keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Vinkkejä elokuvan käsittelyyn oppitunnilla

Kohderyhmä: yli 15v

Luokkakoko: max. 30 oppilasta

Kesto: Eripituisia tehtäviä, joista opettaja voi koostaa haluamansa oppitunnin.

 

Sananselityspeli

 

Mielipidejana

Ryhmäkoko: 2−30 oppilasta

Kesto: 10 min

Materiaalit: Ei mitään tai maalarinteippi

Tila: Vapaa tila, jossa voi liikkua.

Kuvaus: Oppilaat asettuvat mielipidejanalle opettajien luettua väitteen.

Tehtävä: Opettaja piirtää kädellään kuvitteellisen janan luokaan tai teippaa oikean janan luokan lattiaan. Janan toiseen päähän menevät ne oppilaat, jotka ovat väittämästä samaan mieltä ja toiseen päähän ne jotka ovat väittämästä eri mieltä. Opettaja lukee väittämiä ja haastattelee oppilaita, miksi he valitsivat juuri sen paikan janalla.

Seksuaalivähemmistöjen oikeudet USA:ssa toteutuvat hyvin verrattuna heteroihin.

samaa mieltä —————–eri mieltä

Seksuaalivähemmistöjen oikeudet Suomessa toteutuvat hyvin verrattuna heteroihin.

samaa mieltä —————–eri mieltä

Käsitykseni seksuaalivähemmistöistä muuttui elokuvan katsottuani.

samaa mieltä —————–eri mieltä

Seksuaalivähemmistöjen edustajat ovat haavoittuvassa asemassa.

samaa mieltä —————–eri mieltä

Seksuaalivähemmistön sisällä ei esiinny syrjintää.

samaa mieltä —————–eri mieltä

Elokuvassa langetettu oikeudentuomio oli oikeudenmukainen.

samaa mieltä —————–eri mieltä

 

Mielipidenurkat

Ryhmäkoko: 2−30 oppilasta

Kesto: 10 min

Materiaalit: A4-paperia ja teippiä

Tila: Vapaa tila, jossa voi liikkua.

Kuvaus: Mistä elokuva kertoi? Oppilaat asettuvat seisomaan siihen nurkkaan, mitä mieltä asiasta ovat.

Tehtävä: Opettaja kiinnittää kuhunkin luokan nurkkaan A4-paperin, jossa lukee esim. asunnottomuus, rakkaus, perhesuhteet, syrjintä, seksuaalivähemmistö. Oppilaat miettivät hetken mistä elokuva heidän mielestään kertoi eniten ja menevät valitsemaansa nurkkaan seisomaan.

Oliko elokuva tarina asunnottomuudesta, rakkaudesta, perhesuhteista, syrjinnästä, seksuaalivähemmistöistä?

Miksi ja millä perustein valitsit tämän nurkan?

 

Still-kuvat ihmisoikeuksista

Ryhmäkoko: 2−30 oppilasta

Kesto: 30 min

Materiaalit: Oikeuskortit

Timantti-harjoitus sivu 74-75.

Tila: Vapaa tila, jossa voi liikkua tai tuolit pienryhmissä.

Kuvaus: Mitä ihmisoikeusteemoja elokuva käsittelee? Käsitellään elokuvaa eri ihmisoikeusartiklojen kautta

Tehtävä: Jaa luokka 5 hengen ryhmiin. Jokainen ryhmä saa 34 ihmisoikeuskorttia. Oppilaiden tulee valita yksi oikeus, jota elokuvassa käsiteltiin. Tämän  jälkeen oppilaat valitsevat yhden tilanteen/kohtauksen elokuvasta, missä tätä oikeutta käsiteltiin ja rakentavat kohtauksesta still-kuvan. Opettaja antaa tietyn ajan (2-5min)  kuvien valmistamiselle, jonka jälkeen jokainen kuva katsotaan ja käsitellään. Kun kuvat ovat valmiita, kukin ryhmä vuorollaan esittää kuvansa muille ryhmille. Koska kuva on "jähmettynyt", eikä siihen sisälly puhetta, muut ryhmät saavat ensin arvailla mistä siinä on kyse, ja mikä elokuva kohtaus kuvassa ilmenee. Sen jälkeen ohjaaja voi pyytää oppilaita laittamaan kuvan puhumaan, muuttaa sitä jne.  

