokuvantajun verkko-oppimateriaalista: 
a) Mikäli mahdollista, katsokaa uudelleen elokuvasta kohtaus ”the protective seal” ja tutkikaa sitä (tarkoituksena on tukia kuvia): 
  • Mitä kohtauksessa tapahtuu? (Jared esittelee kirjaa sisaruksilleen samalla kun joku tarkkailee heitä pusikossa.) 
  • Mihin kohtaan elokuvaa kohtaus sijoittuu? (Elokuvan alkuun, Jared on juuri löytänyt kirjan.) 
  • Miten kuvakerronnasta selviää, että joku tarkkailee heitä pusikossa? (Näytetään välillä kuvaa etäämmältä lehtien takaa, ikäänkuin kamera olisi jonkun tarkkailevan otuksen silmät.)
  • Miksi Jaredin askel näytetään kaksi kertaa lähikuvassa? (Jared astuu taloa suojaavan kehän yli ja juuri viime hetkellä takaisin kehän sisään ennen kuin kummajainen hyökkää pusikosta. Tämä on ensimmäinen kerta kun taloa suojaava kehä esitellään. On tärkeää näyttää se niin, että katsoja ymmärtää, että kehällä on jokin merkitys.) 
Katsokaa kohtaus uudestaan tarkkaavaisesti. Kiinnittäkää erityisesti huomiota kuvien vaihtumiseen. Monestako eri kuvasta kohtaus koostuu? (24 kpl) 
  • Mitkä kuvista luovat kohtaukseen jännitystä? (Pusikon takaa kuvatut kuvat. Tulee tunne, että joku tarkkailee heitä.) 
b) Jos käytössänne on videokamera, kokeilkaa erilaisia kuvakokoja ja kuvakulmia. Valitkaa yksi henkilö malliksi ja yksi kuvaajaksi. Vuorotelkaa niin, että kukin pääsee kokeilemaan kameran linssin läpi katsomista. Jos kamera on kytkettynä televisioon, voi muu luokka katsoa samalla kuvaa sieltä. Pohtikaa mitä eri kuvat viestivät. 
 
Vinkki: voitte myös käyttää normaalia still-kameraa ja katsoa sitten kuvat yhdessä luokan kanssa.