Tunteet – keskusteluideoita ja harjoituksia
1. Tutkikaa Googlen, Sirin, Alexan, ChatGPT:n tms. avulla erilaisia tunteita. Yrittäkää loukata tai sanokaa mukavia asioita. Mitä tapahtuu? Mistä erottaa oikean tunteen pelkästä tyhjästä tunteen ilmaisusta? Mitä hyötyjä tai vaaroja liittyy siihen, että tekoälyn voi kouluttaa esittämään tunteita tai toisaalta toimimaan tuntematta?
2. Yksinäisyys
Finkistä sai elokuvan alussa kuvan, että hän oli röyhkeä, viekas ja ehkä jopa ilkeäkin, mutta myös yksinäinen. Keskustelkaa miten Fink muuttui elokuvan aikana? Miksi Fink oli ylipäätään yksinäinen? Miten Fink sai lopulta ystäviä itselleen?
Tehkää lista luonteenpiirteistä, mutta myös teoista, jotka tekevät hyvän ystävän. Voitte tehdä myös listan niistä asioista, jotka eivät ole niin hyviä ystävän piirteitä.
3. Epävarmasta itsevarmaksi
Elokuvassa Brightbill kehittyi hahmona epävarmasta hanhesta hanhien johtajaksii. Miten Brightbillin epävarmuus näkyi elokuvan alussa? Keskustelkaa, miten Brightbill sai varmuutta itseensä. Muuttuiko Brightbillin olemus jotenkin elokuvan aikana?
Vastauksia opettajalle: Muut Hanhet eivät uskoneet Brightbilliin, mutta Roz ja Fink jaksoivat kannustaa; lopulta myös Longneck, hanhien johtaja, kertoi Rozille uskovansa Brightbilliin ja ottikin lopulta hänet suojiinsa.
Harjoitus: Leikataan jokaiselle oppilaalle kartongista iso tähti, jonka keskelle jokainen piirtää kuvansa. Opettaja voi päättää sakaroiden määrän. Sitten oppilas kirjoittaa tähden jokaiseen sakaraan myönteisiä asioita itsestään (luonteenpiirre, taito…).
4. Elokuvan alussa Roz yrittää selvitä metsässä ja tarjoaa apuaan eläimille, mutta kukaan ei halua robottia lähelleen. Roz jää yksin ja joutuu mm. pesukarhujen hyökkäyksen kohteeksi.
Miksi kukaan ei halunnut robottia lähelleen tai tutustua siihen? Miksi taas Brightbill halusi olla heti Rozin lähellä?
Katsojalle syntyy myös tunne, että robotti tuntee, vaikka tiedämme, ettei niin ole. Mistä se johtuu? Kuinka helppo on itse suhtautua robottiin tunteettomasti?
5. Kiusaaminen
Brightbilliä kiusataan, koska tämä ei osaa toimia samalla tavoin kuin muut ja on “hirviön” kasvattama. Oletko ollut tilanteessa, jossa joku ei oikein tiedä, miten kuulua joukkoon? Miten olet toiminut? Oletko sinä ollut joskus ennakkoluuloinen jotakin kohtaan, mutta se on osoittautunut vääräksi luuloksi?
6. Valehteleminen tai kertomatta jättäminen
Keskustelkaa valehtelemisesta ja kertomatta jättämisestä. Roz jätti kertomatta Brightbillille, mitä tämän vanhemmille oli tapahtunut.
Miksi Roz ei kertonut heti totuutta? Tekikö Roz mielestänne oikein, kun Roz ei kertonut Brightbillille heti tämän vanhempien kohtalosta? Miten sinä olisit toiminut?
Valehteleminen on yleensä huono vaihtoehto, mutta onko valehteleminen joskus perusteltua tai hyväksyttävää? Millaisia tällaiset tilanteet ovat tai voisivat olla?
Millaisen jäljen valehteleminen tai totuuden selville saaminen voi jättää ihmiseen, johon valehtelu kohdistuu?
7. Kiltteys
Elokuvassa Roz halusi auttaa muita metsän eläimiä ja asettaa itsensä vaaran myrskyn tultua, vaikka eläimet olivat olleet hänelle ilkeitä.
Tiedättekö sanonnan “Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan”? Sopiiko se teidän mielestänne katsomaanne elokuvaan?
Elokuvan yhtenä teemana on kiltteys. Muut metsän eläimet olivat ilkeitä Rozin lisäksi myös Brightbillille ja Finkille. Miksi? Olisiko sinun vaikea olla kiltti muille, jotka ovat olleet sinulle ilkeitä? Miksi? Miltä sinusta tuntuu, jos joku on sinulle ilkeä?
Vastauksia opettajalle:
- Roz: Erilaisuus, ymmärtämättömyys toista kohtaan, poikkesi massasta, Roz koettiin pelottavaksi
- Bightbill: Ei tullut “normaalista” perheestä tai ollut hanhen kasvattama, oli siis “epänormaali”
- Fink: Luonteeltaan tietysti kettu ja toimii ketun tavoin, mutta samalla Fink itse ei ollut ehkä kokenut ystävällisyyttä tai rakkautta, niin kuin elokuvassa annettiin ymmärtää, eikä osannut siksi osoittaa sitä muille
- Yksi elokuvan opetuksista oli se, että kiltteys tarttuu. Yleensä käsitykset muuttuvat, jos jaksaa sinnikkäästi osoittaa muiden käsitykset vääräksi olemalla itse kiltti, vaikka toiset olisivat kuinka ilkeitä.
8. Muiden sietäminen ja toimeen tuleminen
Myrskyn tultua eläimet pelastettiin Rozin rakentamaan majaan, ja eläimet joutuivat olemaan sovussa. Tilanne voisi vastata myös esim. luokkatilannetta: vaikkei kaikista pidä, täytyy sietää ja tulla toimeen.
Keskustelkaa, mitä jos luokassa toimittaisiin niin kuin toimittiin kohtauksessa, jossa lähinnä tapeltiin, riideltiin ja kahnailtiin? Voisitko oppia sellaisessa ympäristössä? Olisiko sinulla turvallinen olo?
Listatkaa asioita, jotka tekevät luokasta tai koulusta turvallisen. Mitkä asiat muodostuvat tärkeiksi, jotta koulussa on hyvä olla?
Mitä tarkoitetaan sillä, että tullaan toimeen? Miksi on tärkeää tulla toimeen esimerkiksi koulussa? Jotta voi tulla toimeen muiden kanssa, mitkä taidot ovat tärkeitä?
Muistelkaa luokkana yhteisiä hyviä muistoja tai kokemuksia, joita olette yhdessä kokeneet. Miksi teidän mielestänne ne kokemukset ovat olleet kivoja ja hyviä?
Ryhmänä teillä on varmasti myös huonoja kokemuksia. Miten huonoista kokemuksista tai kohtaamisista on päästy yli, jotta olette ryhmänä pystyneet toimimaan yhtenäisenä?