Esimerkkejä oikeuksista ja Still-kuvan kohtauksista elokuvasta.

Oikeus elämään. Elokuvassa Jamesin isä tarjoaa hänelle ladattua haulikkoa ja sanoo, että tee se. 

Oikeus ravintoon. Pojat asuvat kadulla ja ovat nälissään ja väsyneitä.

Lisävinkkejä patsastyöskentelyyn:

  • Still-kuviin voi myös opettajan ohjeistuksella tulla lisää hahmoja elokuvasta., kuten sisaruksia, poliisi, vankilan työntekijä, tuomari, asianajaja, elokuvan henkilöitä joihin viitataan, mutta joiden ääntä ei päästetä kuuluviin.
  • Kuuma piste. Patsas on still-kuvana, katsojat osoittavat sormella tilanteen keskipistettä tai vaihtoehtoisesti päähenkilöä / sitä joka voi ratkaista tilanteen.
  • Ajatusäänet yleisöstä. Yksi katsoja kerrallaan menee jonkin patsaan henkilöistä luo ja koskettaa tätä olkapäähän. Samalla katsoja sanoo ääneen, mitä hän arvelee roolihenkilön ajattelevan.
  • Vuorosanat patsaalta. Samankaltainen kuin edellä. Katsoja valitsee jonkun patsaan henkilöistä, jota hän koskettaa. Roolihenkilö herää kosketuksesta hetkeksi eloon sanoen ääneen, mitä hän tilanteessa sanoisi.
  • Haastattelut. Ohjaaja haastattelee patsaan henkilöitä esim. näkymättömällä mikrofonilla.
  • Play. Ohjaajan merkistä (esim. näkymättömän kaukosäätimen play-nappulaa painaessa) tilanne herää eloon, ja kaikki patsaan henkilöt alkavat näytellä tilannetta. Ohjaaja lopettaa painamalla pausea.
  • Voidaan myös käyttää kaukosäädintä ja katsoa tilanne. Tilanteen pysähdyttyä katsojat voivat antaa roolihenkilöille toimintaohjeita, kelataan taaksepäin ja katsotaan uudelleen.

 

Purku 1

Ryhmäkoko: 2−30 oppilasta

Kesto: 10 min

Materiaalit: A3-paperia ja tussit.

Tila: Vapaa tila, jossa voi liikkua tai tuolit pienryhmissä.

Kuvaus: Oppilaat miettivät ryhmissä mitä päähenkilöille kuuluu viiden kuluttua.

Tehtävä: Oppilaat kokoavat A3 –paperille ajatuksia siitä, mitä elokuva päähenkilöille kuuluu viiden vuoden kuluttua. Minkälaista Jamesin ja Tylerin elämä silloin on? Minkälaisia pelkoja ja toisaalta haaveita heillä on? Mitä heidän perheilleen kuuluu?


Purku 2 ja tunnin lopetus

Ryhmäkoko: 2−30 oppilasta

Kesto: 10 min

Materiaalit:

Tila: Vapaa tila, jossa voi liikkua tai tuolit pienryhmissä.

Kuvaus: Mietitään yhdessä vielä kerran elokuvan tapahtumia ja jaetaan merkityksellisiä hetkiä oppitunnilta.

Tehtävä: Mieti mikä oli tämän elokuvan ja sen käsittelemisen merkittävin hetki sinulle? Missä olit silloin? Mene siihen paikkaan. Puretaan minkälaisia ajatuksia / oppimisen kokemuksia oppilaille on noussut.