keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Poikkeuksellinen maaseutukuvaus

 

Elokuvassa Winter’s Bone 17-vuotias Ree Dolly kasvattaa nuorempia sisaruksiaan ja huolehtii äidistään Yhdysvaltain Missourissa Ozarksin vuoristoalueella. Perhe elää pienen maaseutukylän ankeissa olosuhteissa köyhyydessä, keskellä sukulaissuhteiden, rikollisuuden ja crackin polttamisen jäisiä verkostoja.  Winter’s Bone on kuvaus unohdetusta Amerikasta, jota muu maailma (tai amerikkalaiset itsekään) harvoin näkevät valkokankaalla tai televisioruudulla.

Vaikka Yhdysvallat hallitseekin elokuvien ja televisiosarjojen tuottajamaana, kertomukset amerikkalaisesta kulttuurista ovat usein yksipuolisia. Valtavirran amerikkalaiset elokuvat kuvaavat yhä useimmiten joko itä- tai länsirannikkoa ja keskittyvät New Yorkin ja Los Angelesin kaltaisiin metropoleihin. Maaseutu- ja pikkukaupunkikuvaukset sijoittuvat vastaavasti usein itärannikon idyllisille ja vauraille alueille, kuten New Englandin Connecticutiin, Massachusettsiin tai Rhode Islandiin.

Winter’s Bonen kaltaisilla elokuvilla on suuri poliittinen merkitys, sillä ne nostavat esiin köyhtyvän ja unohdetun Amerikan ongelmia ja ristiriitoja, jotka usein jäävät poliittisessa päätöksenteossa huomiotta. Elokuva voidaan liittää Yhdysvaltain independent-elokuvatuotantoon, joka on pyrkinyt kuvaamaan amerikkalaisia köyhtyneitä alueita sosiaalis-realistisin keinoin. Tavoite ei liity pelkästään fiktiivisten elokuvien tuotantoon – epäkohtia on lähestytty myös esimerkiksi musiikissa, dokumenttielokuvissa ja kirjallisuudessa.Winter’s Bone perustuu Daniel Woodrellin samannimiseen romaaniin. Woodrell on tunnettu maaseudulle Ozarksin alueelle sijoittuvista rikostarinoistaan (ns. Country noir), joista myös Woe to Live On (1987) on filmatisoitu nimellä Ride with the Devil (Ang Lee, 1996).

Yhdysvaltain elokuvallisia maaseutukuvauksia luonnehtivat usein tietyt toistuvat piirteet, kuten country-musiikki, karjankasvatus, väkivaltaisuus, rikollisuus, alkoholin- ja huumeidenkäyttö, ränsistyneet talot ja pihat ja tietynlainen redneck/"punaniska"-kulttuuri. Esimerkkinä maaseutu- ja country-kulttuurin kuvauksista voi mainita myös elokuvan Boys Don’t Cry, joka kertoo transsukupuolisesta Brandon Teenasta. Hän joutui murhan uhriksi Nebraskan osavaltiossa 1990-luvun alussa. Winter’s Bonen ohjaajan Debra Granikin edellinen elokuva Down to the Bone kuvasi niin ikään huumeidenkäyttöä ja unohdettuja seutuja New Yorkin osavaltion pohjoisosissa.

1.Ottakaa selvää Missourin osavaltiosta ja Ozarksin alueesta. Kerätkää ryhmissä tietoa ja kuvia. Keskustelkaa Yhdysvaltain eri alueita kuvaavista elokuvista ja televisiosarjoista. Millaisen kuvan amerikkalaisesta yhteiskunnasta antavat esimerkiksi sarjat Sinkkuelämää tai Gilmoren tytöt?

2.Winter’s Bonessa isän banjolla ja country-musiikilla on tärkeää symbolista merkitystä, joka yhdistää Jessupin kuoleman jälkeenkin veljekset toisiinsa ja saa kovapintaisen Teardropin herkistymään. Country-musiikki kehittyi 1920-luvun kuluessa Yhdysvaltojen eteläisissä ja läntisissä osavaltioissa ja siitä on olemassa lukuisia eri muunnoksia. Ozarksin alueen country-musiikkia kutsutaan usein nimellä hillbilly. Musiikkia luonnehtivat muun muassa banjot, viulut ja kitarat. Countryn lähes 100-vuotisen historian aikana sen piirteitä on hyödynnetty ja sovellettu myös laajasti muussa musiikissa, esimerkiksi suositussa country-rockissa. Tutustukaa countryn piirteisiin ja historiaan. Kuunnelkaa kappaleita esimerkiksi YouTubesta ja kerätkää ainakin muutaman kappaleen lyriikat. Mitä teemoja lyriikoissa käsitellään?

Esimerkkejä country- ja country-vaikutteisista kappaleista:

Emmylou Harris: A Love that will never Grow Old

Willie Nelson: He was a Friend of Mine

Restless Heart: The Bluest Eyes in Texas

Neil Young: Heart of Gold

Dixie Chicks: Not Ready to Make Nice

 

3.Keskustelkaa musiikin merkityksestä Winter’s Bonessa. Katsokaa YouTubesta trailereita ja katkelmia elokuvista Winter’s Bone ja Boys Don’t Cry. Kiinnittäkää erityistä huomiota musiikkiin, maisemiin ja ympäristöihin. Mitä yhtäläisyyksiä/eroja löydätte? Pohtikaa, miten musiikki ja maisemat nivoutuvat toisiinsa.

4.Tarkastelkaa musiikin ja paikan välistä suhdetta. Mikä musiikki sopii kuvaamaan teidän kotiseutuanne? Valitkaa teille jokin tärkeä paikka (koti, kaupunki, maaseutu, lomakohde jne.) ja pohtikaa, mikä musiikki sopisi kuvaamaan tätä paikkaa. Piirtäkää kuvia paikasta tai kerätkää valokuvia tai lehtikuvia. Esitelkää valitsemanne paikka muille ja soittakaa samalla musiikki. Miten paikan merkitys muuttuu, jos musiikkia vaihdetaan?

5.Pohtikaa, miten elokuvaa voi käyttää kertomaan valtavirrasta poikkeavia tarinoita. Missä ovat suomalaisen elokuvan tai laajemman mediakulttuurin aukkopaikat – mistä suomalaisesta alueesta tekisitte elokuvan/televisiosarjan? Suunnitelkaa ryhmissä elokuvan kohtaus, josta käy ilmi tapahtumapaikka (maaseutu/kaupunki, missä päin Suomea), konflikti (minkä ”tyyppiongelman” liittäisitte paikkaan), murre ja taustamusiikki. Valitkaa paikka, jota mielestänne ei kuvata suomalaisessa mediassa tarpeeksi/ollenkaan.