keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Sukupolvien erot ja kohtaaminen

Kuva © Cata Portin

Elokuvassa seurataan omaa taidekauppaa pitävää Olavia, joka on ollut ammatissaan jo pitkään. Siinä missä nykyaika ja nuorempi sukupolvi ovat pyyhältäneet vanhan miehen ohi, on Olavilla tarjota vankkaa ammattitaitoa ja alan osaamista taidemaailmassa, joka on ollut olemassa jo kauan ennen Olaviakin. Olavi osaa luovia opeillaan hyvien kauppojen äärelle ja ymmärtää, että joskus teosten ja tekijöiden taustoja pitää selvitellä pidemmän kaavan kautta eikä kaikki tieto löydy helposti ja nopeasti internetistä. Olavin lapsenlapselle Amokselle vanhoihin näyttelykatalogeihin ja teosluetteloihin perehtyminen tuntuu vieraalta ja tylsältä työltä mutta hän osaa auttaa Olavia omalla tavallaan. Yhteistyö ja onnistumisen kokemukset tuovat vanhempaa ja nuorempaa sukupolvea yhteen.

1. Miten elokuvassa esitellään maailmaa, missä Olavi elää, entä taas maailmaa, missä Otto elää? Minkälaisia eroavaisuuksia löytyy Olavin ja Oton maailman väliltä?

2. Miten Olavi suhtautuu omaan työhönsä? Mikä on pitänyt hänet taidealalla niin pitkään? Miten taas Otto suhtautuu tulevaan työharjoitteluun Olavin kaupassa? Miksi Oton äidille Lealle on tärkeää, että Olavi ottaisi Oton harjoitteluun?

3. Minkälaisia haasteita Olavi on kohdannut työssään? Miten taidemaailma on muuttunut Olavin silmissä?

4. Minkälaisia taitoja Otolla on Olaviin nähden? Miten hän pystyy auttamaan Olavia tämän työssään? Mitä Olavi ja Otto oppivat toisiltaan ja toisistaan elokuvan aikana?

5. Tutustukaa alla oleviin työelämään ja yrittämiseen liittyviin Ylen artikkeleihin. Pohtikaa elokuvan ja kirjoitusten kautta, miten työelämä on muuttunut vuosien saatossa ja miltä nuoremman sukupolven työmaailma näyttää.

Minkälaista työtä nuorempi sukupolvi haluaa tehdä, minkälaisia asioita nuoret työntekijät arvostavat työssään? Miten vanhempien ja nuorempien sukupolvien kohtaaminen onnistuu työpaikalla, ja miten vanhemmat ja nuoremmat työntekijät voivat tukea toisiaan työssään? Miten internet on muuttanut arvotavaroiden, esimerkiksi antiikin ja vintagen myyntiä? Minkälaista yrittäjän työ on nykyään, minkälaisia palveluja tai myyntituotteita kannattaa tarjota? Minkälainen merkitys on tarjottavan palvelun tai tuotteen imagolla?

Voitte myös keskustella kotimaisista brändeistä ja niiden imagoista, ja miten suomalainen osaaminen ja ammattitaito näkyvät ulkomaisilla markkinoilla. Mitkä suomalaiset tuotteet tai palvelut myyvät tällä hetkellä, minkälainen osaaminen on taas juuri nyt nousussa? Mitä suomalaisuus merkitsee ulkomailla? Miten suomalaisuuden imagoa voisi kehittää eteenpäin?

Yle: ”Vintage on uusi antiikki – asiakkaiden uusi sukupolvi ei juuri kaipaa sadan vuoden takaista tavaraa”

Yle: ”Paikkaseksikkyys on nouseva trendi – y-sukupolven yrittäjät kertovat maaseudun tarinaa uudella tavalla”

Yle: ”Nuoret aikuiset eivät tee töissä mitään siksi, että niin on ollut ennenkin tapana – Diginatiivi haluaa esimieheksi pomon sijasta valmentajan”

Yle: ”Nuoret yrittäjät voivat käyttää some-päivitykseen monta päivää – ja juuri niin some-markkinointia pitää tehdä”

Yle: ”Pieni Padasjoki Suomesta lähti isosti maailmalle – vertaa mainosvideolla itseään New Yorkiin ja Pariisiin”