keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU
SV | EN | RU

Elokuvan keskiössä on Emman ja hieman vanhemman Cassandran suhde, jossa yhdistyvät ystävyys, kilpailu, kateus, vallantavoittelu ja rakastuminen. Cassandra ottaa elokuvan alussa Emman siipiensä suojiin luvaten opettaa tälle vikellyksen taitoja ja erityisesti läsnäoloa. Pian Cassandra pyrkii hallitsemaan Emman koko elämää ja valintoja vapaa-ajan vietosta rakkaussuhteisiin.

Tyttöjen ystävyyssuhteita on nuoriso- ja tyttötutkimuksessa tarkasteltu usein epäsuoran aggression kautta. On huomattu, että tytöt käyttävät ystävyyssuhteissaan enemmän epäsuoraa valtaa ja väkivaltaa, kuten juoruilua, selän takana puhumista ja ulossulkemista. Apinatytöissä tyttöjen välinen aggressio ulottuu kuitenkin epäsuorasta vallankäytöstä suoraan väkivaltaan.

Tehtäviä

1. Palatkaa ennen elokuvaa katsomiinne elokuvatrailereihin tyttöjen välisestä ystävyydestä. Pohtikaa trailereita uudelleen verraten niitä elokuvaan.

2. Kun vikellysjoukkueeseen valitaan tyttöjä, Emma jää joukkueen ulkopuolelle. Valmentaja toteaa hänelle pahoitellen: ”Emma, olet todella hyvä, mutta kyse ei ole vain vahvuudesta ja kontrollista. On kyseessä näytös, ymmärrätkö? Sinun täytyy harjoitella läsnäoloasi.” Läsnäolo on juuri sitä, mitä Cassandra lupautuu opettamaan Emmalle elokuvan alussa. Pohtikaa, mitä ulottuvuuksia läsnäololla elokuvassa on. Miten se suhteutuu vallankäyttöön? Voiko ihminen muuttaa tai murtaa toisen läsnäoloa? Voiko sitä opettaa toiselle?

3. Jakautukaa ryhmiin ja valitkaa elokuvan kohtauksista seuraavat:

–          Cassandra opettaa Emmalle vikellysliikkeitä maneesissa

–          Cassandra työntää Emman alas hyppytornista

–          Cassandra käskee Emmaa ja Jensiä harrastamaan seksiä

–          Emma ja Cassandra juovat yhdessä ja nukkuvat samassa sängyssä

–          Emma pitää pikkusiskoaan veden alla

–          Emma murtaa Cassandran jalan talikolla

Keskustelkaa ensin ryhmissä ja sitten yhdessä kuinka ystävyys, sisaruus, rakastuminen, seksuaalisuus ja vallantahto kietoutuvat näissä kohtauksissa toisiinsa. Voitte kerätä myös lisää kohtauksia. Mikä kohtauksista vaikutti teihin eniten? Miksi?

4. Pohtikaa yhdessä, miksi tyttöjen ystävyyssuhteita kuvataan usein populaarikulttuurissa kielteisesti ja ongelmien kautta. Mitä myönteisiä ystävyyden ulottuvuuksia jätetään kuvaamatta? Lukekaa inspiraatioksi lainaus Karoliina Ojasen väitöstutkimuksesta, jossa nousevat esiin tallityttöjen monimuotoiset ystävyyssuhteet tallilla:

”Tallityttökulttuurin eri porukat luovat ainutlaatuisen oman tilan tunteen, Kyse on eräänlaisesta ulkopuolisilta suljetusta tyttöjen valtakunnasta. Tytöillä ei välttämättä ole samankaltaisia yhteisöjä muissa tiloissa, sillä tyttöjen mukaan tallilla on tärkeää yhteisöllinen tunnelma, jota tytöt porukan hajotessa tai harrastuksen lopetettuaan voivat kaivata.” (Ojanen 2011, 260.)