keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Suomalaiset elokuvat tehdään yleensä Suomen elokuvasäätiön tuella ja ne tarvitsevat taakseen myös elokuvateatterilevittäjän ja tv-kanavan. Katsojaluvut vaikuttavat elokuvan menestykseen ja siihen, tuottaako se tekijöilleen jotain. Usein elokuvat tekevät myös kaupallista yhteistyötä sijoittamalla sponsoroivien yhtiöiden tuotteita elokuviin. Teit meistä kauniin -elokuvalla ja Hesburgerilla on sponsoriyhteistyö. Elokuvaa on siis markkinoitu liha-pekonihampurilaisella ja tämä on aiheuttanut kohua ja kritiikkiä katsojissa.

Elokuva on saanut varsin ristiriitaisen vastaanoton ja paljon näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Se vaikuttaa olevan ns. vihaa tai rakasta -elokuva. Kalle Kinnunen kirjoitti Image-lehdessä arvostelun, jossa kuvasi elokuvaa kiusalliseksi teolliseksi vanukkaaksi. Teksti sai aikaan kiivasta väittelyä elokuvan puolustajien ja vastustajien välillä sosiaalisessa mediassa. Ohjaaja itse vastasi kritiikkiin kirjoittamalla pahoittaneensa mielensä.

Tehtäviä

  • Tuukka Temonen on myös kommentoinut kiivaasti sosiaalisessa mediassa elokuvaansa ja luonut samalla sen ympärille mylläkkää. Mistä luulet, että kohu johtuu? Minkälaisia keinoja elokuvan ohjaaja Tuukka Temonen käyttää markkinoidessaan elokuvaa?
     
  • Imagelehden Kalle Kinnunen kuvaili elokuvaa "kiusalliseksi teolliseksi vanukkaaksi", sitä on kuvattu myös "vuosisadan parhaimmaksi nuorisoelokuvaksi" ja "itsensä liian vakavasti ottavaksi". Onko kritiikillä väliä? Luetko elokuvakritiikkejä? Millä tavalla ne voivat vaikuttaa katsojan kokemukseen elokuvasta?
     
  • Etsikää netistä elokuvaa koskevaa kritiikkejä ja uutisia. Jokainen voi etsiä ja valita yhden. Esitelkää ne toisillenne.
     
  • Mitä mieltä olette hampurilaisaterialla markkinoinnista?