Itämeri

Eläinten käyttäytyminen
Elokuvassa silakat ovat vihaisia, koska niiden kotimerestä on tullut likainen. Oikeasti emme tiedä muuttavatko ympäristön myrkyt sitä, miten eläimet käyttäytyvät. Asiaa on tutkittu vain vähän. Siitä, miten lääkkeiden jäämät vaikuttavat vesieliöihin, tiedetään enemmän. Katsokaa uutisklippi ja keskustelkaa:
- Mitä mieltä sinä olet: kenen täytyy poistaa jäteveteen päässeet lääkkeet? Tehokkaat puhdistuslaitteet maksavat paljon. Kenen pitäisi maksaa ne?
- Miten me kaikki voisimme auttaa? (Vanhoja lääkkeitä ei esimerkiksi saa laittaa viemäriin.)
-
Pitäisikö tutkia enemmän, miten ympäristömyrkyt vaikuttavat eläimiin?
Ristikkotehtäviä
Elokuvaristikko: Elokuvan teemoihin liittyvä helpompi ristikko.
Itämeriristikko: Itämereen liittyvä haastavampi ristikko.
Ristikoiden vastaukset löytyvät täältä.
Mikä ei kuulu joukkoon?
- Tutkikaa kuvia. Mitkä asiat kuuluvat Itämereen ja mitkä eivät?
- Leikatkaa kuvat ja rakentakaa niistä yksinkertaisia ravintoketjuja.
Keskustelu Itämeren tilasta
1. Keskustelkaa ryhmissä tai luokan kanssa:
- Mitä te ajattelette: millainen Itämeri on?
- Mitä meren pohjassa on? Mitä siellä ei ole?
- Mitä kaikkea Itämeressä elää?
- Miltä terve merenpohja näyttää? Entä saastunut?
2. Katsokaa videoita Itämeren pohjasta. Videoita löytyy mm. VELMU-karttapalvelun sivuilta.
- Miksi merenpohja näyttää siltä juuri siinä paikassa?
- Katsokaa videoita eri alueilta (kaupungin läheltä, saaren vierestä, ulapalta).
- Mitkä asiat uhkaavat Itämerta?
Tutustutaan Itämeren lajeihin
Tehkää yksin tai ryhmissä esitelmä yhdestä Itämeren lajista tai lajiryhmästä.
- Lajeja: silakka, hauki, ahven, kuha, sinisimpukka, leväkotilo, leväsiira, leväkatka, merirokko, kilkki, rakkolevä, suolilevä, ahdinparta, punahelmilevä, hankajalkainen, sinilevä, kalalokki, haahka, merikotka, korvameduusa.
- Lajiryhmä: kalat, levät, pohjaeläimet, plankton, linnut.
Silakkataide
- Katsokaa kuvia silakoista. Maalatkaa tai piirtäkää: silakka meressä. Voitte myös värittää valmiin silakkakuvan.
- Ommelkaa kankainen silakka ohjeiden mukaan.
- Tehkää puinen silakka sekä tausta ohjeiden mukaan.
- Punokaa verkko villalangasta tai ohuesta sisalköydestä ohjeiden mukaan. Voitte laittaa verkon silakan päälle tai laittaa kangassilakan roikkumaan verkosta.
Pienoismaailma
Tehkää yksin tai ryhmissä pienoismaailma Itämeren pohjasta. Osa luokasta voi tehdä terveen merenpohjan ja osa saastuneen. Lopuksi voidaan verrata eroja ja keskustella niistä. Ennen tehtävää tai sen jälkeen voi katsoa videoita Itämeren pohjasta. Videoita löytyy mm. VELMU –karttapalvelun sivuilta.
- Pienoismaailma voidaan tehdä pahvin tai vanerin päälle ja rakennusmateriaaleina on hyvä käyttää edes osittain kierrätettyä tai luonnonmateriaaleja (mm. maitotölkkejä, vanhoja revittyjä vaatteita, lankaa, rautalankaa, pumpulia, oksia, kiviä, helmiä, maalia, jne.)
Retki merenrannalle
Jos mahdollista, tehkää retki Itämeren rannalle. Ottakaa mukaan mm. purkkeja, erilaisia haaveja ja siivilöitä, luuppeja, roskapussi roskia varten sekä tunnistusoppaita (esim. Merenranta kutsuu –opas).
Itämeriprojekti
- Pohtikaa yhdessä mikä Itämerta uhkaa (mm. rehevöityminen, öljyonnettomuus, roskaantuminen, ilmastonmuutos). Lisätietoa löytyy mm. WWF:n ja John Nurmisen säätiön sivuilta.
- Valitkaa yksi uhka ja kehittäkää yhteinen projekti, jonka avulla voitte auttaa Itämerta (roskienkeruu, varainkeruu, jne.)