keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Tytöt - pidetään pallo! (2021)

“Joskus minua väsyttää niin paljon, ettei huvittaisi treenata, mutta sitten treeneissä olenkin tyytyväinen, että tulin”

“Aloin pelata koripalloa koska olin niin arka. Minulla oli huono itsetunto ja olin ujo ja isä oli sitä mieltä, että jokin urheiluharrastus auttaisi”.

Tytöt – pidetään pallo nostaa esiin lukuisia urheiluharrastuksen hyviä puolia. Tytöt oppivat paljon niin koripallosta kuin elämästä pelin ulkopuolellakin. Heillä näyttäisi myös olevan lähtökohtaisesti hauskaa toistensa seurassa.

  1. Pohdi seuraavaksi omia harrastuksiasi.
  • Mistä harrastuksista nautit eniten? Miksi?
  • Mitä muuta harrastukset ovat antaneet sinulle kuin taitoja kyseisessä asiassa?


    2. Brynjarin valmennustyyli on herättänyt paljon keskustelua. Yhtäältä hänen rumaa kielenkäyttöään sekä rajuja otteita pelaajien henkisen kohtelun suhteen on kritisoitu. Toisaalta hänen kykyjään opettaa koripallotaitoja sekä kasvattaa valmennettaviaan kohtaamaan elämän haasteita on kiitelty.
  • Miksi Brynjar käyttää tämänkaltaisia metodeja valmennuksessaan? Kuinka hän perustelee niitä?
  • Vertaa Brynjarin valmennustyyliä valmentajiin, opettajiin tai ohjaajiin omassa elämässäsi. Miten eroja ja samankaltaisuuksia löydät?
  • Minkälainen opetus- /valmennustyyli sopii sinulle parhaiten? Minkälaisen valmentajan/opettajan ohjauksessa opit parhaiten?


    3. Analysoi ja arvoi seuraavia Brynjarin valmennusmenetelmiin liittyviä lainauksia.
    Ota kantaa ja muotoile argumentteja väitteiden puolesta sekä niitä vastaan.

    “On parempi, että hän huutaa minulle ja käskee skarpata, koska niin sitä oppii.”
    “Vahvin tyyppi ei ole se, joka ei tunne koskaan ahdistusta, vaan se, jota ahdistaa ja joka tekee asialle jotain”
    “Tavoitteeni on opettaa tytöille, ettei kukaan voi loukata heitä, jos he eivät loukkaannu”
    “Kun Brynjar penkittää minut tiedän, että minun pitää kehittyä jossain.”

    4. Elokuva loppuu lainaukseen YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen 12. artiklasta. Muistele, mitä artiklassa sanottiin. Voit myös tarkistaa artiklan sisällön Unicefin sivuilta.
    Miksi luulet, että elokuvan loppuun on valittu tämä lainaus? Miten se liittyy elokuvan sisältöön? Entä miten se liittyy harrastamiseen?