keyboard_arrow_up
menu
SV | EN | RU

Osallistu Koulukinon palautekyselyyn

Arvomme kaikkien palautetta antaneiden kesken elokuvalippuja

SV | EN | RU
Busterin maailma 2021. Kinoscreen Illusion ltd.
  1. Jokainen oppilas ottaa itselleen A4-kokoisen paperin ja piirtää sen keskelle harpin avulla mahdollisimman ison ympyrän. Ympyrä jaetaan kuuteen yhtä suureen sektoriin. Jokaiseen sektoriin tulee oma aihe, johon vastataan.
  • Minussa on erityistä…
  • Minua on kehuttu siitä, että…
  • Olen aina pitänyt…
  • Luonteeltani olen…
  • Minulle tärkeitä asioita ovat…
  • Olen harjoitellut paljon…

Paperin toiselle puolelle kirjoitetaan oma nimi ylhäältä alaspäin, esimerkiksi näin:

B

U

S

T

E

R

Jokaiseen alkukirjaimeen tulee keksiä oppilasta itseään kuvaava sana tai lause.

2. On olemassa myytti eli uskomus, että jos harjoittelee tarpeeksi sinnikkäästi, yritteliäästi ja määrätietoisesti 10 000 tuntia jotain taitoa, taidossa muuttuu mestariksi! Se on jo taito itsessään, että osaa olla määrätietoinen, yritteliäs ja sinnikäs. Sitäkin taitoa voi harjoitella. Listaa kymmenen asiaa, jotka sinä haluaisit oppia. Ne voivat olla mitä vain: haluaisin oppia kutomaan villasukan, haluaisin oppia olemaan parempi häviäjä, haluaisin oppia tykkäämään parsakaalin mausta, haluaisin oppia olemaan pelkäämättä ampiaisia, haluaisin oppia pelaamaan sulkapalloa… Valitse listalta kymmenen taidon joukosta yksi asia, jota aiot harjoitella. Pohdi, miten voit päästä harjoittelussa alkuun. Keneltä tarvitset apua? Kuka voisi sinua tukea?

3. Buster haki kukkakauppaan töihin lähetiksi ja hän joutui sitä ennen monella työnhakureissulla perustelemaan oman osaamisensa ja sen, mitä hän osaa ja missä hän on hyvä. Harjoitellaan taas draaman keinoin omien vahvuuksien kertomista. Jakaannutaan pareittain. Toinen parista on kukkakaupan myyjä ja toinen työnhakija kukkalähetiksi. Työpaikka voidaan myös keksiä oppilaiden toiveiden ja ideoiden pohjalta. Myyjä haastattelee työnhakijaa ja haastattelun jälkeen vaihdetaan rooleja. Apukysymyksiä voisivat olla esimerkiksi:

  • Kuka sinä olet? Kerro itsestäsi.
  • Mitä taitoja sinulla on, joista on hyötyä tässä työssä?
  • Missä olet hyvä?
  • Mitä tekisi, jos kukkalähetin polkupyörä juuttuisi mutaan kiinni?
  • Mitä tekisit, jos huomasit, että olet aamulla myöhässä töistä?
  • Missä sinä haluaisit kehittyä? Mitä taitoja haluaisit oppia?
  • Mitä tiedät kukista ja kasveista?
  • Kerro miksi minun pitäisi valita juuri sinut tähän työpaikkaan.

4. Jokaisella meistä on erilaisia taitoja, esimerkiksi yksi osaa tehdä taikatemppuja, toinen osaa ajaa pyörällä ilman käsiä, toinen osaa uida kroolia, toinen osaa hoitaa kultakaloja, toinen koiria ja kolmas osaa leipoa hyviä juustokakkuja. Meillä on myös erilaisia vahvuuksia, jotka tulevat esille muiden ihmisten kanssa toimiessa. Buster on rohkea, sanavalmis, itsenäinen, avoin, sinnikäs ja päämäärätietoinen ja erittäin kekseliäs. Pohtikaa yhdessä, mitä Busterista listatut adjektiivit tarkoittavat ja miten ne näkyvät Busterissa. Missä elokuvan kohtauksissa Busterin ominaisuudet tulevat esiin ja miten? Minkälainen sinä olet? Sopivia adjektiiveja kannattaa listata luokassa ylös ja pohtia, mitä ne käytännössä tarkoittavat. Apua vahvuuksien keksimiseen saa Mieli ry:n sivuilta.

5. Järjestäkää luokassa oma kykykilpailu/talentshow. Vaikka nimi onkin kykykilpailu, tarkoitus ei ole kilpailla toisiaan vastaan ja äänestää parasta, kuten Busterin ja Simon Olofin tilanteessa kävi. Buster esitti taikatemppuja, Simon Olof tanssi. Mikä olisi sinun vahvuutesi, taitosi ja kykysi? Millä esityksellä haluaisit ilahduttaa luokkakavereitasi? Kykykilpailussa tarkoituksena on esitellä omia taitoja, miten voisit esitellä taitona vaikka kekseliäisyyden? Entäpä rehellisyyden? Keinona voi käyttää esitelmää, kertomusta, valokuvia sattumuksista tms.