keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Elokuvan saama vastaanotto

 

Pohtikaa elokuvan aikalaisvastaanottoa draaman keinoin: rakentakaa ryhmissä tilanteita joissa olette menossa katsomaan Vaihdokastasen ensi-iltaan 13.11.1927 aikansa hienoimpaan elokuvateatteri Kino-Palatsiin Helsinkiin. Miettikää jokainen ensiksi itsellenne roolit ja improvisoikaa niiden pohjalta. Rakentakaa vielä tilanne jossa keskustelette elokuvasta kahvilassa. Voitte hankkia tietoa aikakauden elokuvakulttuurista ja elokuvissakäynnistä ja pohtikaa miten olisitte aikalaisina suhtautuneet elokuvaan. Voitte miettiä miten aikalaiskatsoja olisi verrannut sitä muihin huvituksiin ja taidenautintoihin ja suhtauduttiinko elokuvaan tuolloin ylipäätään taiteena. Pohtikaa myös elokuvan vastaanottoa nimenomaan kotimaisena filminä, millä tavalla sitä olisi verrattu ulkomaiseen?
 
Aikansa kirjallisuusmuoti, intohimoinen avioliittoromaani heijastuu elokuvan aihevalinnassa. Vuoden 1927 ensi-iltojen joukossa Vaihdokas oli keskitason yleisömenestys. Lehtiarvosteluissa todettiin seuraavaa: 
 
”Vaihdokkaassa on ympäristö toinen kuin ennen; nyt ei liikuta maalaisrahvaan parissa, vaan suuren tehdasyhdyskunnan valtapiireissä. Milloinkaan ennen ei suomalainen elokuva ole tarjonnut niin tiivistettyä ja loogillisesti jatkuvaa toimintaa kuin Vaihdokas. Kaikki aiheettomat maisemakuvat ja pikkunäppärät detaljit on karsittu ja niinpä onkin Vaihdokkaaseensaatu kiteytettyä (…) draamallista voimaa ja pontta. (…) Lyhyesti sanoen: Vaihdokas merkitsee huomattavaa askelta kotimaisessa filmituotannossamme joskaan ei ole puuttellisuuksista vapaa. se ennustaa uutta ajanjaksoa. (Viikko Sanomat 12.11.1927 n:o45) 
 
”Vaihdokkaalla on paremmat mahdollisuudet ulkomaillakin kuin millään muulla SuomiFilmin aikaisemmalla tuotteella. Lukuisien täällä esitettyjen ulkomaalaisten elokuvien tasalle se ei nouse, mutta suuret ulkomaalaiset nimet ovat täällä esiintyneet paljon huonommalla tavalla.” (Iltalehti 16.11.1927 N:o266) 
 
Ssd:n (12.11.1927) arvostelija arvelee elokuvan saavan huomattavan yleisömenestyksen, ”sillä se puoltaa paikkaansa monen tyhjänpäiväisen ja sisällöltään mahdottoman amerikkalaisen filmin rinnalla.” 
 
Kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti siihen että monet aikalaiskriitikot huomioivat elokuvan poikkeavan aikaisemmista kansankuvauksista ja liian romanttisista pidetyistä maalaiselokuvista, joiden eräs arvostelija jopa arvelee vaativan ”elokuvataiteelta pitkällisempää kehitystä.” ”Ensimmäinen yritys kotimaisen porvarillisen elokuvan luomiseksi” nykyaikaisuudessaan saa näin ollen paljon kiitosta. Kansallispuvut, ränsistyneet torpat ja maisemakuvat koettiin jo vanhentuneina ja henkilöhahmoihin ja toimintaan sekä jännitykseen keskittymistä kiitellään. 
 
”Nyt esitettävä filmi on puhtaasti filmiteknilliseltä kannalta onnistunut. Filmaus on suoritettu Kymin- ja Kuusankosken tehtailla sekä sisäkuvat on otettu SuomiFilmin huoneistossa Helsingissä. Koskimaisema on osattu valokuvata oikein, nimittäin siten, että pienetkin ryöpyt vaikuttavat voimakkailta.” (Karjala 13.11.1927 N:o 309) 
 
”(…) Tähänastisten kotimaisten filmien parhaimmistoa. sen toiminta on vauhdikasta ja juoni jännittävämpi kuin aikaisemmissa kotimaisissa filmeissä.” (TS 15.11.1927) 
 
”Hyvä yhteistyö, valokuvaus, harvinaisen onnistuneet sisäkuvat ja Teuvo Puron erinomainen ohjaus tekevät sen, että Vaihdokas voi huoletta kilpailla ulkomaisten elokuvatuotteiden kanssa. Ihmetellä täytyy, että suomalainen elokuvataide on niin nopeasti kehittynyt sellaiselle korkealle tasolle jolla Vaihdokas on. Suomi-Filmiä on vilpittömästi onniteltava tästä uudesta saavutuksesta” (HS 13.11.1927)