keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Minulla on tiikeri (Jag har en tiger)

Regi: Tini Sauvo och Liisa Helminen / 1979 / 16 min

En liten pojke har en hemlig, mycket blyg tiger som heter Kalle. Pojken måste klä ut tigern, ibland till en hund, ibland till en gunghäst, för att den inte ska avslöjas. I samma hus bor nämligen den förskräckliga tant Kotilainen, som alltid klagar på allt.
Också de andra invånarna i huset har sina egna hemligheter: hos en gammal änkefru hörs ibland tutande och dunsar, och ungkarlen herr Rissanen vädrar sina mattor i hemlighet när det har blivit mörkt. Änkans tutande dunsare visar sig vara en elefant. Detta väcker bestörtning och ilska. Men Rissanen törs visa sin ”matta” mitt på blanka dagen. Det är också en livslevande krokodil. Då blir husets invånare muntra och glada. Alla spelar och dansar på gården och är vänner.

1. Diskutera filmens olika motiv; mod, hemligheter, att dela saker med andra. Barnen berättar om sina egna grannar, och funderar vilka hemligheter de kanske har. Hurdana saker täcks eller vågar man inte berätta för kamraterna?

2. Vad är en fantasikamrat? Teckna och måla en, ge den ett namn och berätta historier om den.

jfr. Gunilla Bergström ”Alfons Åberg och Molgan” (bok, video)

3. Gör spelkort i stil med Löjliga familjerna. Teckna filmens figurer, t. ex. änkefrun, elefanten och systerdottern, herr Rissanen, krokodilen och fru Rissanen o. s. v.. Låt barnen hitta på fler figurer, t. ex. på basen av de egna grannarna. Spelet kan också innehålla ett kort, som ingen vill få. Det kan vara Elaka Råttan som bor i källaren… Teckna på stadigt papper, klipp ut och laminera i plast.

4. ”Trasiga telefonen / Ryska posten”.

Sätt er i en ring. Ett barn börjar och viskar en fras på högst tre ord i kamratens öra. ”Moroten flyger på himlen” eller något i den stilen. Frasen cirkulerar från barn till barn, och det viktiga är att viskaren viskar det hon eller han har hört. Cirkelns sista person säger slutligen högt vad hon/han hörde. Vanligen har frasen ändrats på vägen, så som det brukar gå med skvaller.

Då husets hemligheter är avslöjade, är ingen längre nervös utan alla är däremot lättade. Invånarna börjar umgås med varann och besluter att ordna en fest.

5.Ordna fest

Hitta tillsammans på ett tema; kostymer, mat, underhållning o. s. v.

Fotografera festgästerna och måla senare en bild av festen.

jfr. Camilla Mickwitz ”Mimosas födelse” (bok, video)

6. Bekantaskapslek

Lyssna på musik. Någon spelar piano, gitarr eller så spela en skiva. Lekdeltagarna går omkring i rummet. Då musiken slutar, stannar man, hälsar på den närmaste och talar om sin favoritmaträtt. Leken fortsätter så länge, tills man har träffat 2-3 kamrater och utbytt favoritmat, men på följande varv meddelar man t. ex. favoritfärgen, bästisens namn eller favoritprogrammet på tv. Hitta tillsammans på andra saker ni vill veta om varann.

7. Avslappningsövning

a) Dela in er i par med lika stora barn, och den ena lägger sig på mage på ett täcke på golvet. Partnern masserar ryggen, rullande en tennisboll sakta från hjässan ner till tårna, till tonerna av meditativ musik. Sedan byter ni om.

b) Spela lugn, meditativ musik. Dela in barnen i två grupper. Ställ stolar i en ring på golvet. Den ena gruppen sätter sig med ansiktena inåt cirkeln, med slutna ögon. Den andra gruppens medlemmar håller fjädrar eller dun i händerna. Då musiken börjar spela, går barnen sakta omkring cirkeln. Då musiken tystnar, smeker de med fjädern huvudet och nacken på barnet man har stannat vid. Då musiken startar rör man sig vidare igen. Efter ett tag byter man om grupper.