Ideoita suomen kielen tunnille
1. Elämää robotin kanssa
Roz-robotti oli kehitetty ja ohjelmoitu olemaan apurina ihmiselle. Elokuvassa mainittiin, että robotti ennaltaehkäisee ja ennakoi lähes kaiken mahdollisen.
Millaista olisi elää tällaisen robotin kanssa, joka tekisi tai voisi tehdä melkein kaiken puolestasi? Olisiko elämä mielekästä vai olisiko se tylsää? Miltä tuntuisi elää elämää, jossa sinun ei tarvitsisi ponnistella tai vastoinkäymiset vähenisivät? Hyödyntäisitkö sinä robottia kaikessa vai vain tietyissä asioissa?
Kirjoittakaa, millaista elämä olisi tällaisen robotin kanssa.
2. Vaihtoehtoinen loppu
Millaista Rozin elämä olisi ollut, jos hän olisi jatkanut elämäänsä metsässä? Olisiko metsä ympäristönä muuttunut jotenkin?
Kirjoittakaa vaihtoehtoinen loppu elokuvalle.
3. Erilaisten tunteiden kuvaileminen
Elokuvassa Roz ei ymmärtänyt, miltä rakkaus tuntuu, koska hän oli robotti, joka ei tunne erilaisia tunteita. Miten selittäisit erilaiset tunteet robotille?
Kirjoittakaa ja kuvailkaa erilaisia tunteita mahdollisimman tarkasti. Voitte pohtia ensin, millaisia tunteita elokuvassa koettiin elokuvassa esiintyvien hahmojen tai vaikkapa katsojan näkökulmasta. Miltä tuntuu rakkaus, viha, ikävä, katumus, yksinäisyys…?
Tunteista on voi kirjoittaa myös vertauskuvia. Esimerkiksi: “Rakkaus on kuin lämpöpeitto”.
Tunteiden kuvaileminen voi olla vaikeaa lapselle. Harjoitelkaa tunteiden kuvailua ensin yhdessä.
4. Ohjeet eläimen kasvatukseen
Elokuvassa Roz sai yllättävän tehtävän kasvattaa hanhenpoikanen. Rozin piti perehtyä siihen ensin, jotta onnistui tehtävässä.
Millaiset ohjeet sinä antaisit robotille eläimen kasvatukseen liittyen? Valitkaa haluamanne eläin ja kirjoittakaa ohjeet robotille. Voitte hyödyntää internetiä tiedon etsimiseen ja ohjeiden kirjoittamiseen.