keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU

Ideoita kuvataiteen tunnille

Villi robotti © 2024 DreamWorks Animation

1. Eläinrobotti

Elokuvassa esiintyy paljon erilaisia eläimiä, mm. kettu, hanhi, piikkisika, opossumi ja ilves. Oppilaat ovat varmasti huomanneet muitakin!

Roz on rakennettu ihmisen näköiseksi ja tekemään ihmiselle olennaisia asioita, mutta millaisia robotteja eri eläinlajit rakentaisivat? Mitä sellaiset robotit tekisivät?

Tehkää ensin luonnos ja toteuttakaa sitten pohja luonnollisin värein eläimen asuinympäristössä esim. vesivärein tai pastellein. Leikatkaa ja liimatkaa robotti värillisestä paperista tai kartongista. Loppusilauksen voi tehdä käsittelemällä pinnan liimalakalla.

2. Oma ihmisrobotti

Vaikka robotti on tehty osista, se näyttää selvästi ihmiseltä. Sen takia yhdistämme siihen helposti ihmismäisiä piirteitä kuten tunteita, vaikkei robotti niitä tunnekaan.

Mikä tekee robotista ihmismäisen? Mitä tarvitaan siihen, että robotti näyttää ihmiseltä? Roz oppii matkan varrella tunteita ja toisten ymmärtämistä. Mitkä ominaisuudet tekevät ihmisestä inhimillisen? Miten robotit voisivat lähestyä samaa?

Piirtäkää, maalatkaa tai rakentakaa kuva robotista.

3. Maja metsässä

Elokuvassa Roz, Brightbill ja Fink rakensivat metsään suojan/majan. 

Millaisen majan rakentaisitte metsään? Miten saisitte siitä mahdollisimman kestävän, mutta myös mukavan ja kodikkaan? Mitä asioita majan sisällä olisi? 

Suunnitelkaa ensin lyijykynällä. Sen jälkeen toteuttakaa haluamallanne välineillä esimerkiksi maalaten tai piirtäen puuväreillä majat ulkoa ja sisältä. Käyttäkää esimerkiksi A3-paperia, jonka jaatte puoliksi. Toiselta puolella maja on kuvitettu ulkoa ja toiselta puolella maja sisältä. Voitte myös tehdä kahdelle eri paperille.

4. Minun tärkeä esineeni

Miten jostakin, joka ei ole elävä, voi tulla rakas tai tärkeä? (Esim. lelut, pelikonsoli yms.)

Piirtäkää, maalatkaa tai vaikkapa muovailkaa sinulle tärkeä esine.

Lopuksi tehkää taidenäyttely, jossa jokainen esittelee oman tärkeän esineensä ja kertoo, miksi esine on muodostunut tärkeäksi. Vinkki! Voitte vaihtoehtoisesti myös kirjoittaa tärkeästä esineestä suomen kielen tunnilla.